Deklicht 365 GL

Beste 365-ers en andere Dufourvaarder,
In de mast van de 365 is een gecombineerd stoom-/deklicht aangebracht. Het stoomlicht is te bedienen vanaf het centrale schakelpaneel bij de kaartentafel. Op het schakelpaneel is echter geen schakelaar voor het deklicht aanwezig.
Vragen:

  1. is het deklicht standaard aangesloten op het elektrisch circuit? Zo ja,
  2. hoe wordt het deklicht aan- en uitgeschakeld?

Bij ons zit er enkel een stoomlicht op.  Er loopt wel een extra draad door de mast, maar deze is te kort afgeknipt om er iets mee te doen.  Erger, er loopt geen bedrading binnen van  het schakelpaneel naar de mastvoet.  En op het schakelpaneel is er inderdaad niets voorzien.
Dus, geen deklicht dan maar.  Persoonlijk vind ik dat geen ramp.  Afmeren in het donker gaat ook zonder, nachtelijke zeilwissels op het voordek doen we niet (leve de rolgenua) en ik heb zo’n lamp om op m’n voorhoofd te zetten (hoe noemt dat trouwens? koplamp Wink ?) mocht het nodig zijn.
Ik zou er dus niet te veel van wakker liggen, Kees.
Veel groeten,
Peter.

Volgens het elektrisch schema (eigenaars handleiding) moet het deklicht zijn aangesloten op schakelaar C4. In ??n armatuur is zowel het stoomlicht als het lampje van het deklicht aangebracht. Begrijp ik goed dat op jouw boot het armatuur alleen een deklicht bevat?

Neen, het armatuur = enkel stoomlicht.

Door ziekte van Rob de Groot heb ik veel zelf gedaan aan mijn 365. Ik heb zelf een combi stoom/deklicht gemonteerd en door de technische dienst is er bij gebrek aan een schakelaar op het bord een schakelaar aan het plafond bij de mastvoet geplaatst. Ideaal is het niet, maar ik heb tenminste een deklicht.
Frank Verzijl

toch vreemd dat je bij een uitgave zoals jullie gedaan hebben, je in botenland dit soort dingen meemaakt, zelfs bij een magnetron is alles duidelijk en werkt alles,…
ben zelf ook aan het wikken en wegen over een ander schip maar gezien alle reactie op dit forum,…kitnaden,…licht wel of niet,…hanse die niet uitleverd. etc etc vraag ik mij toch af of vraag aanleiding die mede vooraf ging aan dit forum nl "problemen met leveranciers niet wat verder uitgespit dient te worden.
Dit kunnen natuurlijk pos en neg verslagen worden maar een verslag hoe een ieder van jullie tevreden dan niet ontevreden waren in het proces tot het aanschaffen van meer als een pakkie boter, verrijkt dit forum volgens mij wel.
groetn richard 2pax_38890,0053587963

Hallo,

Een nogal late reactie op dit onderwerp, doch misschien heeft iemand er iets aan. 

Als je slechts twee draden in de mast tot je beschikkig hebt, en toch twee verlichtingen wilt schakelen (de ??n of de ander), gebruik dan eens diodes. De diodes kun je vast wel kwijt in de verlichtingsarmaturen (in ieder 1 diode). Je hebt wel een speciale schakelaar nodig (dit idee is van www.vaartips.nl). 

 
2007-02-04_215431_schema1.gif