diepe of ondiepe kiel

Ik overweeg een Dufour 30 te kopen, en ben gecharmeerd van de ondiepe kiel uitvoering omdat ik regelmatig in Friesland vaar (maar ook op zee kom).
Heeft iemand ervaring met de zeileigenschappen met de ondiepe kiel versie? Ik ben met name nieuwsgierig naar het verschil in kruishoek met de diepe kiel versie, verschil in snelheid en of je eerder moet reven.
Is de ondiepe kiel trouwens zwaarder dan de diepe? Het lijkt me logisch, maar ik kan hierover nergens info vinden.
Benieuwd naar jullie reacties.
Tjerk

Beste Tjerk,
Afgelopen zomer heb ik voor dezelfde keuze gestaan. Heel lang heb ik getwijfeld maar uiteindelijk voor de betere vaareigenschappen van de diepere kiel gekozen. In de gebruikshandleiding staat dat zowel het gewicht van de ondiepe als de diepe kiel 1064 kg is. Als je wilt kan ik een copy van de blz. waar dit op staat naar je toe mailen.
Ook met een diepgang van 1,55m kan je in Friesland redelijk terecht. Mijn schip ligt momenteel in Lemmer en daar vandaan vaar ik regelmatig op het IJsselmeer maar ook af en toe op de Fluessen, het Heegermeer en het Sneekermeer. Via het Prinsesmargrietkanaal kan je overal komen. Ook ben ik een keer binnendoor vanuit Stavoren naar Makkum gevaren. Ik denk dat je je keuze moet laten afhangen van waar je hoofdzakelijk wilt varen. Hoe dieper de kiel hoe beter de vaareigenschappen.
Overigens bevalt de Dufour 30 mij uitstekend. Het is een relatief goedkoop en ook snel schip. Wel loopt het schip bij wat meer wind snel uit zijn roer en moet je dus vrij vroeg reven om dit te voorkomen. Bij de minder diepere versie zal je nog eerder moeten reven.
Veel succes met je keuze,
Hans.
 
 
Het zijn allemaal keuzes, wil je echt trekken en af en toe op groter water varen dan zou ik voor een schip met een ophaalbaar zwaard of een hefkiel kiezen. Wil je droog kunnen vallen

Wij varen met een ondiepe versie en zijn zeer te spreken over de vaareigenschappen. Eerdere boten die we hebben gevaren waren snel, wendbaar maar ook diepstekend. Nu we kinderen hebben en veel op de Friese Meren varen ben ik erg blij met de huidige diepgang.
We hebben in Makkum gelegen en konden ook op groter water prima uit de voeten met de ondiepe uitvoering. Opvarend met een diepe versie scheelde de hoogte aan de wind iets, de snelheid niets (windkr 3) Voor de wind waren we zelfs sneller. Inderdaad is bij sterkere wind reven snel aan de orde. Daar staat tegenover dat ik op binnenwater werkelijk haast overal aan de wal kan komen. Dat lukt met 1.50 echt niet.
Succes!

Bedankt voor jullie berichtjes. Het helpt mij een keuze te maken. Ik heb nu een boot met 1.30 diepgang, en kan al regelnmatig niet op het gewenste plekje aan de wal in Friesland of moet even zoeken voo rhet lukt. Bij een diepgang van 150 zal dat nog vaker voorkomen ben ik bang. Ikheb inmiddels ook info gekregen over de kenterhoek van de ondiepe en diepe kiel, en dat scheelt maar weinig, ca. 113 graden voor de ondiepe en 116 voor de diepe. Persoonlijk vindt ik dat wat weinig voor op zee (als het onverwacht wat ruwer wordt). Hoe zijn jullie ervaringen daaarmee (storm op zee, grote golven etc.) Blijf je dan nog vertrouwen op je Dufour 30?  gr. Tjerk    

Tjerk,
wij hebben met de 30, op weg van Scheveningen naar de Roompot, voor Hoek Van Holland eens 35 kn op de neus gekregen.  (wind tegen, stroom mee, er stonden daar lelijke putten).  Ik was er niet gerust in, de kinderen nog minder, en we zijn dan HvH zelf maar binnengelopen, richting Botlek, Spui en Haringvliet.  Maar de boot (kiel 1,5m) heeft zich zeer goed gedragen.  Het ‘pompen’ van de mast viel zeer goed mee, de helling ook (goed gereefd), alleen de hoek aan de wind viel tegen door de deels opgerolde fok, en de snelheid viel eruit in de golfdalen.  Voor je plezier moet je het niet doen, maar als het je toch overvalt, zie je dat de 30 best wel wat kan hebben.
groeten,
Peter
 

Tjerk,
Ben het helemaal eens met Peter.  Wij hebben ook de diepe versie. Het eerste tochtje met onze 30 kwamen we in een gelijkaardige situatie (wind op kop en tij mee), niet op zee maar in de Keten richting Oosterschelde waar het dan ook aardig kan spoken bij pieken van 42 knoop.  Niet echt de ideale maidentrip en blij dat we in Wemeldinge konden afmeren, maar de boot was geweldig.  Mijn vertrouwen kan niet meer stuk !

Beste Dufourvaarders,
Ook ik heb een soortgelijke ervaring als Yves en Peter. Toen ik mijn 30er een paar weken in mijn bezit had ben ik met een zeer ervaren zeiler met een westen wind 7bft bij Lemmer op het IJsselmeer gaan test-varen.
Van alles uitgeprobeerd, vol getuigd, voor de wind, halve wind en scherp aan de wind. Het schip lag regelmatig onder flinke helling, liep vaak uit het roer maar er gebeurde verder niets en dit gaf ook mij veel vertrouwen.
 Groet, Hans