dieselfilter

Allen,
er is bij ons een dieselfilter (groffilter) gemonteerd in de bakskist. Dit is een gesloten filter. Ik zou eerder denken aan een waterafscheidingsfilter.
Hoe is dat bij jullie en hebben jullie hiervoor problemen gehad en/of aanpassingen gedaan?
Johan

Johan,
Ook dit is bij mij hetzelfde uitgevoerd. Ik pas altijd een filter toe met de mogelijkheid om aan de onderkant (filter) eventueel water af te tappen. Ik heb er in de afgelopen 4 jaar nooit last mee gehad.
Groet,
Henk
 
 

Dag Johan,
Ik plaats even een foto van het MANN WK842 filter zoals bij ons in de DF30C in de bakskist is geplaatst. Geen problemen te melden. Vanwaar je vraag ?

2007-03-20_004228_Mann-WK842.jpg

Piet,
ik heb ook zo’n filter maar dan van Volvo Penta zonder aftap onderaan - houder is dezelfde van Vetus. Momenteel zijn er geen problemen, maar ik vroeg me af of het niet beter is met zo’n glas en wateraftap.
Johan

Dag Johan,

Inderdaad, een brandstoffilter/condensafscheider met kijkvenster kan handig zijn. Het mannfilter WK842 heeft enkel een condensaftap. Maar ja, als je toch met je neus vlak voor het filter zit om te inspecteren kun je net zo goed voor de zekerheid even condensaftappen in een oud containertje. Overigens tank ik zelden van een bunkerpomp. Je hebt geen enkel zicht op de doorzet en kwaliteit van zo’n pomp. Ben je toevallig aan de beurt als die bunkertank vrijwel leeg is … Ik neem altijd wel enkele 10 liter tanks mee gewoon met diesel van de autopomp. De kwaliteit is dan goed geborgd. In de winter vul ik de brandstoftank tot vrijwel aan de nok toe. De luchtinhoud boven de diesel is dan gering. Condens vanuit de buitenlucht, die door afkoeling in de diesel komt, wordt zo grotendeels vermeden. 
Dus aftappen van condens zal dan weinig hoeven te gebeuren. 
PS; Yves maakt melding (onder de rubriek DF30C en het onderwerp Onderdelen voor de Volvo Penta) van een alternatief Delphifilter met kijkglas met een FRAM 1191CP filterelement van circa 3 euro. 
Johan, succes ermee.  mariposa39163,3175231482