condens vorming

Beste forumleden,

Slapen op je boot in het vroege voorjaar en in het late najaar geeft (ondanks een goede nachtventilatie) nog al eens condensproblemen aan de binnenzijde van de romp. Dit heeft vaak tot gevolg dat je dekbed en het matras langs de randen nat worden. In onze vorige boot, een Etap 23, kenden we dit probleem niet vanwege z’n isolatie tussen de binnen en de buitenschaal.
Heeft iemand een goede oplossing voor dit probleem?
Is bekleden met schuimvinyl misschien een optie? heeft iemand daar ervaring mee?

Nico Sikkema

Dag Nico,

Schuimvinyl lijkt me geen goede oplossing, je plakt dit namelijk op de binnenschaal en daarmee los je het probleem volgens mij niet op. Het wordt op de lange termijn ook vies.
Een betere, maar bewerkelijkere oplossing zou het aanbrengen van wegeringlatten kunnen zijn. Je lijmt een aantal dunne stroken hout vertikaal op de huid een daarop schroef je horizontaal de stroken. Hiermee voorkom je dat je met je matras direct tegen de buitenschaal ligt en daarmee wordt je matras niet meer nat. Najad en Hallberg Rassy werkt ook zo.
Probleem dan is dat de matras wellicht niet meer goed past.

Voor de ventilatie kun je tevens overwegen om onder je matrassen een rubberen mat te leggen. Ik weet zou gauw niet hoe het heet, maar het heeft een open structuur waardoor er ventilatie mogelijk is onder je matras als je er niet op ligt.

groet
Ewout