D34 autopilot(2)

Ik heb een mock-up gemaakt van de Direct Drive Type 1 van Jefa. Het lijkt erop dat het mogelijk is deze drive met beugels te monteren tegen het schot dat de bakskist van de achterkajuit scheidt. Het schot zal wel verstevigd moeten worden, want er kunnen aanzienlijke krachten op komen te staan. De positie is vrij kritisch om het mogelijk te maken dat de drive arm 65 graden kan verdraaien. De afstand tussen de drive as en het bevestigingspunt van de drijfstang is 13 cm. Op het kwadrant wordt het bestaande gat van 12,5 mm uitgeboord tot 16mm voor de bevestiging van de 'tiller’pin. De afstand tot de roer-as is 19 cm. Daarmee wordt een maximale roeruitslag van 36 graden bereikt. De Jefa drive heeft een geïntegreerde roerstandterugmelder die voorbereid is op aansluiten van een Garmin stuurcomputer.

Brahms,

Ergens op dit forum is ook een item over de stuurautomaat en de lewmar-aandrijving via een ketting. Zoek dat eens op, misschien kom je dan op ideeen, want dit lijkt mij erg ingewikkeld en moeilijk te realiseren.

Ciao,

Hans, ik heb al postings over de Lewmar-drive met ketting gezien. Die drive kan worden toegepast op de Dufour34 omdat de stuurstand een enkele kolom is, in tegenstelling tot de 34P (evolution). Daar bestaat de stuurstand uit 2 gespreide poten waardoor ik niet zou weten hoe je de ‘ketting’ constructie zou kunnen toepassen. In de documentatie van de werf zie je op een vage tekening een lineaire drive getekend. Voor zover ik dat kan opmaken is dat een Raymarine elektrische lineaire drive die aan een beugel wordt vastgemaakt die je tegen de onderzijde van het dek moet bevestigen. Volgens de dealer houdt dat in dat je een stalen verstevigingsplaat op de kuipvloer moet maken. Al met al ook niet zo eenvoudig en niet zo elegant…

Hoi Brahms,

Inderdaad, bij een 34E is dat anders. Kan je niet overschakelen om zo’n ring op het stuurwiel. Niet zo mooi, maar wel effectief. Op onze vorige Dufour, 36 Classic, hadden wij ook zo’n ring. Prima.

Al die verbouwingen zijn best ingrijpend en je moet maar afwachten of dat op de lange duur ook nog goed blijft werken. Zo’n zeilboot krijgt best af en toe wat klappen te verwerken.
Zeker op een 34E, die je af en toe lekker stevig zeilt!
Succes, ik zou zo’n ring toch eens overwegen.

Ciao,