De wondere wereld van AIS...

Deze zomer meegezeild naar Lowestoft met een maatje met een AIS-transponder op zijn Winner. Op een heel klein netbookje van 10 inch zag je zo de schepen varen om je heen, compleet met koers en snelheid. Ik werd daar erg hebberig van en besloot om voor onze Dufour 30, Alliance een bescheiden start te maken, met een AIS-ontvanger. Dat geeft zicht op alles om je heen dat AIS uitzend. Ik dacht een SR161 bij Kniest aan te schaffen, maar daar waren ze erg stellig, ik zou de Advansea moeten hebben. Goedkoper, kleiner , USB en twee kanaals, kortom geen vergelijk. Het apparaat aangeschaft, een RX-100, en geïnstalleerd.
Het werkt, en het aardige is dat het ding ook als multiplexer voor mijn MLR gps functioneert. Dat betekent maar één kabel via USB aan de laptop. Op mijn zelf gescande kaarten zie ik met het programma Seaclear nu alle van AIS voorziene schepen varen. Vanaf Muiderzand tot vlak voor IJmuiden. Zelfs is een alarm in te stellen zodat je gewaarschuwd wordt als iemand een zelf in te stellen cirkel rond je schip binnenvaart. Voor mijn gedroomde tocht naar Engeland die ik ooit met onze Aliance ga maken een prettig gevoel. Wat een vooruitgang dat dat allemaal zo beschikbaar is!! Aandachtspunt waar ik wel mee geklooid heb is dat je de compoorten van Seaclear goed moet configureren. Het werkt het beste als je een fix hebt met de MLR, en daarna de Advansea aanzet. In het andere geval blijft Seaclear vragen om signalen op de andere compoorten en lijkt het programma de GPS-signalen vanuit de gps niet te zien, of geeft de Advansea de signalen niet door. Daar moet ik nog wat aan zoeken, maar met de goede volgorde werkt het prima.
Jan Willem van Wijngaarden

Jan-Willem,

Heel goed dat je dit nog eens onder de aandacht brengt. Ik zie dat de Advansea AIS ontvanger model RX-100 ca 169,- kost. In de handleiding wordt er gesproken over 1 VHF antennen en een splitter model Split 100. Dat apparaat kost echter ca 229 euro. Samen een fiks bedrag. Verder ben ik benieuwd naar het stroomverbruik van beide toestellen.
Kun je ons informeren over prijzen en hoe jij dit hebt opgelicht en ook eens meten hoeveel amp or mA deze toestellen opnemen. Ze staan immers continue aan!

Hoi Piet (en anderen),

Ik heb dit seizoen een AIS systeem van Easy AIS geinstalleerd. Receiver + Splitter met USB uitgang. Installatie was in 10 min gepiept en via een lange bijgeleverde USB kabel tover ik nu honderdern AIS objects op mijn WinGPS kaartjes op mijn laptopje.

Stroomverbruik is heel laag (exacte AMP weet ik niet). Systeem kostte 329 euro. Ik ben onlangs naar Oostende gevaren en dan participeer je toch in vrij druk verkeer qua beroepsvaart. Heel relaxed dankzij AIS. Daarnaast heel leuk om op de icoontjes van schepen te kunnen klikken en zo allerlei info te kunnen krijgen. We willen ook nog naar Engeland en dan krijg met varen in het donker te maken, zeker weten dat mijn AIS dan nog meer van waarde is. Ik weet het, het is geen vervanging voor RADAR, maar in de praktijk heb ik nog geen schepen ontmoet die ik ook niet op AIS zag…

Prima investering!

Groet,
Henk

Dag Henk,

Dank je voor je reactie. Ik heb gezocht op de site van easyAIS en gezien dat er veel modellen zijn. Ik mis echter het model met USB aansluiting.
Ik zie de modeelen A025. IS-403, LAN A046, Split A 026, OCB A027. Welk model (welke modellen) heb jij geïnstalleerd.

Ik zag gisteren op www dat er zelfs een USB-dongel leverbaar is via Radargadgets. Als je je echter inleest dan zijn er toch wel aandachtspunten zoals, splitter aan/uit schakelen tijdens marifoongebruik, kwetsbaar bij onweerontlading, bereik van de AIS. Al met al niet zo gemakkelijk om een keus te maken. Vandaar dat ik blij ben met je reactie en ervaring.
Ik ben benieuwd.

Hoi Piet,

Ik heb Easy-IS met integrated VHF Splitter:
VHF-antenne splitter zonder signaal verliezen;
100% Dual channel ontvanger;
USB computer verbinding;
Ingebouwde multiplexer tbv invoeren NMEA GPS data op 4800 baud;
Bijzonder laag stroom verbruik;
Ingebouwde FM ontvanger zorgt voor storingsvrij FM-radiosignaal.

Succes met het maken van de keuze. Tot heden ben ik er tevreden over, ik heb het destijds ook gekocht op aanraden van een ervaren zeiler…

Henk

Wow, dat ziet er mooi uit! Bedankt, Henk.
http://www.hollandmarinehardware.nl/index.php?page=EasyAIS-IS
Nu nog nagaan of het in Stentec sofware te integreren is.

Piet,

het is inderdaad in Stentec software te integreren. Ik gebruik WinGPS van Stentec en dit werkte ‘plug-n-play’…
In Stentec WinGPS was het eenvoudig de com poort te configureren en na het aanvinken van AIS in instrumenten menu ‘stroomde’ de AIS objects binnen. Je kunt zelf allerlei dingen achteraf nog instellen, zoals kleurtjes van verschillende types schepen, alarm/waarschuwing indien je op ramkoers ligt, etc.

Gr, Henk

Dag Henk,

Tja, hier wordt ik dus hebberig van! :laughing:
Nu nog een kwestie van sparen. :unamused:
Ook nog even uitzoeken of het via mijn shipmodul miniplex 42-BT (blue tooth) kan lopen, dat sheelt weer een draad naar de PC (USB).
Bedankt voor je snelle input! Kijk daar hebben we iets aan. Lekker concreet. :smiley:

Piet,

je kan het via je BT-multiplexer laten lopen. Ik heb een Smart radio SR161 AIs ontvanger (169 euri) en de bijbehorende antennesplitter (150 euro). De AIS ontvanger wordt via de seriele poort op de BT multiplexer aangesloten (op de hoogste baudrate zetten) en dan via wingps aangeven dat AIS ontvanger hebt. Werkt prima.

Weinig geld voor veel veiligeid. Met name 's nachts heb ik er veel plezier van gehad bij het passeren van bijvoorbeeld de Eems, Jade en Weser. Je ziet precies wie waar vaart, hoe hard en welke kant op.

Groet,
Ewald

Dag Piet, ik gebruik de AIS-ontvanger in combinatie met een splitter van Glomex. Dat werkt goed, ik zie vanaf Muiderzand schepen tot bij zijkanaal C, en soms het baken bij Hoorn. Je kunt dus rekenen op een bereik van ruim 15 mijl met gebruik van de Glomex splitter. Als je op je Shipmodul multiplexer nog een kanaal vrij hebt kun je de AIS ontvanger zo aansluiten op het NMEA deel van de multiplexer. Je kunt er volgens mij ook voor kiezen om je GPS aan te sluiten op de Advansea en die gebruiken als multiplex en het op die wijze gecombineerde signaal aanbieden aan de multiplexer. Ik liep te denken om mijn instrumenten aan te sluiten op een Shipmodul multiplex, maar ik denk dat ik daarvan afzie omdat ik dan slechts de windsnelheid, de snelheid door het water en de waterdiepte toevoeg. Dat zijn parameters waar ik qua navigatie uiteraard wel wat mee doe, maar ik hoef ze niet op de laptop te hebben om te weten hoe het qua navigatie verder moet. Voor wat betreft het stroomgebruik: ik zag op de verpakking dat de Glomex-splitter 25 ma gebruikt, ik schat dat dat ook geldt voor de AIS-ontvanger. Ten opzichte van de koelkast en een halogeenspotje is het dus “peanuts”.
Bijkomend voordeel van de Glomex is dat de antenne van de autoradio ook aangesloten kan worden, dat geeft een veel betere FM-ontvangst. Dat was de reden om voor deze splitter te kiezen, voor €70,- kon ik drie functies snel en gemakkelijk combineren.
De Glomex splitter kost bij Kniest €70,-, de AIS € 169, totaal dus €239,-
Succes.

HOI allemaal,

Sinds een maand gebruiken we een nieuwe Apple app vor IPAD en de naam is MARINE TRAFFIC en kost nog geen 3 Euri. Ontzettend “user friendly” alleen moet altijd internet connectie zijn. Werkt ook op de laptop.

link: www.marinetraffic.com/ais/

Ciao en groetjes vanuit Tropea

Gun & Lea

GATTO ROSSO
Dufour36

Wel blijven opletten, liep deze vakantie snachts le Havre aan en kwam groot container schip tegen die geen ais weergaf. is me al een paar keer gebeurt. Het is een prachtig systeem maar zet snachts toch maar mijn radar bij met alarm.

Medard;

Groot gelijk ,doen wij ook maar met die IPAD app heb je makkelijk veel informatie.

fijne dag verder

G&L
Gatto Rosso

I-phone met een app werkt via satelieten en geeft dus altijd ontvangst, ook op het water en daar gaat het toch om. Positie en stroming … all in one. Immers internetconnectie via i-pad is op het water toch niet haalbaar.

klopt niet overal is WiFi ,maar moet je wel 3g netwerk ontvangst hebben en een Ipad met 3G en SIM kaart.

Ciao

G&L
Gatto Rosso

komma vergeten…

het moet zijn…klopt, niet overal is wifi…

sorry