[size=12] [/size]
Ik heb een webasto 3500 besteld, met drie uitlaten, in salon, natte cel en 1 achterhut. overweeg nog te upgraden voor een 5000, met een 4e uitlaat in de voorkajuit. volgens dealer is dat alleen nodig als je winters doorvaart. anderzijds, prijsverschil is minimaal en later upgraden een crime denk ik. standpunt van dufourdealer is dat zij alleen webasto’s inbouwen en geen eberspacher omdat webasto beter zou presteren. Of dat ook waar is, geen flauw idee…
Wij hebben in onze Dufour 30 cl een Webasto kachel met twee uitgangen. 1 in de kooi achter en 1 in de kajuit met een thermostaat. Het gat in de achterkooi kan dicht gezet worden. We zouden de kachel niet meer willen missen. Niet alleen vanwege een warmere kajuit maar vooral om snel wat vocht weg te krijgen. Bijvoorbeeld als je s nachts op zee zit is het iedere keer weer kouder als je verwacht, je kunt snel even opwarmen in de kajuit ingang. We hebben de boot nu 3 seizoenen en varen vanuit N
schans vanaf Pasen al week-endjes tot een volle week met de herfstvakantie. Webasto bevalt ons prima. het geluid is niet storend of op de voorgrond aanwezig. De diesel komt gewoon uit de reguliere brandstof tank. Mijn ouders hebben in een Dufour 31 een Ebespaecher zitten die lang niet zo warm wordt. (kan natuurlijk aan het type liggen) Ook heef deze altijd een typisch luchtje mee gegegeven aan de warme lucht. Onze voorkeur gaat absolut uit naar de Webasto.
Wij hebben vanaf het begin een Webasto 3500 in gebouwd in onze Dufour 36 Classic. Wij hebben een dubbele achterkajuit en de dealer heeft het prima opgelost. Aan beide zijde loopt onder de sokkenplank de buis van de verwarming, netjes in isolatie verpakt. Wij hebben 4 openingen; in elke achterkajuit 1, 1 in het badkamertje (lekkere warme wc-bril en je kunt er je zeilkleding lekker snel drogen; ik heb een roe gemaakt) en 1 in de kajuit.
Werk perfect, wij gaan in het voorjaar (meivakantie) en in het najaar (herfstvakantie) altijd varen en houden makkelijk, zelf met open luik de temperatuur op 20 graden binnen. Het kost wel meer diesel dan je motor in 1 week.
De kachel is achter in de punt bij de stuurboord hut ingebouwd, makkelijk te bereiken en droog etc. geplaatst. Schakelaar in de kajuit bij de kaartentafel, allemaal prima te regelen.
Wij hebben een dubbele schakelaar, 1 voor de kachel en 1 voor alleen lucht blazen. Wel eens makkelijk 's zomers als het erg warm is geweest. Kan ik de achterhutten even doorblazen.
4 juni kan je allemaal zien
Hans van Gent
“Borrias”
Ben tot nu toe ook tevreden over onze webasto 3500. Het is jammer van wat kastruimte (buizen lopen er her en der doorheen) maar het warmt snel op en condens was begin april na een weekend varen na een kwartier weg. Verbruik heb ik nog geen idee van; dat zal de tijd wel leren.
Webasto dieslekachel
De kachel moet altijd zo ver mogelijk achterin geplaatst worden in verband met de maximale lengte van de uitlaatslang. Dit is gunstig op zich want de dieseltank zit ook meestal achterin.
Wil je een uitblaasmond in de voorhut wat prettig is tegen vocht dan heb je dus wat langere slangen nodig en moet je door je langsbenken etc.
De prijzen vari?ren tussen de jachtwerven onderling. Voor het inbouwen in een Dufour 32 / 36 / Gib sea 33 rekent men ongeveer 10 uur. Ga bij inbouwen altijd voor kwaliteit.
De 3500 kachel kost ongeveer 1400 euro. Komt er nog zo’n 100 tot 200 euro extra materiaal bij en arbeid ligt dus tussen de 400 en 600 euro.
Meer dan euro 2400, maar goedkoper dan euro 1900 heb ik nog niet geoffreerd gekregen.
Succes
[size=9]
Voorbeelden van leveranciers kachels aan het IJsselmeer:
IK was gisteren even in Lelystad en daar was ik even naar Tagrijn Emma in Lelystad haven.
Aan het raam hing een papier dat ze daar het inbouwen van kachels verzorgen voor EUR 500,00.
Ik meen gelezen te hebben dat het inclusief slangen e.d. is.
Ik heb even gevraagd hoelang het zou duren en meestal maar een dag hooguit 2 dagen was het antwoord.
Ze doen hjet niet op locatie doen!
Je kunt met je boot vlak voor het bedrijf afmeren. Het is ten zuiden van de sluis.
Adres is Oostvaardersdijk 25a, 8244 PA Lelystad Haven, Tel. 0320 260055 Fax 0320-260052.
www.Tagrijn-emma.nl[/size]
jachtwerf Maronier:
De Webasto airtop 3500 is naar onze mening de meest geschikte kachel voor uw
schip.
Richtprijs voor levering en montage euro 2400,- uitgaande van 2 uitstromers
Prijs ; incl. BTW
Levertijd; in overleg
Groet
Koen Maronier
Yacht Service Medemblik
Offerte circa ? 2400
[size=9] [/size]
Hallo,
Kijk voor dat je een kachel gaat kopen, ook eens op marktplaats of e-bay, ik heb zelf in Belgie een airtop 2000 gekocht voor maar 240 euro nieuw (inkoopprijs van de dealers) netjes met garantiebewijs en handleidingen, dit was wel zonder de zogenaamde scheeps set, maar ja als in Nederland een airtop 2000 met scheeps set 1200 Euro moet kosten, was ik heel wat goedkoper uit, en een scheeps set houd niets meer in, dan een RVS steun voor de kachel, een huid doorvoer en een uitlaat demper
De airtop 2000 is overigens volgens Webasto voor schepen tot 32 voet groot genoeg, ik ga hem inbouwen in onze dufour 3800 (32 ft)
Het enige wat ik er nog bij moet aanschaffen, is een huid doorvoer en een uitlaat demper, en natuurlijk de PAP slangen (Paper Aluminium Papier) voor het transport van de verwarmde lucht. (deze slangen moet je altijd nog los aanschaffen samen met de uitblaasopeningen,dit is nooit standaard meegeleverd)
De bijkomende kosten voor mij als ik alles bij Webasto in Roosendaal bestel zijn +- 175 Euro.
Zoals je ziet wordt je dus aardig genaaid bij aanschaf van een kachel. niet alleen op de aanschaf prijs, maar ook op de inbouw, ik ga dit zelf komende maand doen en ik denk dat dit voor iedereen die een beetje handig is moet lukken.
Als je vragen hebt, hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Bas
Hallo Dufourvaarders
Even een algemene opmerking. Ook wij hebben op ebay een Webasto Airtop 3500 ST gekocht (380 euro), echter bij navraag bleek deze niet geschikt voor een boot. De besturings unit kon wel vervangen worden maar hoge kosten. (+/_ 300 euro). De besturingseenheid van de kachel voor een boot regelt met een thermostaat en schakelt dus ook de kachel uit, terwijl de andere besturingen de temperatuur in de kachel regelen en dus ook altijd met recirculatie lucht moeten werken. (Kachel steun, uitlaat, temperatuur regelaar , kabelboom en slangen etc 700 euro.)Op ebay op dit moment bootsets voor 1199 euro. Wij hebben deze nu maar aangeschaft.
Groeten,
Cees
Hallo Cees,
Ik weet niet of je een nieuwe airtop 3500 of een oude hebt gekocht, jij spreekt ook over een 3500ST, dit is een ouder type of dit is een standkachel
Voor zover ik het van Webasto zelf begrepen heb, hebben hun nu slechts 1 type kachel in 3 verschillende vermogens, die voor zowel auto’s, vrachtwagesn als boten geschikt is, let wel op de spanning, dit kan 12VDC of 24VDc zijn.
Heb je dit bij Webasto zelf nagevraagd, of bij een Dealer?
Bij onze airtop 2000S (2005) kan gebruik worden gemaakt, van buitenlucht, of van gerecirculeerde lucht, de enige aanpassing dan is een externe temperatuur voeler en een T-stuk met extra klep in de luchttoevoer, om de extra buitenlucht hoeveelheid te regelen.
Alle Webasto Airtop’s meten met een interne temperatuur sensor de inkomende lucht in de kachel, en zolange deze lucht van buiten blijft komen, zal dus binnen nooit de gewenste temperatuur worden bereikt. Hiervoor is dus de extra temperatuur sensor voor nodig, die ergens in de boot moet worden geplaatst, maar uit de buurt van 1 van de utblaas openingen, in de handleiding staat, dat die bij een Airtop 3500 en 5000 direct aan te sluiten is, bij een Airtop 2000S moet die direct woren meebesteld.
Ik heb mijn Kachel gekocht van iemand in Belgie, die de kachels als dagelijks werk inbouwd in vrachtwagens en bestelbusjes, de prijs die ik betaald heb, is de inkoop pijs voor de dealers. Dit was gewoon een standaard set met, Brandstof pomp, Brandstof slangen en filter, Steun voor Brandstof pomp, Temperatuur regelaar, Electrische Kabels, 1,5 meter PAP slang, 1 draaibare luchtuitblaas, 1 meter uitlaatslang en de handleiding met inbouw handleiding en garantie papieren.
Het enige wat hier niet bij zit in vergelijking tot een scheepsset, is de uitlaatdemper en een huiddoorvoer voor de uitlaat, en de RVS steun voor de kachel.
De regelaar is exact hetzelfde regelapparaat, dan die van een scheeps set, ik heb dit onlangs gecontroleerd, op een Dufour 34 van een kennis van ons, waar de kachel bij aflevering was ingebouwd (Airtop 3500) Webasto heeft slechts 2 temperatuur regelaars, de bekende draaiknop of een electronische thermostaat die programmeerbaar is, net als de thermostaat in huis.
Het kan zijn, dat bij de oudere types de elctronica moet worden aangepast, maar ik denk dat de dealer je een onzin verhaal verkocht heeft, of je moet echt een oudere kachel of een standkachel heben gekocht. De nieuwe types. Airtop 2000S, Airtop 3500 en Airtop 5000 zij allemaal hetzelfde.
Ik neem aan, dat jij via e-bay alleen, de kachel zelf hebt gekocht, en hierdoor een hoop materiaal mist zoals de brandstof pomp met slangen en kabels.
Hierdoor kom je een stuk duurder uit, maar 700 Euro is erg veel, PAP slang kost ongeveer 8 euro de meter, en ook uitblaasopeningen kosten 10 tot 15 Euro.
Wel is mij opgevallen, dat scheepssetjes worden aangeboden, maar let op deze zijn inderdaad prijzig, en bieden niets meer dan een RVS kachelsteun (die ik voor 25 Euro heb laten maken) en 1 slang met uitblaasopening en een uitlaat met demper (buiten de standaard onderdelen zoals de brandstof pomp en aansluit materialen, kabels etc).
De luchtslangen die je door heel je boot moet leggen, zitten niet in een scheepsset.
Dit zijn allemaal artikelen, die je zo zelf bij Webasto in Roosendaal kunt bestellen.
Ik denk dan ook dat jullie erg veel pech hebben gehad met de aankoop via E-bay, ik had het geluk, dat ik bij een expert terecht kwam, maar vaker kom je via E-bay terecht bij een particulier.
Ook ik heb andere kachels gevonden, maar vaak gaat het hier om standkachels, die absoluut niet geschikt zijn voor inbouw in een boot. Of hele oude Webasto’s of Eberspacher kachels, maar begin hier niet aan, geef dan wat meer uit en kies voor veiligheid en zekerheid, en blijf zoeken naar een nieuwe.
Vraag daarom ook altijd als je een 2e hands kachel of een nieuwe koopt naar de handleiding en inbouwvoorschriften en zorg dat al het inbouw materiaal aanwezig is, als dit niet zo is, kan je voor hoge kosten komen te staan.
Met vriendelijke groet,
Bas
Beste Bas,
Geloof niet dat wij elkaar begrijpen, de boodschap is in ieder geval kijk wat je koopt.
Bij ons ging het om een nieuwe Webasto airtop 3500 ST volgens de advertentie geschikt voor auto en boot. Dit type is nog niet geintroduceerd in Nederland. Wij hebben de info wat betreft besturingsunit oa van Van der Peijl in Goes.
Wij zijn dit weekeind begonnen met inbouwen, dus als iemand info of foto’s wil zien, laat het ons even weten.
Groetjes Cees
Hallo Cees,
Ik begrijp wat je bedoeld, en dit is inderdaad ook mijn boodschap. Het enige wat ik er ook bij bedoel, is dat er ontzettend veel betaald moet worden voor webasto’s wanneer het voor boten bestemd is.
Je kent het idee wel, zodra het iets met watersport te maken heeft, worden de prijzen direct opgedreven, vandaar uit ben ik destijds op zoek gegaaan naar een ander oplossing, en je moet inderdaad zeer goed uit kijken wat je koopt.
Ik moet zeggen, dat ik wel benieuwd ben naar jullie inbouw praktijken. jullie gaan het geheel zelf doen, neem ik aan.
Ik zelf zit aleen nog even te kijken, of ik de extra benodigde spullen direct bij Webasto haal in Roosendaal, maar zij hebben eigenlijk weining verstand van scheeps toepassingen of dat ik naar een dealer toe ga, die specifiek op schepen gericht is.
Ik weet niet of jullie nog een advies hebben wat betreft de leverancier voor onderdelen, of informatie wat betreft inbouw, zo ja dan hoor ik dat graag.
Zelf ben ik van plan, om eind deze maand eraan te beginnen, ben er aleen nog niet uit wat voor huid doorvoer ik wil hebben, de orginele, of van een andere merk, ik ga ook nog naar Dusseldorf, dus misschien hebben ze daar nog iets moois.
In ieder geval bedankt voor je advies en ik ben benieuwd naar het resultaat, ik weet niet waar julie boot ligt, wijzelf liggen nu nog in Noordschans maar gaan tijdelijk naar Steenbrgen en daarna naar Herkingen, als jullie een beetje in de buurt liggen, kom ik graag een keertje kijken.
Met vriendelijke groet,
Bas
Beste Bas,
Je bent van harte welkom. Momenteel staan wij op de kant in Noordschans.
Met vriendelijke groet,
Cees
Martin,
Als je wilt kijken hoe e.e.a. is ingebouwd, kan je altijd bij mij terecht. Toendertijd is hij direct bij aflevering door Rob de Groot ingebouwd. Hij heeft dat zeer netjes gedaan. Ik heb 4 uitstroomopeningen (2x achterkajuiten, hoofdkajuit en toiletruimte). De kachel is in de spiegel achter de stuurboord hut ingebouwd.
Ik hoor het wel,
Ciao,
Bedankt Hans,
Ik wil daar graag gebruik van maken. Ik neem aan dat jij de WEbasto 3500 in hebt laten bouwen. Wel luxe met 4 uitstroom openingen, waarom niet in de voorhut? Waar ligt de Borrias of sta jij nu op de kant Hans? Als jij binnenkort aan boord gaat/bent, laat je het mij dan even weten, dan kom ik even langs, bedankt voor het aanbod.
Groet,
Martin(ique)
Martin,
De Borrias staat in Strijensas op de kant. Ik heb voorin de punt geen uitstroom gedaan, omdat je dan de kachelpijp helemaal naar voren moet laten lopen door de zitbanken en omdat ik het niet nodig vond om daar een uitsroom te hebben. Als het vochtig is dan zet ik het luik of luikje wel open en de deur en laat ik het doortochten. Of als er in de kajuit flink gestookt wordt zet ik de deur open en het dekluik op een kiertje. Ik heb in al die jaren nog geen behoefte gehad om daar een uitstroom te installeren. In de achterkajuiten wel. Daar zijn de uitstroomopeningen helemaal achterin geinstalleerd, zodat de warme lucht (of koude lucht bij warm weer) naar voren wordt geblazen. In de toiletruimte is het ideaal. Daar heb ik ook een roe tegen het plafond opgehangen, zodat natte zeilpakken languit opgehangen kunnen worden en de kachel lekker van onder af er onder kan blazen. De pakken zijn nu zo droog en je kan ze dan gelijk droog wegbergen. Een andere voorziening die ik heb toegepast in het toilet is een permanente ontluchting (zo’n grijze paddestoel). Hierdoor is het nooit vochtig in het toilet.
Zeg maar wanneer je een keer wilt komen. Momenteel ben ik veel thuis. Zondag kan bijna altijd, dinsdag, donderdag, vrijdag en maandagmiddag. Ik hoor het wel. (hier heb me mijn 06-2007.5564)
Ciao,
Marin,
Bij mij zit wel een uitstroom opening in de voorkajuit, ook in het toiletruimte en de salon. De voorkajuit en de toiletruimte heb ik zelf aangelegen. Zeker de toilet ruimte is fijn i.v.m. natte kleding. In de voorpiek is het eigenlijk niet nodig, Anneke geeft al zoveel warmte
Ook wij hebben onze deur naar de salon bijna altijd open dus…
Standaard is enkel de salon verwarmd bij inbouw op de werf.
Let wel op bij zelfinbouw dat de uitlaat opening naar buiten, boven de waterlijn blijft bij flinke helling.