Hoi DF30C vaarders:
Op onze DF30C is de marifoonantenne op een beugel naast de mast geplaatst. Windex en windset steken wel boven de mast uit.
Volgens Dufour is de onbeladen doorvaarthoogte 13,18 meter.
Bij de aankoop van onze DF30C hoorden wij van Dufour Muiden dat de doorvaarthoogte 12,70 meter is.
De vorige eigenaar vban onze DF30C bevestigde dat ze met een slepende marifoonantenne onder de Hollandsebrug door konden. ?s zomers is de doorvaarthoogte daarvan 13.10 ? RWS houdt veiligheidshalve 12,70 aan.
We varen nu al ruim een jaar. Afgezien van een enkele keer met veel wind en hoge golven en/of een hogere waterstand zijn wij iedere keer nog, tussen de 5e en 6e peiler door, onder de Haringvlietbrug doorgevaren. Als het peil 13 meter of meer aangeeft durven wij het aan. In de almanak lezen we dat er t.o.v. de afgelezen waarde 0,5 meter speling is.
De eerste keren zijn we eronderdoor gegaan met de motor standby en bijna geen zeil en het zweet in de handen.
Dit weekend was het weer leuk, vol zeil met 4 knopen er onder door.
Hoi Piet,
Jij durft! Met de Griddel heb ik diverse keren met weinig wind en alleen op de motor geprobeerd tussen de 5e en 6e peiler de Haringvlietbrug te passeren. Bij een waterstand van 13,5 kwam de marifoonantenne tegen de brug en dat was voor mij telkens het sein om, om te keren en te wachten tot de brug openging. Slechts 2 keer met een waterstand van bijna 14 m heb ik met het zweet op mijn rug aangedurft met een slepende antenne onder de brug door te varen.
Heb jij heel erg veel bier aan boord, een ingekorte mast, of gewoon meer lef?
Groet Hans
Dag Hans,
Wij hebben een standaard uitvoering. Dit heb ik nog nagevraagd bij de vorige eigenaar. Ook ik had de eerste keer, bij een vlak watertje, zonder zeilen, motor aan en een aantal keren schampend parallel aan de brug proberend, het water in de handen. Mede zeilers, toekijkend op afstand, meenden dat er nog ruimte zat was. Recentelijk ook van een andere Noordschanser de foto hieronder ontvangen. Het lijkt ook nu dat er weinig over is maar ook deze foto is onder een hoek genomen. Er is dus veel meer hoogte over dan het lijkt.
Nu ik weet dat het gaat kijk ik maar niet eens meer. Het ziet er allemaal zo dreigend uit. Dat is ook zo als er nog enkele meters hoogte over zijn. Dus kijken helpt niet.
Hallo allemaal, ook onze Alliance heeft de marifoonantenne naast de mast. Volgens de dealer de “Hollandse Brug” uitvoering. Op een bijna windstille dag hebben we de boot met de motor klaar in zijn achteruit om onder de spoorbrug door te varen. Met zweet in de handjes zagen we dat de spoorbrug de marifoonantenne ongeveer halverwege raakte. Ik ben toen gelijk in de achteruit gegaan en terug. Ik durf het niet, maar ik denk dat het wel kan, we hebben ooit ook een Dufour 30 uit Huizen gezien, hij heette geloof ik Ouwe Willem. Die moet onder die brug doorgevaren zijn. Vorig jaar een aantal malen onder de Haringvlietbrug doorgevaren, niets geraakt, maar het was de eerste keer wel eng. De Haringvlietbrug is goed te doen, en dat is handig, scheelt een boel wachten. Geldt trouwens ook voor de Oosterscheldbrug, zo’n Dufour 30 is een handig scheepje… Groet, Jan Willem
Hier wordt de doorvaarthoogte digitaal gemeten en met een grote digitale aanwijsmeter weergegeven. 13,1 meter … voorzichtig met heel rustig water er onderdoor gevaren. Nu was er toch maar weinig speling meenden wij. Ik beschouw het als de bloody limit.
Wij zijn vorige week vanuit Enkhuizen via ketelbrug de randmeren opgegaan richting Harderwijk(dolfinarium).
Ik had het plan om vanuit Harderwijk richting de Hollandse brug te gaan en via Muiden weer richting Enkhuizen, maar mijn buurman in de haven van Harderwijk bracht me op andere gedachten.
Hij was met zijn Dehler 31 met ingekorte mast precies 13 meter hoog en ging met slepende antenne onder de brug door.
De Stichtse brug was volgens hem geen probleem, die raakte hij niet.
Mijn hoogste punt was zeker 10 - 15 cm hoger dan die Dehler 31 en dan ga je toch twijfelen…
Uiteindelijk had ik het er niet voorover om 3 uur die kant op te varen om er vervolgens achter te komen dat ik er net niet onderdoor kan of durf en weer terug moet.
Maar ja, nu weet ik nog niet of ik er wel of niet onderdoor kan. Mijn marifoon antenne is wel aan de zijkant v/d mast gemonteerd, weliswaar helemaal bovenaan, maar het scheelt toch.
Diezelfde dag lag ik in de Flevo Marina in Lelystad, daar zag ik nog 2 DF 30’s liggen.
Hun windmeter op de mast leek ook wel wat korter te zijn dan die van mij, maar kon niet zien of ik nu hoger of dezelfde hoogte had dan hun.
Wie komt er wel eens op de randmeren en kan vertellen of ik wel of niet onder die brug door kan?