Douchekraan

De douchekraan welke in de wasbak van het toilet steekt is kapot. Ik ben al bij diverse watersportzaken geweest maar niemand kan me helpen aan een kraantje met dezelfde aansluitingen. Wel iets dat er op lijkt voor een buitendouche maar deze pas niet in de houder van de wasbak. Wie heeft raad?

probeer het bij een bedrijf waar ze campers/caravans verkopen,
zit er een scheur in de douchekraan, dan kan je het heel
goed repareren met epoxy.

succes
Hans

Hans (van de Shamu) bedankt voor je reactie,
De aan/uit handle van het kraantje was al afgebroken toen ik vorrig jaar mijn Dufour kocht. Ik dacht toen dat dit snel op te lossen was, dus niet!
In caravan/camper kranen zit volgens mij schakelaar die het dompelpompje inschakelt zodra je de kraanhandle open zet. Onze waterpomp werkt op verschildruk, zodra de druk wegvalt gaat de pomp werken. Wanneer je de pomp daarna dichtzet wordt er druk opgebouwd en schakelt de pomp uit.
Ik hoop dat er iemand een pasklare oplossing heeft, anders moet is moet ik wat gaan freubelen.
De buitendiam van de waterleiding is 12,5mm. Is dit een standaard maat of is dit een typische Franse maat?
Groet Hans (van de Griddel)

Onze douchekraan werkt nog wel, maar we vinden die heel onpraktisch: het water spat met veel kracht in alle richtingen, dus een beker vullen is quasi onmogelijk, als je je handen wil wassen ben je ook helemaal nat.
We willen deze kraan vervangen door een mengkraan (met het oog op latere warm water boiler) met douche van plastimo (kniest  30291  Douche mengkraan).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Johan

Op onze D30 had ik de douchekraan vervangen door een vaste kraan. Wij hadden alleen koud water dus het was een enkelvoudige kraan, op zich is dit trouwens niet anders monteren dan een mengkraan. In een bouwmarkt had ik een kleine kraan gevonden die normaliter gebruikt wordt op een fonteintje in een toilet. De kraan paste goed in het gat en wordt met een moer vastgezet. De verbinding voor het water kan met behulp van een vaste slang, deze zijn er in een paar standaard lengtes en je sluit deze slang gewoon aan op de kunstof aanvoerslang. Voor ons heeft het op deze wijze jaren naar volle tevredenheid gewerkt.
Gr Raymond

Raymond ,bedankt voor je raad, ik ga het gat opmeten en ook maar eens bij een bouwmarkt kijken.
Groet Hans

Toevallig zag ik dat bij de winkel van jachthaven Noordschans er allerlei authentieke douchkoppen te koop liggen. Het ligt er allemaal niet zo overzichtelijk doch bij binnenkomst loop je rechtaf langs de schappen, ??n van de laatste schappen rechts.

He Piet,
Dank voor je tip. Alleen heb ik bij KOK watersport al een kraan voor heeil weinig aangeschaft. Deze kraan is eigenlijk voor een caravan wastafel  boedoeld maar ik heb de draden welke de dompelpomp moeten activeren gewoon afgeknipt. Het is een kunststof kraan welke er veel beter uitziet dan de oorspronkelijke douchekraan.
Groet, Hans Schmitt