De Dufour Safari

In het begin van de jaren 70 kwam er meer en meer behoefte aan wat toen der tijd een middenklasse jacht was. Door Dufour werd naast de Arpege in dit segment de Safari geintroduceerd. Een rondspand met een vol polyester romp, een lengte van 8,25 meter en een diepgang van 1,30 meter.
Er zijn twee typen gebouwd. Type 1 heeft een korte opbouw en een lang voordek. In de kajuit zijn er twee lange zijbanken geplaatst en een klein wegklapbaar kombuisje direct rechts naast de ingang. In het vooronder is links een lange slaapbank en rechts grote schappen voor het ophangen van natte zeilkleding.
Het tweede type heeft een vaste kombuis en er is een volwaardige tweepersoons slaapplaats in het vooronder. De opbouw loopt door tot het slaapvertrek voorin met een stahoogte van 1,80 meter.
Origineel is de Safari voorzien van een Volvo Penta MD1 met ongeveer 10pk. Vooruit varen op de motor gaat voorbeeldig. Achteruit is nog wel een hele toestand om de zaak goed in beweging te krijgen. De geluidsisolatie voldoet aan de jaren 70 norm. De motor neemt de gehele ruimte midden onder de kuip van kajuit ingang tot steven in. Links onder de bank is nog een grote ruimte voor zeilen etc. Rechts onder de bank zit in de kajuit nog een hondenkooi.
Het is een prettige zeiler die weliswaar bij wat hardere wind erg loefgierig wordt. Je hebt dan aardig wat spierkracht en concentratie nodig om hem in het rechte pad te houden. Met volzeil en windkracht 5 loopt hij tussen de 5,5 en 6 knopen op de gps. Het hijsen van het grootzeil gebeurd nog bij de mast en dit geld ook voor de fok en spinaker. Wel zijn er veel Safari’s met een rolfok uitgerust. Ook voor het leggen van een rif zal je naar de mast moeten.
De rompen van dufour uit die tijd waren van hoge kwaliteit en vertonen zelden osmose. De opbouw echter welke een sandwich contructie is vertoond vaak zwakke plekken, schuren en voelt her en der sponzig aan. administrator38733,9414699074