D34 autopilot (3)

Na lang beraad hebben we uiteindelijk gekozen voor een Jefa DD1 actuator voor onze autopilot ([url]http://www.jefa.com/steering/products/drives/direct-dd1.htm[/url]). Deze wordt bekrachtigd door een Garmin GHC12 autopilot kit. De Jefa drive heeft daarvoor een geïntegreerde roerstandterugmelder. De drijfstang is met een tillerarm gekoppeld aan de roeras. De verdiepte bak in het dek waar het stuurwiel in draait, heeft 2 afvoeren. De ruimte tussen de afvoer en de kabelpoelies is erg krap. De positie van de DD1 kon met veel passen en meten zo gekozen worden, dat de drijfstang precies tussen de poelie en de afvoer kan bewegen.
De drijfarmbout op de tillerarm moest daarvoor op 19cm van het hart van de as geboord worden (standaard is 20). Vanwege deze bout moest de tillerarm asymmetrisch bevestigd worden. De opstelling van de DD1 en de lengte van de drijfstang is zo gekozen dat de DD1 het kwadrant symmetrisch kan aandrijven. De uitslag van de DD1 is +/- 36 gr., de drive loopt niet vast op de eindstops van het kwadrant. De stroomvoorziening van de DD1 loopt via een relaiskastje naar de accu. Het relais wordt bekrachtigd vanaf het schakelpaneel. Het fluxkompas van de GHC12 is aan stuurboord in de voorkajuit gemonteerd onder het hoofdeinde van de matras. De computer is onder de drive unit geplaatst.