Begin juli voor de haveningang van Nieuwpoort (B) breekt mijn gashandle. Merk Lewmar. Zeiljacht Dufour 385.
Omdat het niet verantwoord is om te manoeuvreren in de haven zonder motor, heb ik mij laten binnenslepen door de reddingsdienst. Van deze dienst ontvangen wij alle hulp op de meest deskundige en Belgisch beleefde wijze. Dit bedrijf ondersteunt ook bij de reparatie. Geen moeite teveel. De breuk zit in het inwendige op een onmogelijke plaats. Vermoedelijk een gietfout. Stad en land afgebeld voor een nieuwe. Lewmar geeft niet thuis. De plaatselijke Dufourdealer geeft ook al geen hoop. Na een week zoeken en bellen contact opgenomen met jachthaven NOORDSCHANS, de dealer van Dufour.
Jachthaven NOORDSCHANS lost het probleem op door de handle uit een niet verkocht jacht uit te nemen en dit aan mij af te staan. Waarvoor hulde. Een dealer is immers niet gehouden onderdelen te leveren, die uit een onverkocht schip gedemonteerd moet worden. Op dat moment was het de enig mogelijke oplossing voor mijn probleem. Zonder de medewerking van NOORDSCHANS zou het probleem nog steeds niet opgelost zijn. Op 5 september heeft Noordschans de bedoelde handle niet door Lewmar geleverd gekregen. Ronduit ergerlijk.
De monteur in Nieuwpoort heeft de handle vakkundig geplaatst en ingeregeld, waarna de thuisreis aanvaard kon worden.
Ongelooflijk, dat Lewmar als grote leverancier van jachtonderdelen zo in gebreke blijft. Dit onderdeel wordt massaal geplaatst in diverse scheepsmerken en zou zonder omhaal prompt geleverd moeten kunnen worden. Nu staat de jachteigenaar stevig in de kou en de houding van Lewmar is domweg laconiek.