"diepe" spiegel bij hogere snelheden

Het klinkt misschien wel een beetje stoer, maar het komt gelukkig wel voor dat onze D36 cl echt hard loopt. Zeg maar zo’n 7,5 knots dicht tegen de rompsnelheid. Dit gebeurt onder verschillende omstandigheden: aan de wind, halve wind maar ook bij ruime wind onder genaker. De spiegel trekt zich dan in het water tot de bovenkant van de laagste trede van de zwemtap, zo’n 15 cm boven de stootrand van de spiegel. Mijn vraag is nu:

  • Hoeveel zuigkracht krijg je nu eigenlijk door dit effect?
  • zou de boot nog harder kunnen lopen als niet niet zo was?
  • zou ik door alle zware spullen naar voren te slepen ( maw gewichtsbalans naar voor) voordeel heben?
Ik ben benieuwd naar jullie mening, groet, Martinmartinique39037,6011805556

Ik denk niet echt dat het verslepen van spullen hiervoor gaat helpen. Je wil eigenlijk niet teveel gewicht voorin hebben omdat de achterkant van het schip het meeste opwaards vermogen heeft. Als je naar de ABN AMRO 1 kijkt dan zie je ook dat het voorschip helemaal leeg is.
Wat je eigenlijk zou willen is dat je de waterlijn zou kunnen verlengen. Doordat het water om de spiegel naar boven klapt krijg je dat zuigende effect. Als je een minder vierkante spiegel zou hebben maar een wat langere slepende spiegel dan zou je veel harder kunnen. De rompsnelheid zou dan ook hoger komen.
Er staat een artikel in de waterkampioen van deze maand over rompvormen (TECHNIEK: ROMPVORMEN & LIJNEN). Best leuk om eens goed te bestuderen…
Gr
Nick

Martin, Nick,
Het is wel een gegeven dat als je aan het (wedstrijd-) zeilen bent, je in licht weer iemand op de punt zet om de waterlijn langer te maken en de spiegel uit het water te halen. Dus als je meer gewicht naar voren brengt, zal dat zeker helpen.
Als wij met onze open zeilboot (Centaur) wedstrijdzeilen doen we hetzelfde, naar voren trimmen.
Zorg dus dat je met je Dufour 36 C niet met z’n allen achterop gaat zitten. Voorin de kuip, voor op de punt (deksel ankerluik). Je zult zien, zeker met licht weer dat het helpt.
Ciao,