calibreren navigatie apparatuur

Beste forumleden,
Sinds enkele maanden (2) zijn wij in het gelukkige bezit van een Dufour. Op ons schip zitten diverse meters: voor diepte, log/snelheid, wind enz. Van de Autohelm (raymarine?) ST50+ serie. Alles lijkt naar behoren te werken; moest wel het log calibreren want volgens de oude instelling gingen we wel h??l hard.
E?n ding krijg ik echter nog niet goed: de watertemperatuurmeter (in de logsensor verwerkt?). Deze gaf begin mei -6 C aan! terwijl het water waarin wij voeren toch echt vloeibaar was. Momenteel geeft ie een watertemperatuur van 0 C aan. iets beter, maar toch. De meter lijkt te werken (het water wordt warmer; dat kan kloppen).
Weet iemand hoe je de temperatuur kan calibreren in dit insturment (autohelm tridata)? In de handleiding kan je wel vinden hoe je het log en dieptemeter moet calibreren maar niets over de temperatuur.
Alle tips zijn welkom, en alvast bedankt voor de moeite!
Peter en Miranda
Etoile de Mer

Hallo Peter en Miranda,
Ik heb even voor jullie gekeken op de website van Raymarine, daar vond ik het volgende over de verschijnselen, wellicht dat je er wat mee kunt.
Richard
[size=12]------------[/size]

[size=12]Temperature is not accurate? <?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p></o:p>[/size]
[size=12] <o:p></o:p>[/size]
[size=12]Question <o:p></o:p>[/size]
[size=12]My ST50 Speed instrument indicates a sea<o:p></o:p>[/size]
[size=12]temp of 45 when it is actually 60 F. Is there a calibration procedure or ??? Thanks, <o:p></o:p>[/size]
[size=12] <o:p></o:p>[/size]
[size=12]Answer [/size]
[size=12]There is no calibration adjustment for the Temperature in the ST50 Speed. To see if there is a fault with the transducer assembly, do following test;<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]Disconnect the transducer cable from the display head and locate pins 1 and 2. You do this by facing the plug end of the instrument cable with the reference notch at six o’clock position, Pin 1 is at 7 o’clock and pin 2 is at 10 o’clock position. With the instrument powered on, place a 10Kohm resistor between Pin 1 and Pin 2. The display should give a reading of 25 degrees Centigrade.<o:p></o:p>[/size]
<o:p>[size=12] [/size]</o:p>
[size=12]If this is the case then we can assume the instrument is functioning correctly and the temperature error is due to a faulty transducer or cabling.[/size]

------------

[size=12]Bron: [/size][www.raymarine.com](http://www.raymarine.com)

Peter en Miranda,
De temperatuur moet je instellen met het calibreren. Ik heb wel de nederlandse gebruiksaanwijzing, deze ligt aan boord momenteel. Als je nog een weekje wil wachten dan wil ik wel wat kopie maken en dit plaatsen. Het ding zit al weer 6 jaar op mijn boot dus weet ik niet goed meer uit mijn hoofd hoe je dit instelt, maar volgens mij moet je eerst de temp. van het water weten bij het calibreren.