Hoi,
Weet iemand raad met mijn probleem. Op mijn nieuwe dufour 385 GL ( levering 12 de week 2006 ) wens ik in de cockpit een display van mijn Raymarine plotter te plaatsen. Alleen door de wederzijdse stuurwielen is dat niet zo vanzelfsprekend. Het liefst had ik deze centraal geplaatst. Heeft iemand ervaring met deze opstelling ? Alvast bedankt.
Koen
onze ‘buurboot’ in Noordschans heeft dit probleem opgelost door 2 displays te plaatsen; rigoreus edoch kostbaar…
Wij hebben een Garmin 276C buiten op de stuurstand (365) gezet. Wel wat kleiner dan de Raymarine, maar ook goedkoper en handiger. Je kan hem naar alle kanten draaien en na het zeilen haal ik hem er gewoon af.
Ik verkies voorlopig deze oplossing, die geen aanpassingen aan de boot zelf vraagt, omdat ik vermoed (of eerder hoop) dat binnen enkele jaren toepassingen zoals kaarten, radar, AIS ed in 1 laptoptoepassing op de markt zullen komen.
Proficiat trouwens met je aankoop. Via Westdiep?
mvg
Peter
De boot is besteld in Hy?re(VAR) zuid-Frankrijk en wordt afgeleverd half maart 2006 in La Rochelle. Vandaar de vraag betreffende opstelling van navigatieapparaten. Wij varen hem dan op naar Blankenberge, zeereis van ongeveer 8 tot 10 dagen afhankelijk van weer en tij. Reeds gemeld bij Westdiep en ongelofelijk goed ontvangen geweest.
Franky (koen)
ben benieuwd naar je ervaringen; er zijn (in omgeving Noordschans aardig wat 385-vaarders) maar op dit forum kom je ze niet veel tegen. Stuurautomaat al ingebouwd neem ik aan?
en koen, waar is je plotter geplaatst? zit nu zelf te dubben over een c70, maar ben niet uit over plaatsoing onder buiskap of bij stuurwiel.
erik,
koen is een goede vriend van mij en een uitstekende zeiler, maar niet de bezitter van een dufour 385. Ik had hem gevraagd te spreken in mijn plaats. Ik heb mijn schip opgehaald in La Rochelle en deze naar thuishaven Blankenberge gevaren, maar niet zonder slag of stoot.
Na enkele maanden over en weer palaveren met de mensen van Dufour is het uiteindelijk gelukt om de opstelling van de instrumenten te krijgen zoals ik wou. Ze zijn op twee stevige beugels gemonteerd, achter de stuurwielen, op een hoogte van om en bij 1m30. Aan bakboordzijde staat de “st60 wind” -meter en de “smartpilot” autopilot en aan stuurboordzijde staan een st60 tridata.
Ik heb gekozen voor de plotter E80 en heb deze laten opstellen aan de kaartentafel. Ik heb bewust geen buitenopstelling gekozen, maar het kan wel indien gewenst op de beugels gemonteerd worden.
Dank zij deze beugels zijn er nu ook twee extra steunpunten en handgrippen, die zeer welkom zijn bij het bewegen op het achterschip.
ik aarzel nog over binnen/buiten, voel er (slechts) visueel niet voor om het bij de stuurstand te doen, maar lijkt mij wel het meest effectief. andere optie is onder de buiskap, maar vanwege lieren/luiken is daar niet veel ‘vrije’ ruimte. wat is jou hoofdargumentgeweest om binnen te plaatsen en wat is jou ervaring daarmee, loop je vaak naar binnen voor je navigatie?
je navigeert zou wie zou met het een goede voorbereiding en dit gebeurd aan de kaartentafel ( = binnen ). Dus het invoeren van waypoints kan onmiddellijk van de kaart in de plotter en moet niet buiten gebeuren.
Ik heb gekozen voor een E80 plotter en kan bijgevolg alleen een E80 plotter of E120 plotter aansluiten als “repeater” maar dit is mij toch even te duur om de info, dit ik grotendeels van mij instrumenten heb, ook buiten te krijgen.
Info tijdens het varen zowel overdag als s’nachts is gewoon autopilot aan en even binnen te kijken om te zien hoe je koers is t.o.v. je plotting. En voor mij is dit een verzetje, tegen het gevecht niet in slaap te vallen, en tevens de benen even te strekken.
Bij mist is het iets moeilijker om de radar te bedienen en tegelijk te varen. Maar een goede afstelling en het alarm kan hierbij helpen.
Ik begrijp het best allemaal, maar waar koop je een plotter voor? Als je deze alleen bij je kaartentafel kan inzien kan je het netzogoed doen met een goedkope GPS beneden, of een laptop. Je schrijft dat daar de waypoints ingevoert worden vanaf de kaart in de plotter, deze geven de zaak door naar je stuurautomaat waar je dat weer kan aflezen, zover kan ik je volgen, maar dan zeg ik weer, wat moet je met een plotter. Ik heb een Navman plotter op mijn stuurstand staan, Niet altijd de beste plaats, maar zoals Erik al aangaf, bij de ingang bij de kuip kan hij kwetsbaar staan bij de lieren. Voor vertrek zet ik ook mijn (vermoedelijke) waypoints in de plotter en zet ze ook op de kaart (gegist bestek). Tijdens het varen heb ik steeds de plotter voor mijn gezichtsveld en de plotter geeft de vaarweg aan die ik onder het varen uitzet van waypoint naar waypoint. Dus ik kan mijn vaarweg continu controleren en bijstellen als dat door drift,stroom en wind nodig mocht zijn. (dat gebeurt ook steeds). Om het half uur ga ik beneden mijn papieren kaart bijwerken, dus dat is mijn loopje. Daarnaast is het verekte handig als je b.v. op het haringvliet, grevelingen of de oosterschelde vaart dat je steeds de waterdieptes kan zien. Je vaart veel scherper en zekerder als je niet steeds naar beneden moet om te kijken hoe de boeien liggen, en dieptes zijn. Ik zet mijn vaarlijn haarscherp uit op de plotter met de functie Goto, krijg een keurig lijntje te zien en zorg dat het bootje op het scherm daarop blijft koersen, of anders zorgt mijn stuurautomaat daarvoor met de track knop. Ik kan dat nooit met een plotter of laptop beneden. Daarbij hou ik steeds de controle in beeld van mijn vaarweg. Ik vergelijk mijn plotter bijna met mijn autonavigatie, deze laat ik ook niet afspelen op de achterzijde van mijn hoofdsteunen, deze zit ook in mijn gezichtveld.
De laatste vakantie had ik ook mijn laptop meegenomen, waar wingps opdraait, zo nu en dan stond deze aan om de ware koers op de kaart te controleren, wat groter beeld. Maar verder weinig gebruikt, dus alles op de plotter op de stuurstand, of je moet echt geld gaan uitgeven voor een extra scherm boven of beneden.
Toy-boys,
Eigenlijk een hoop geld voor een paar weken varen, maar ja het is leuk, zekerder e.d.
Ik zit te denken om een C70 te kopen die ik mobiel maak. Ik plaats een beugel bij de kaartentafel en maak een constructie met 2de beugel met vast verlengsnoer op, ja op, het schuifluik. Het luik kan ik gewoon blijven schuiven, de C70 staat beschermd en ik kan het scherm zien vanaf de zijkant van mijn stuurwiel. Ik neem een vast verlengsnoer, omdat je 3 aansluitingen hebt (stroom, gps, seatalk). Ik neem een Furuno GPS, want die is net zo duur als een losse antenne van Raymarine en je hebt meer functionaliteiten en je kan de GPS binnen gebruiken als de C70 buiten staat.
Eigenlijk kan je ook een 2de hands laptop kopen (zie bijv www.pc4everyone.nl) en daar het gratis programma van Stentec opzetten, 1 keer kaarten kopen en die steeds bij werken. Veel goedkoper, maar nadeel dat deze staat op je kaartentafel. Maar hoe vaak gebruik je het, je bent samen met je vrouw of iemand anders, dus, ja boys-toy?!
Ciao,
mmm, ook wel een aardig idee. de kabels/connectoren moeten dan wel vlot aan en af te koppelen zijn zonder kans op schade. Met seatalk is dat geen punt, maar stroom? Portabel verkleint ook kans op diefstalschade; anderzijds, een navpod voor een c70 (je hebt ze in een draaibare versie bv voor onder een buiskap) zal dat risico wel verminderen.
Erik,
Ik maak het snoer voor de C70 vast en alvast op lengte. Ik ga niet met stekkers werken, denk ik. Dat lange snoer laat ik onder de kaartentafel zitten en als ik de C70 op het schuifluik plaats hang ik het snoer aan het plafond op een bepaalde manier, zo dat ik het luik nog kan in- en uitschuiven.
Navpods zijn hartstikke duur, ik vind de prijs in geen verhouding staan met het product, dus zoiets koop ik niet.
Ciao,
op het bedrag dat je uitgeeft voor een nieuwe boot praten we hier toch over peanuts ???
Of je doet het goed of niet kabels aan het plafond bij een 34 brrrrrrr
Richard,
Je hebt gelijk, maar ik wil niet steeds met stekkertjes gaan pielen, ivm mogelijke connectie problemen, maar wil toch de mogelijkheid hebben om de plotter zowel binnen als buiten te gebruiken.
Weet jij een ander idee, afgezien van het geld?
Ciao,