De Dufour 365, opvolger van de 36

Peter,
Ja, dat is nog even wachten tot juni, maar van wat ik in Parijs gezien wordt de 365 zeer het wachten waard. Een fantastisch schip, Gefeliciteerd! Wij liggen in Herkingen aan het Grevelingenmeer. Maar komen ookop Belgisch water, zowel in Antwerpen als langs de kust.Wij zijn overigens zeer tevreden over onze D36CL (3 cabin); zie ook
nauticlink.com/haven/martinique/
groet, Martin
 

LS
afgelopen week is een -zeer- lovende test in de yacht verschenen. je kunt deze opvragen bij www.yacht.de voor 1,50 euro. samenvatting: modern en boven verwachting snel.
 

Peter,
Heb je al gevaren met je nieuwe 365 en zo ja hoe bevalt de boot? Gisteren even gekeken bij de dealer hier in Nederland en het is een prachtig schip.
Welke stuurautomaat heb je en maakt deze deel uit van het 40th aniversary pakket? 
Hoe ervaar jij de laag zittende gashendel?
Robert
 

Dag Robert,
We zijn net terug van 3 weken vakantie en hebben er 600 mijl met de 365 opzitten.  We zijn zeer tevreden.  Reven op volle zee gaat vanzelf vanuit de kuip, de snelheid is boven verwachting (6,5kn aan de wind), meer dan 8 met genakker met matige wind, de boot legt zich goed op de golven en stuurt koersvast.  De motor is krachtig genoeg (6 kn op 2000 toeren).  Komfort in de haven is perfect, voldoende bergruimte en ook de voorkajuit is zeer ruim.  De navigatiehoek zit prima, ook met zwaar weer.  Vooral de kuiptafel zouden we niet meer kunnen missen.  De juiste afmetingen om komfortabel buiten te eten, maar ook een goede steun bij zwaar weer, makkelijk om in het midden iets op te leggen zonder dat het rondvliegt, en half opengeklapt zeker makkelijk om buiten te navigeren.
Een autopilot hebben we nog niet.  Deze winter ga ik de markt en de mogelijkheden verkennen.  De gashendel levert geen probleem op.  De opbouw is laag, je kan om te schakelen zelfs even zitten en toch het overzicht behouden.  Ook al rechtstaand kan je er makkelijk aan.
Vriendelijke groeten,
Peter.

qua autopilot; kijk zeker op de sies in amerika want het prijsverschil lopt (hoorde ik) zo op tot 40-50 %. Deels door de koerverschillen momenteel maar ook door het in het algemeen lager prijspeil voor electronica daar.

Martin,
 
Ik heb bij de dealer de 365 gezien. Van een afstand een mooie boot. Ga je voor details dan mankeert er toch wel het e.e.a. aan.
Veel kit aan de buitenkant van de boot (2 cm rand op de spiegel, in de kuip en naast de garage). Deze kitranden moeten zeker eens in de 5 ? 10 vervangen worden. Ik vind dit slordig staan en niet getuigen van strak werk. kabel besturing i.p.v.  stangen zoals bij de Classic serie (36 zeker), plafond e.d. slorig afgewerkt, veel nopjes e.d. en een stof die snle smoezelig wordt. Daarnaast is de afwerking van het hout duidelijk minder etc. etc. Ben niet weg van de houten voetlijst, staat wel lekker racy, maar het meer nadelen dan voordelen, geen stootlijst bijv. verstaging is simpeler. Hele lange giek en het aangrijpijngspunt van de grootschoot te ver naar het midden van de giek etc, etc.
Nee, ik zou hem niet kopen! te veel tegens.
 
Ciao,
 
Hans
 

Peter,
Ben net terug van een lekker (maar af en toe wel heavy  weekje Noord Nederland; Oudeschild o.a.). Dank voor je reactie met je eerste ervaringen ten aanzien van de nieuwe 365! Ik ben zeer geinteresseerd en ga nog eens goed kijken op de Hiswa volgende week.

Hans,
Wat voor boot heb jij nu?
Robert

Hans,
Sorry, ik heb het inmiddels al gezien

robert,
mocht de test van de 365 uit de (duitstalige) yacht niet hebben dan wil ik je die wel toezenden (via hun site kan je um overigens ook opvragen per ccard).
gr
erik
 

Erik,
Ik heb de test al een paar weken geleden gekocht; die is positief, maar ik was benieuwd naar jouw ervaringen.
Nogmaals bedankt.
Robert

wel, die zijn in wezen nul, want ik heb een 385. Er van uitgaande dat de rompen grosso modo gelijkvorming zijn en de tuigage in verhouding idem gelijkvormig zijn, zijn de bevindingen in de yacht (en in zeilen) conform mijn eigen waarnemingen voor mn eigen schip: koersstabielvarend, zeer roervast (nog geen enkele keer uit het roer gelopen), ook bij zwaar weer. Snelheid is ook goed alleen vaart niet erg hoog maar dat zal aan grote genua en klein grootzeil liggen. vorig jaar niet op komst 365 gewacht omdat toen (in aug)niet duidelijk was of en wanneer het schip uit zou komen. Ik zou uitgaande van testen, bezichtiging en noordschans en eigen ervaringen met 385 zeker serieus naar de 365 kijken. Met Hans van Gent ben ik het overigens (deels) eens, in die zin dat het schuifdak (in elk geval bij mijn 385) weinig fraai is uitgevoerd (hetzelfde geldt de 455).

Erik,
Ik denk dat de 385 beter in elkaar zit dan de 365. Zeker bij de spiegel. daar zit op de 365, net als bij de performance lijn een 2 cm dikke kitnaad die je zeker tussen de 5 en 10 moet vervangen. Ook als je geen teak in de kuip neemt (vloer) zie je veel kitnaden rond de stuurstand. Dat is geen 1-stuk met de romp maar een stuk dat er ingeplaatst wordt en afgekit wordt. Toont niet denderend, vind ik.
Heb jij een diepstekende kiel van de 385? Dat zou ook het minderhoog aan de wind varen kunnen verklaren.
Ik denk trouwens dat ze de 365 goedkoop hebben willen houden om toch enigszins de concurrentie aan te kunnen gaan met Bavaria, Hanse, Harmony  etc. Maar of dat dan zo moet, slechte afwerking?! Een Bavaria zit qua afwerking aan de buitenkant beter in elkaar.
 

Erik, Hans,
Dank voor de feedback; Erik, sorry, heb je even verwisseld met Peter…