defecte warmteafvoer

Afgelopen weekend heb ik gemerkt dat de slang die de spiegel verbindt met de pomp die de warme lucht wegzuigt uit de motorkamer vol zat met water. Het water lekte rechtstreeks uit de slang maar liep ook via de pomp en de slang in de motorkamer water. En dus ook water in de bilge. De slang hebben we eerst maar eens veel hoger gehangen zodat in ieder geval condenswater er er weeer uitloopt richting spiegel. De pomp is al jaren defect, zonder dat de motor daaronder geleden heeft. Herkent iemand dit probleem, hebben anderen ervaring met nut of noodzaak van een warmteafvoerpomp of met raparaties daaraan? Hebben anderen ook last van verbazingwekkend veel condenswater in de slang waardoorheen warmte lucht behoort te kunnen lopen?

datzelfde weekend kwam ik erachter dat alleen nog een restant slang aan de spiegel was bevestigd en de rest in ontbindende staat verkeerde in de motorbun. Ik ga toch maar een nieuwe slang plaatsen, omdat de werf de afvoer van warme lucht d.m.v. deze pomp als standaard in de boot heeft gebouwd.

Heren,
Volgens mij is deze pomp niet bedoeld om warme lucht af te zuigen maar om, voordat de motor gestart wordt, eventuele gasdampen in de motorruimte af te zuigen. Je zet hem na het starten uit door de hoofdschakelaar een slag terug te zetten. Of hebben we het nu over verschillende dingen?

Vandaag was ik aan boord en constateerde dat die slang al weer water had opgevangen, condenswater neem ik aan. Ik heb hem eraf gehaald, dan maar tijdelijk geen slang. Eerst nu maar eens kijken of de pomp defect is of wellicht gewoon geen stroom krijgt. Als ie het doet ga ik op zoek naar een andere slang die ik met een zwanenhals kan monteren, anders blijft ie vollopen. Weet iemand een type slang aan te bevelen?

Ik heb ruim 20 jaar een Dufour 2800 gehad. Toen ik de boot in 1984 kocht werd me bij Noorschans gezegd dat je de schakelaar nooit op stand 1 mocht zetten met een lopende motor. Dat zou zeer slecht zijn voor de dynamo of iets dergelijks. Ik heb dat al die jaren ook niet gedaan. Er zijn op deze site diverse mensen met veel electro kennis hebben dus de waarheid zal wel boven water komen.
Vrg
Zoute Zoen D34

Nog een late reactie: ik hoorde recent dat deze ventilator verplicht was door de Franse wet i.v.m. het gebruik van een hondenkooi. Dit ter voorkoming van verstikking van een opvarende die tijdens het gebruik van de motor hier ligt te slapen. Of dit waar is weet ik niet.

Ren?,
Interessant, je zou bijna een keer op excursie willen naar de werf in Frankrijk en daar iemand te spreken krijgen die destijds betrokken was bij de bouw van onze 2800 schepen. Toch maar repareren lijkt me.

Afgelopen weekend ook geconstateerd dat de slang naar de ventilator toe vol met water zat. Na wat (letterlijk en figuurlijk) ge?mmer lukte het me er circa 5 liter water uit te halen. Wat ik niet zeker weet is of de luchttoeveoerslag aan BB zijde (zonder ventilator) ook vol water zit, ik krijg de indruk van niet.
Ik ga in iedergeval de slang ‘hoger’  ophangen om water toevoer te voorkomen. Ik overweeg de ventilator er tussenuit te halen. Die had met een slang vol water toch geen enkel nut.

Laat graag even weten of het je gelukt is de slang hoger op te hangen, ik hem er althans helemaal afgehaald. Wat ik nog moet controleren is of de ventilator het doet, ik heb geen idee waarom ie bij mij nog nooit aangegaan is. Misschien kom ik er deze winter aan toe, nu ik toch het electra eens ga nalopen en een aardlekschakelaar ga monteren.

Inmiddels weet ik wel dat het wat lichaamelijke behendigheid vraagt om daar achterin te werken (zo ook om de koelwaterimpellor te vervangen) maar ik hou je op de hoogte
groet,

Inderdaad, verschrikkelijk om o.a. on de scherpe rand van de binnenmal te liggen als je helemaal in het achterschip werkt. Zo leer je je schip wel goed kennen. Een van mijn klussen wordt ooit nog eens om de ventilator goed door te meten, te verwijderen en/of te laten repareren en dus terug te plaatsen. In ieder geval succes gewenst.

Een KL…Klus inderdaad en een aanleiding om ook de oude verweerde demping te vervangen als je toch opgerold achter de motor ligt . Ik herken het probleem en heb dit zowel met deze afvoerslang als ook met de afvoer van de Webasto.
Overigens moet je de ven inderdaad niet al varend aan laten (dat gebeurt snel als de motor meer lawaai maakt dan de ven). Wat het voor de dynamo betekent weet ik niet maar dat je startaccu er leeg van raakt wel (door schade en schande zullen we maar zeggen).

succes en ik hou me aanbevolen voor goede suggesties.


Marty
Simetris

Marty Hazeleger39793,8213888889