Diepgang 1800??

Hallo,
Ik heb nog geen zeil ervaring en nog geen boot. Maar ik wil gaan zeilen!!(gezin 4 pers)
Ondertussen heb ik wat om me heen gekeken en inmiddels diverse boten bekeken. Ik heb mijn oog laten vallen op de Dufour 1800. Mooie uitstaling en vooral een mooie en ruime binnenkant.
Misschien kan iemand mij over het volgende meer vertellen:
Soms zie ik een diepgang van 0.90 - 1.40 vermeld.
Aangezien ik voor een geringe diepgang wil gaan (Ermelo-Randmeren) vraag ik mij af of dit van invloed is op de zeileigenschappen of andere factoren. Wanneer kies je voor een gering diepgang en wanneer voor bv een diepgang van 1.40?
Ik verwacht dat mijn vaargebied randmeren/friesemeren/waddenzee zal zijn.
Met het oog op de toekomst zou ik ook graag willen horen of het mogelijk is om met de 1800 bv naar Engeland te varen.

Jonne “groentje” (als je wilt kun je alles leren)

Minder diepgang, minder hoog aan de wind zeilen. Vermoedelijk sneller op ??n oor.
Voor een tochtje naar Engeland zou ik voor 1.40 gaan.

Als ik een advies mag geven zou ik niet zo snel met een 1800 een oversteek maken. Het is een goede zeiler maar zeewaardig is ze zeker niet. Ik heb al heel wat mijlen afgelegd op de Noordzee en vaak genoeg storm meegemaakt. Dan leer je pas de wetten van de natuur. Ik zou er niet aan moeten denken om met een dergelijk schip dan op zee te zitten. By the way, zelf heb ik ook een dufour 1800 en ben er zeer tevreden mee.  

Dirk, bedankt voor je helder advies. Ik begrijp dat ik daar misschien iets te enthousiast in ben. Niet aan denken dus met de 1800.

 

De randmeren en ook de friese meren zijn beperkt kwa diepgang. Ik heb een 1800 met een diepgang van 1.30. Zeilt prima, verlijert bijna niet, maar ik moet uitkijken waar ik vaar op rand- en friesemeren, heb al een aantal keren aan de grond gezeten, ook niet alle haventjes zijn overal diep genoeg.

Het Markermeer en Ijsselmeer is prima vaarwater voor de 1800 met vaste (diepe) kiel. De wadden natuurlijk ook, mits je weet waar je vaart en met welk tij. Voordeel van de 1800 is dat ze onder alle bruggen (Ketel-, Stichtse- en Hollandse brug) kan doorvaren.

Ik ga echt met deze boot nog een oversteekje maken maar niet als er storm wordt verwacht

Groet, Michiel

Dufour 1800 niet zeewaardig??
Daar moet ik echt op reageren, Dufours 1800 zijn zeer zeewaardig, de zuidelijke oceaan moet je niet zijn en een rondje atlantic met het gezin zou ik ook niet doen. Maar met zn 2en de noordzee op hebben we met veel plezier gedaan (in 2000 naar Isle of Wight geweest met onze Hendrik George) en het kan prima. Ik ga daarbij uit van een niet te krappe inboard-diesel en de nodige upgrades om de zaak echt betrouwbaar zeewaardig te krijgen. Met jonge kinderen zou ik het niet doen, de boot is licht en het is dan al snel een beweeglijk apparaat. Onze 1800 heeft een diepgang van 1,35, de 1800 CS heeft een iets langere mast en ik dacht 1,50 diepgang. Op de waddenzee was die vaste kiel erg spannend, achteraf zijn de verhalen mooi maar dan heb je lol van een hefkiel (integral), daar zijn er niet zoveel van. Met de standaardboot kun je in Nederland goed uit te voeten, is mijn ervaring.

Ook ik wil hier nog even op reageren… in 2006 zijn we met onze 1800 naar Zuid Engeland geweest. Dit is zeer goed bevallen. We hadden wel uitstekend weer. Het zwaarste was een NW6 op weg naar Zeebrugge vanuit Vlissingen en een dikke ZW7 op de Westerschelde, welliswaar klein stukje vanuit de M. de Ruyterhaven naar de sluis, maar golven van dik 3 meter hoog zijn wel imposant vanaf zo’n klein bootje.
We hebben ons geen moment angstig gevoeld en het bootje kan veel meer hebben dan z’n bemanning. Met kleine kinderen is het een ander verhaal, dan moet je niet met meer dan 4Bft op zee zitten, dat is gewoon niet comfortabel. Maar een 1800 is dus zeker wel zeewaardig!