diepe of ondiepe kiel

Wi kan mij de voor- en nadelen van de diepe of ondiepe kiel aangeven. Wij kijken momenteel naar een gebruikte Dufour 2800 en hebben nog geen keuze gemaakt op dit punt. Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen cq keuze. Onze thuishaven is trouwens Harderwijk.
Marcel

 
Marcel,
 
Gezien het vaargebied rond Harderwijk zou ik kiezen voor een ondiepe kiel, je gaat wel iets achteruit op de vaareigenschappen. Maar als je optimaal gebruik wil maken van je toekomstige boot zou ik toch een diepgang kiezen wat past bij je vaargebied.
 
Walter

Marcel,
Het ligt aan het feit wat je wil gaan doen. Wil je in de toekomst met deze boot zee op en meer tochten gaan maken op groter water, dan zou ik voor de diepere kiel kiezen. Blijf je hoofdzakelijk op ondiep water, dan ja… logisch. Maar wat scheelt het in diepgang en waar kan je nog terecht. Kijk eens op diverse waterkaarten om te zien waar je wel en niet kan varen.
Ciao,

hi,

Hangt er inderdaad vanaf wat je wilt…Ik vaar al een jaar of 6 op IJsselmeer, Waddenzee en Friese meren met een CS met 1,60 diepgang. In Friesland betekent dat inderdaad wat beperkingen - af en toe sta je in de blubber. Voor IJsselmeer en Waddenzee (dwz Texel, Vlieland & Terschelling) uiteraard geen enkel probleem. Het zeilt wel als een speer…mocht je belangstelling hebben: mijne is te koop voor een schappelijk prijsje. zie www.deboernl.com. Succes met je zoektocht, gr Joost

yohoost38964,9535763889

Joost,
En wat wil je nu gaan kopen?
Ciao,

Hi Hans,

Ik weet het nog niet precies - in ieder geval iets van 35 voet of iets meer…, goede zeileigenschappen, diepgang niet veel meer dan 1,60, iets dat voor 't gezin meer ruimte biedt en ook nog comfortabele zee eigenschappen heeft…kan dus nog alle kanten op!
Gr Joost

Dufour 34P?

is een interessante, maar nog wat prijzige gedachte…:wink: