[size=15]Barbate ? El Jadida[/size]
[size=15]9 oktober tot 16 oktober[/size]
[size=15] [/size]
[size=15]Na wat vertraging door de harde wind, trekken we zondag eindelijk de stoute schoenen aan en koersen naar Marokko. We zullen jullie niet vervelen met voor de derde maal 7 Bft in de straat van Gibraltar, voor de verandering eens van opzij. Na enkele uren komt Tanger in zicht. Zo vanuit de verte ziet Marokko er uit als Spanje: dorre heuvels met witte dorpjes. Eenmaal in de haven is het verschil echter overduidelijk. Er hangt een eigenaardig luchtje, het water is ronduit smerig en er staan een massa mensen op de kade. De man die ons helpt aanleggen vraagt 10 euro baksish. Eerst maar eens bij de douane langs, die onze paspoorten in beslag neemt. We krijgen er een pasje voor terug waarmee we het haventerrein op kunnen.[/size]
[size=15] [/size]
[size=15]We zijn uit de eurozone, dus we moeten Marokkaans geld zien te regelen. Tien Marokkaanse Dirham, zijn ongeveer een euro waard. Met het nieuwe geld gaan we gelijk de stad in. Vies, druk, lawaaierig, dit is even wennen na drie maanden reizen in Europa. We gaan op zoek naar een internet caf? en een restaurantje om iets te eten. Het eerste is zo gevonden, maar alle restaurantjes zijn gesloten. Het is zondag, maar daar doen de Marokkanen toch niet aan? Andrew stapt een cafeetje binnen en vraagt in drie talen of we hier iets kunnen eten. De eigenaar kijkt hem glazig aan. Een voorbijganger legt ons uit dat we om half zeven aan tafel kunnen. Na zonsondergang, het is immers ramadan!! [/size]
[size=15]In de haven liggen maar 5 zeiljachten aan de steiger, waar de stroom uit een verlengsnoer op de kade komt. De volgende ochtend spreken we onze buren. Zij waren van plan uit te varen, maar hun weerfax gaf ?s nachts een stormwaarschuwing door. Een onschuldig lagedrukgebied boven Madeira heeft zich onverwachts uitgediept, de windsnelheden lopen op tot orkaankracht. De tropische storm, ?s nachts zelfs hurricane stage 1, krijgt de naam Vince. Wij schrikken van dit bericht. Veel jachten die wij kennen zijn op Madeira en andere op weg naar een van de Atlantische eilanden. Wat zijn wij nu blij met de opgelopen vertraging en ons plan om langs de Marokkaanse kust te zeilen!! Het leert ons altijd op je hoede te zijn voor plotselinge weersveranderingen.[/size]
[size=15]?s Avonds gaan we de stad in om onze blunder van gisterenavond goed te maken. We wachten tot de zon bijna onder is en gaan naar een klein eethuisje in de Medina. Met andere (Marokkaanse) gasten zitten we op banken aan een ronde tafel. We eten het ramadan menu, diverse hapjes en drankjes staan al klaar. Net als iedereen wachten wij tot het einde van de vasten van deze dag wordt afgekondigd. Dan eten we Hariri, Marokkaanse groentesoep, dadels en andere gebakken zoetigheden, vis, garnalen en calamaris. En een gekookt ei. Dat heeft vast een bepaalde reden, welke we echter niet kunnen achterhalen. Toe krijgen we een glas thee, mierzoet en voor de helft gevuld met muntbladeren.[/size]
[size=15]Voor degenen die Marokko willen bezoeken, maar niet met vreemden van ??n bord willen eten, wij hebben ook een MacDonalds gesignaleerd. Het restaurant met het beste uitzicht over de stad. [/size]
[size=15] [/size]
[size=15]NB let op de donkere wolken, er vallen al drie dagen stevige regenbuien in Tanger. Dit voor degenen die veronderstellen dat de zon altijd op de Volle MaaN schijnt. Extra zuur wordt het wanneer je op de wereldomroep hoort dat het al dagen nazomert. De Marokkanen zijn erg blij met de regen, vertelt Mohammed. Hij valt in de goede tijd van het jaar. Mohammed spreekt ons in het Nederlands aan op straat. Hij heeft 9 jaar in Nederland gewoond en is vertrokken in 1983 met fl 17.000 oprotpremie. Hij vertelt ons ook dat veel Marokkanen hun toevlucht zoeken tot hashish tijdens de rammadan. Vandaar al die rare figuren op straat. Mohammed laat ons de ouderwetse bakkerij in de medina zien, de Italiaanse en Franse buurt en zijn restaurant, waar we vanavond moeten komen eten. Dan vinden wij dat het tijd wordt hem af te schudden. Met moeite raken wij hem kwijt in de wirwar van steegjes. De volgende ochtend wordt Andrew aangesproken door een Duitstalige Marokkaan. Deze Ahmed vraagt eveneens of wij komen eten in zijn restaurant en brengt ons vervolgens naar hetzelfde cafetaria in de medina!![/size]
[size=15]Donderdag de 13de draait de wind eindelijk naar het noorden en kunnen wij verder. De avond ervoor komt de havenpolitie onze paspoorten en scheepspapieren terugbrengen. Wij drinken op dat moment een borrel bij onze Turkse buren en komen er van af zonder baksish. De 52 uur durende zeiltocht naar El Jadida is niet de leukste op deze reis en dat is zacht uitgedrukt. De wind is onstabiel en in combinatie met een flinke deining zorgt dit voor klapperend tuig en een rollende boot. Beide nachten moet de motor aan, omdat de wind het laat afweten. Dit komt de nachtrust niet ten goede. Positief is dat G?rard meteen zijn werk goed doet en overdag flinke stukken stuurt. Zaterdagochtend komt dan eindelijk El Jadida in zicht. De haveningang ligt achter een zandbank, waarop de deining imposant breekt.Het kost ons wat moeite een plek te vinden in deze vissershaven. Na drie pogingen liggen we goed, vastgeknoopt aan de reddingsboot, die hopelijk vannacht niemand hoeft te redden.[/size]
[size=15]El Jadida is schoner en fleuriger dan Tanger en naar ons idee wat minder streng in het islamitische geloof. Wij zien in ieder geval meer vrouwen zonder hoofddoek op straat. Boodschappen doen blijft een belevenis. De vismarkt is aan de overkant van de haven, op de kade waar de vissers aanleggen. Sommigen hebben een kraampje, anderen verkopen hun vis vanaf een zeiltje op de grond. Voor 2 euro koop je een hele tonijn, bijna goedkoper dan een blikje. Je moet hem dan wel zelf schoonmaken. Het grootste aanbod geldt de tonijn, maar het assortiment biedt verder makreel, dorade, rog, tongetjes, (tijger)raal en zelfs haai. [/size]
[size=15]Het alternatief voor vis is kip. Je zoekt ?m zelf uit op de markt, waar de dieren vrij rondscharrelen in een stalletje. De verkoper weegt je keuze op een ouderwetse weegschaal met losse gewichten en hakt vervolgens achter een muurtje de kop eraf. De kip krijg je een plastic zakje mee. Plukken en ingewanden verwijderen ook hier voor eigen rekening. Wij houden het vanavond maar bij brood. Net als we daaraan willen beginnen, start de reddingsboot naast ons zijn motor!! Verschrikt steek ik mijn hoofd door het luik. ?Nous allons a la mer? zegt de schipper. Dan hebben wij een probleem, antwoorden we in ons beste Frans. Alle beschikbare plekjes in de haven hebben we geprobeerd en naast de reddingsboot was de enige optie. De bemanning hangt wat rond, stapt op de kade en de schipper laat ons achter met een ?pas de problem?. De radar van het schip draait nog. Wat nu? Na anderhalf uur wachten, besluiten we toch maar te gaan slapen, we zien wel of de schuit nog vertrekt. Als er iemand gered moest worden, zijn ze nu al te laat. Blijkbaar zijn toeristen belangrijker dan een oefening van de reddingsbrigade, want de volgende ochtend liggen we nog waar we lagen. Nu we het klokje rond hebben geslapen, zijn we de ongemakken van de afgelopen trip alweer vergeten en denken we aan de verdere tocht naar de Canarische eilanden. Gaan we in ??n keer de 377 mijl naar Lanzarote afleggen of maken we nog een tussenstop in Marokko?[/size]
gibsea3338670,7444675926