diepe of ondiepe kiel ?

Beste allen,
Ik overweeg een 325 grand large te kopen. Ik twijfel over een diepe kiel van 1.85 (standaard) of ondiepe kiel van 1.55 (optie). Vergroting van het vaargebied (Grevelingen en Zeeuwse Wateren) pleit voor een ondiepe kiel. Zeileigenschappen pleiten voor een diepe kiel. Zijn er 325-vaarders die uit eigen ervaring iets kunnen vertellen over het verschil in zeil/vaar-eigenschappen. Is er vooral verschil bij ruw weer/ harde wind?

Wat mij verbaast is dat ik uit de beschrijvingen opmaak dat een ondiepe kiel even zwaar is als een diepe kiel. Om een zelfde hefboom te krijgen zou deze juist zwaarder moeten zijn (met een forse klomp eraan).
Vriendelijke groet

Beste Volmir,
Ik zou altijd kiezen voor de standaard (diepe) kiel, de boot is daarop ontworpen en heeft daarop de beste vaareigenschappen. Denk niet alleen aan het hefboom effect, maar ook de lift onder water ivm hoog aan de wind kunnen varen. Deze is bij een diepe kiel veel beter.
Op de Zeeuwse wateren (bijv. Grevelingen) is mijn ervaring dat je met 1.85 vrijwel overal kunt komen (vrijwel alle havens en openbare aanlegplaatsen) natuurlijk. En als je dan ergens niet kunt komen, dan is dat pech, maar het vaarcomfort met een diepe kiel geeft je altijd een positieve impuls en daar heb je meer plezier van.
Als je dieper gaat dan 2 meter dan neemt je vaargebied wel verder af, maar tot 2 meter is alles redelijk goed te bereiken.
Groet, Jeroen

In Zeeland is een diepgang van 1.85 geen enkel probleem. In Friesland is een diepgang van 1.55 veel te diep. Dus ik zou het wel weten. Ga voor de beste zeileigenschappen en dat is met een diepe kiel.
Vriendelijke groet
Rob, abv Zoute Zoen, 1.92m

Met onze ongeveer 1,95 diepgang kan ik prima terecht waar ik wil. echter Friesland hoef ik niet aan te doen, in onze haven kan ik tot 2 uur voor en na hoogwater niet uit of in de haven, maar dat weegt volgens mij niet op tegen de voordelen van de diepe kiel. Het is wat je kiest, waar je wilt varen e.d. Anders moet je naar een platbodem of een kielmidzwaard jacht gaan, als bijv. een Feeling. Ik denk ook dat het een gevolg is van groter willen gaan varen, dat betekent ook grotere diepgang, zoals gezegd is, dat hoort bij een dergelijk jacht.
Succes met jullie keuze,

Hans,

Bedoel je dat je slechts een “window” van zo’n 4 uur hebt per tij om uit te kunnen varen/de haven weer in te varen. Dat lijkt me lastig plannen.mariposa39712,8584143519

Inderdaad, het is wel lastig. Vandaag konden we dus niet even gaan zeilen op het warmste deel van de dag. We hadden vroeg weg moeten gaan en vanavond pas weer terug kunnen komen. Maar het is net zoiets als plannen met de bruggen van Dordrecht. Maar voor ?250,-. per jaar en 5 minuten van mijn huis, mag ik niet klagen. Over een paar jaar komt er misschien een nieuwe haven met voldoende diepgang en dan zit ik weer ff prima.
Ciao,