Dek schoonhouden Dufour 32

Mijn dek is steeds moeilijker schoon te houden.
Het dek wordt regelmatig met een harde borstel en dekkenreiniger van Starbrite schoongemaakt.
Toch ziet het dek er dof uit en zo hier en daar zwarte pikkeltjes die vastzitten. Die spuit ik in het voorjaar met een hogedrukreiniger eruit.
Mijn vraag is of het verstandig is om het dek ook in de was te zetten. Vlgs mij wordt het dan niet glad.
Wie heeft daar ervaring mee

Ik zet mijn ribbeltjesdek in het najaar in de cleaner/wax en dat bevalt goed (vuil koekt minder aan). Gewoon met de hand omdat ik bang ben dat de polijstmachine de boel te glad maakt. In het voorjaar is het dan voldoende om het dek met autoshampoo schoon te borstelen met een zachte luiwagen.

Dat is de kant die ik ook op kijk. Wel in de was maar schraal zodat het niet glad wordt.

Hoi Lilje,

Als je de zwarte spikkeltjes niet weg krijgt en je het idee hebt dat het lijkt op schimmel (alsof ‘het weer erin zit’), dan zouden het ook ‘pinholes’ kunnen zijn. Hele kleine gaatjes in het dek die tijdens het productieproces van de boot zijn ontstaan - dit is een productiefout bij het vullen van de mal met polyester. Deze gaatjes zitten in het begin vol met was (de mal wordt ingespoten met was voordat het polyester erin gespoten wordt) maar gedurende de tijd verdwijnt de was en gaat er vuil in zitten. Dat krijg je er waarschijnlijk niet uit - de gaatjes zijn daarvoor te klein. Het is iets cosmetisch, er is al meer over geschreven op dit forum. Als het pinholes zijn weet ik niet of het er beter van wordt als je hard poetst, je kunt namelijk meer kleine blaasjes kapot/open schrobben, wat dan ook weer gaatjes worden en die ook vol gaan zitten met vuil.

Richard

Het dek ziet er schraal cq mat uit omdat ik er nooit was op zet. Het overige polyester ziet er goed uit en glimt als een spiegel. Deze ( opbouw en romp) cleaner ik ieder jaar licht en zet er was en daarna een wasprotector op. Op die wasprotector hecht nauwelijks of geen vuil. Dat zie je ook aan de oppervlaktespanning van het water.
Ik heb niet de indruk dat het pinholes zijn.
Ik heb mijn ankerdeksel en kuipranden dit jaar in de was gezet en zie daar een duidelijke verbetering.
Mijn idee is dat het ribbeltjes dek zonder bescherming van was toch sneller zal verweren. Dus uit voorzorg wil ik het dek beschermen.

Ik zet het geribbelde deel nooit in de was, alleen de vlakke delen. De ribbel vlakken doe ik met was in water (auto was/shampoo).

Ik heb het dek recent in de was gezet ( Riwax) en het dek is nog steeds stroef
Maar de was/shampoos is een beter idee want er gaat bijna een halve fles Riwax op het geribbelde gedeelte.