Diameter heteluchtslangen.

In het voorjaar door een klusjesman een Webasto Airtop 3500 laten inbouwen met het idee dat ik de inbouw van de bijbehorende luchtslangen zelf wel even zou doen. In een enthousiaste bui 5 mtr slang van 90mm gekocht. Naar nu blijkt kan ik die 90mm nergens kwijt, alle voorgeboorde doorvoer-gaten zijn rond de 85mm.
Voordat ik liggend in een onmogelijke houding alle doorvoer-gaten ga opruimen naar 100mm zou ik graag willen weten hoe het op andere 325GL’s of 34PP’s opgelost is, heeft men daar ook 90mm toegepast? Vooral rond de vuilwatertank en in de badkamer is er nauwelijks ruimte om een 90mm slang kwijt te kunnen.
Webasto heeft ook slangen van 80mm in de handel echter geen bijpassende uitblaasopeningen enz. zodat ik voor ieder aftakstuk/uitblaasrooster 90-80mm verloopstukken moet toepassen. Dus als iemand een kachel heeft laten inbouwen door een Dufourdealer zou ik graag willen weten welke diamete slang er gebruikt is.

Aangezien niemand reageert doe ik het zelf maar.

Volgens Webasto kan de kachel ook direct aangesloten worden op een 80mm slang maar de kans bestaat dat de kachel dan regelmatig “tript” omdat hij z’n warmte niet voldoende kwijt kan.
Daarom heb ik vanaf de kachel in de bakskist tot aan de eerste 60mm aftakking in de natte cel met veel hangen en wurgen de eerder gekochte 90mm slang gebruikt. Vanaf dat punt ben ik verder gegaan met 80mm slang wat verder prettig werkt omdat alle voorgeboorde gaten 85mm zijn.
Het grootste probleem was om onderdelen/verloopstukken te krijgen voor de 80mm, de meeste watersportzaken rond R’dam gaven niet thuis of het zou weken gaan duren. Uiteindelijk kreeg ik de tip om eens te informeren bij een bedrijfswagen inbouwbedrijf en zodoende kwam ik terecht bij TCC in Numansdorp.
Veel waardevolle tips gehad, ze denken mee met de klant en wat ze niet op voorraad hebben wordt besteld en hebben ze 2 dagen later wel in huis tegen prijzen waar de watersportwinkels niet tegenop kunnen.