Condens in de winter

Hallo,
Sinds twee winters heb ik last van condens? in de boot. Ondanks de plaatsing van een vochtvreter heb ik liters water onder de vlonder, terwijl binnen in de kajuit er hoegenaamd geen vocht is. Ook in bijvoorbeeld de accubak staat een laagje water en onder de uitlaat in de achterkajuit. Zelfs met de hevigste regenbuien of overslaand buiswater komt er geen druppel in de boot. Wie heeft daar ook last van? Wat zou je er aan kunnen doen?
Peter

Als ik dit lees lijkt me dat wel heel veel condens. Interessant maar ook irritant. Ligt je boot in het water of op de kant? Heb je s’winters enige ventilatie ? Ik kan me haast niet voorstellen dat het alleen condens is, maar ik haal na een winter ook zo’n 5 a 6 ltr uit mijn 4 vochtvreters. De boot ,maar ook onder de vloeren blijft het droog. Zou het misschien ook regenwater kunnen zijn dat achter de betimmering langs de huid naar de bodem sijpelt. Door alle dubbele schalen is een lekkage vaak niet direct zichtbaar, maar het water verzamelt zich op het laagste punt onder de vloer. Bron voor lekkages: preek-en hekstoelvoeten, dekbeslag, luiken, wantputtings, enz

Bedankt voor de reactie.
Regenwater heb ik uitgesloten, de hele zomer is er geen druppel ingekomen. De boot ligt op de kant. Ik denk dat ik meer moet ventileren, misschien is het handig om voor de winter een geperforeerd schot in de ingang te plaatsen.

Condens lijkt mij onwaarschijnlijk. Onze boot is onderin helemaal droog. Daar zou dan toch ook iets te merken moeten zijn?
Wellicht dat door de ligging op de wal de hellingshoek iets veranderd is ten opzichte van de hoek in het water, waardoor 's winters gemakkelijker regenwater binnen kan dringen? Van mijn buren op de steiger weet ik dat zelfs via een drukker van de buiskap al veel water naar binnen kan dringen als die niet goed is afgekit…
Succes met zoeken.

Ook dit kan bij mij niet, ik heb nl geen boiler. Ik kan je dus hierbij niet helpen. De boot ligt inmiddels weer in het water, ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Blijft hij droog, dan zoek ik het toch in de ventilatie, hoe gek dat ook mag klinken.

Op het aftappunt van de boiler zit een flexibel slangetje dat ik tijdens aftappen in een lege fles hou en dus niet onder in de boot laat lopen.

JOLI, in mijn boot zit een 22 of 23 ltr boiler die dufour in bijna alle modellen t/m 36 voet inbouwt. Het aftap kraantje is inderdaad een beetje lullig klein ding, maar het werkt wel, en ook als overdruk beveiliging. Daarom zit er een een veer in die je voelt als je em openzet. Hoe tap jij je boiler voor de winter af, waar laat je dat aftapwater? Advies:doe een flex.slangetje aan het aftapkraantje, zodat je het op kan vangen. Gr.Martin

KRAANTJE/SLANGETJE CONTINUED
Als ik voor de winter mijn watertanks afgetapt heb, dan laat ik de waterpomp (hydrofor) lopen, met de gewone kranen op “warm” open. Als daar niets meer uikomt is je boiler al meer dan half leeg. Doe dan de gewone kranen dicht .De hydrofor mag droog lopen, dus hij gaat dan ipv water, lucht in de boiler blazen. Het water in de boiler zakt naar onder … precies daar zit het aftapkraantje. Als je het kraantje opent perst de overdruk in de boiler het water naar buiten.  Ik vang de laatste liters via het flexibele slangetje dan op in een jerrycan of lege flessen. Werkt perfect en zonder een druppie te morsen. Een heel verhaal maar eigenlijk simpel. succes Martin

Bij ons bleken na het verwijderen van de mast de doorvoeren van de kabels te lekken. En behoorlijk ook! Water komt uiteindelijk op de vreemdste plaatsen weer tevoorschijn!
Vulcaniserende tape loste het probleem op.

mvg
Johan
 johan38476,9383333333