Draaiurenteller voor Volvo Penta

Op mijn 34E werd de draaiurenteller van Volvo Penta werd steeds moeilijker afleesbaar. Afgezien van de positie, waardoor je je in onmogelijke bochten moet wringen om het display af te lezen, was het display het afgelopen jaar behoorlijk aan het vervagen. Napluizen van diverse fora leerde mij dat dit euvel vaker voorkomt en waarschijnlijk veroorzaakt wordt door vocht dat in de elektronica binnendringt. Nu kun je waarschijnlijk zo’n instrument wel vernieuwen, maar het leek mij veel logischer om de urenteller ergens in de kajuit of motorruimte op een droog plekje onder te brengen.

Ik heb een indicator gemaakt met een microprocessor en een goedkoop LCD-display. Het draaien van de motor wordt gedetecteerd door een draadje te verbinden aan de dynamo-aansluiting op de diodebrug, naast de service-accu’s. De voeding wordt zowel van de accu, als de dynamo aansluiting betrokken. Dus als de motor draait, maar de hoofdschakelaar van de service accu’s staat niet aan, dan werkt de schakeling toch. Met een magneetje kan een ingebouwde 'reed’schakelaar worden bediend, waarmee een 'preset’stand van de teller kan worden ingesteld. Bij vervanging van een bestaande teller hoef je dus niet op nul te beginnen.

Voor wie niet opziet tegen een beetje knutselen en solderen, wil ik wel een (beknopte) beschrijving van de contraptie maken.