Deklicht onder stoomlicht

Beste Dufourvaarder,

Op het schakelpaneel bij de navigatietafel zit een schakelaar met de beschrijving deklicht.
In mijn mast echter, is geen deklicht te vinden, en bij het aanschakelen van de schakelaar gaat er nergens een lampje branden. Er is in de mastvoet ook geen connector te vinden waar ik op aan kan haken.

Nu is mijn vraag:
Weten jullie misschien of er in het plafond een draad zit die van het schakelpaneel komt waar ik een dekdoorvoer op aan kan sluiten en vervolgens een draad door de mast naar het nieuw te monteren deklicht onder het stoomlicht?

Ik ben benieuwd of jullie wat licht in de duisternis kunnen brengen.

Groet,
Rob.

Ik ben ook benieuwd want ik heb ook niets gevonden.

Goed nieuws,

De geschakelde draad vanmiddag gevonden in het plafond onder de mastvoet.
Er komen vijf relatief dikke draden uit het plafond.
Een zwarte gezamenlijke massa, oranje, witte, blauwe en bruine draad.
De bruine draad is de geschakelde draad van het deklicht.

Ik had september vorig jaar al dekstekkers aan de mastvoet gemaakt voor de masttopunit en het navigatie-, top- en stoomlicht, dit omdat de mast er in oktober af zou gaan.

Respectievelijk masttopunit zes aderig, navigatie- en toplicht drie aderig, stoomlicht twee aderig.
Ik ga de dekstekker van het stoomlicht vervangen door een drie aderige stekker, dan door de mast een nieuwe drie aderige kabel naar het stoomlicht trekken en een nieuw stoomlicht met geïntegreerd deklicht aanschaffen.

Nu als eerste de spulletjes bestellen en met een beetje mazzel volgende week zaterdag monteren.

Wordt vervolgt.

Grtz.
Rob.

Statusupdate:

Vandaag de driepolige dekstekker bij de mastvoet aangebracht.
Een nieuw stuk 3 aderige snoer door het dek gewerkt, was geen probleem.
Daarna het zaakje aangesloten en natuurlijk met een multimeter even meten of er spanning op de polen komt te staan.

Dat was het geval.

Volgende stap is een deklicht op de mast monteren.
De nieuwe 3 aderige snoer ligt al klaar, die met de huidige 2 aderige kabel door de mast naar de mastvoet trekken.
Stoom- en deklicht goed waterdicht aansluiten.
En tot slot de 3 polige stekker aansluiten.

Wordt vervolgt.

Hieronder een fotootje van de dekstekkers bij de mastvoet.
20180310_150737.jpg