buiskappen mooi versus functioneel

Mijn stelling is: de mooiste buiskap is geen buiskap.
Maar de praktijk, zeker in Nederlanse wateren en op de Noordzee, is anders. Mijn vorige boot was een 33 ft klassieke S-spant en daar heb ik nooit buiskap op gezet en moest alle ontberingen doorstaan:

  • buiswater vooral op zee
  • inregenen tijdens varen en in de haven
  • geen beschutting tegen koude wind voor de bemanning
  • geen bescherming evt kaartplotter
  • enz
Op onze Dufour hebben we er dus toch een aangeschaft om bovenstaande redenen, maar met 1 voorwaarde: het moest er wel een beetje goed uitzien. De standaard optionele franse buiskappen van Dufour vind ik te hoog. Vd Werf uit Made maakt goed gelijnde en betaalbare buiskappen voor alle typen Dufour. Voor ons was het een verrassing omdat ik de eerste 36-kap kreeg die hij maakte. Bovendien had ik extra wensen.
  • Ik wilde een leerbeklede grijpbeugel
  • RVS frame
  • de lieren (hendels) op kajuitdak moesten rond kunnen
Alleen de 2e eis heb ik laten vallen. Achteraf niet ongelukkig met de alu buizen en de kunststof verbindingsstukjes. Al 2 keer is de giek door een foutje in de regie met de kraanlijn hard op de buiskap gesode..... De buizen gaan niet krom alleen de verbingsstukjes gaan dan kapot en heb ik nu een paar op voorraad en zijn eigenlijk in bijna elke watesportwinkel te krijgen. Een ander nadeel van mijn kap is dat ie niet handing plat te klappen is bij warm weer (in Nederland???) Ik ben benieuwd naar jullie mening.  Martin(ique)      

Ook wij hebben een buiskap van Van der Werf op onze Dufour 34. Gekozen voor RVS, deze zijn toch wat steviger. Hij staat prachtig strak, is redelijk snel weg te nemen voor een eventueel wedstrijdje en heeft ruim voldoende ruimte om de lieren te kunnen zwengelen. Wij zijn uitermate tevreden.
Guido Flach/Noorderzon

Onze buiskap op onze 36Cl. komt bij v/d Werf vandaan. Mooie lijn en van prima kwaliteit. De buizen zijn van R.V.S. en blijven mooi. Daarnaast is hij neerklapbaar en dus handelbaar bij mooi weer en i.v.t. in de haven. Wij hebben er gelijk een kap biij laten maken voor de kuip, makkelijk weg te ritsen.
Daarnaast geeft v/d Werf goede after sales. Als je eerst je boot naar een zeilmaker moet brengen om hem daar pas te laten maken, zoals Hans van Gent in Oud Beijerland. Dan wordt het een duut tentje.

Buiskappers,
Zoals Leo het zegt, heb ik de boot naar Oud Beijerland gebracht en daar de Buiskap laten maken. De buiskap opzich was goedkoper dan die bij Dufour / vd werf. Ik heb een RVS frame. Daarnaast heb ik een losse grijpbeugel achter de buiskap langs en 2 handgrepen aan de zijkanten van de buiskap. Deze handgrepen vergemakkelijke het lopen in het gangboord, zeker bij ruw weer en bij het aan boord komen.
Anne Schipper maakt heel mooie strakke kappen, mooi gelijnd, geen eenheidsworst en keurig in elkaar gezet. Onze kap is aan de bovenkant wat langer, zodat je minder last hebt van inregenen. Daardoor oogt hij ook wat ‘sneller’. Ik ben zeer tevreden.
Ciao,

Leuk al die reacties over hoe strak een ieders buiskap wel niet staat.
Goede beschrijvingen ook , maar mogen we het bewijs ook nog zien??
FOTO’S , zodat we er mischien een pol van kunnen maken,…
groeten richardpax_38862,966087963

Nou, hier is ie dan, de buiskap van de Martinique:

Ik ben het met Hans eens, dat het mooi is als ie wat verder doorloopt in de kuip, voor het " snelle" zicht  en tegen het inregen. Het instappen wordt daar wel weer moeilijker door ( als je bijna 2mtr lang bent) Begrijp ik van Leo dat vdWerf nu ook rvs buizen doet?

Nou hier dan ook foto’s van de echte mooie kap!
Trouwens, maar Leo wil er niet aan. Onze boot is gewoon sneller, mede door de buiskap!Big smile

 

Ik wil me hier toch ook nog even in mengen… wij hadden het geld er niet voor over en een zeer handige schoonmoeder… dus wij hebben mijn schoonmoeder de buiskap de zeilhoezen etc. laten maken, alle materialen gekocht bij een campingspeciaal zaak. We hadden wel het geluk dat onze buizen nog wel redelijk waren.
tuurlijk zie je het verschil maar we varen heel hard… en niemand die het dan opmerkt…
hier het bewijs…

Op deze foto kun je ook zien ons eigengemaakte dufourlogo en de naam op de zijkant, vorig jaar hebben we de boot aan de onderkant helemaal geschilderd in het blauw, hij was nl. een beetje wit.
Ons volgende project word het bovendek, de kuip etc. wit schilderen maar daar moeten we ons eerst nog even inleven… hoe werkt het met het antislipdek??
 hoe krijg je die mooi wit?
 
 
 

Anita, Rob,
Ziet er netjes uit, handige schoonmoeder. Ik vind jullie schip zo in het donkerblauw heel mooi. Nu je dek nog, zeiden jullie.
Je kan je antislip gewoon oververven, maar dan verf je de anti-slip dicht en gaan op den duur de topjes kapot, waardoor er vuil op de randjes gaan zitten. Wegschuren van je anti-slip kan ook. Dan kan je met een anti-slip verf dat gedeelte inschilderen. Bij Kooij Ship Operations (www.jachtspuiterij) heb ik ook een mooie anti-slip verf gezien. Het leek heel erg op de anti-slip die op de (vroegere) Maxi’s en volgens mij X-yachts wordt (werd) gebruikt, een beetje gronol-achtig. Heel mooi, enigszins flexibel, maar heel slijtvast, je moet daar zeker eens informeren. De rest van je opbouw kan je gewoon schilderen (2-componenten natuurlijk!). Jachtschilder-bedrijven raden wel aan om een niet geheel spierwitte verf te nemen. Dat is heel erg contrasterend en fel aan je ogen bij zon, je ziet er heel snel vuil op etc.
Succes en als het resultaat er is, laat dan maar weer van die mooie foto’s zien.
Ciao,
 

sorry, www.jachtspuiterij.nl
 

ah, maar je kunt je schip ook nog verfraaien met, naast een buiskap, relingnetjes (LELIJK plus!) en zijschermpjes aan je achter/zijreling (dito). Doe er nog wat wasgoed bij aan een lijn tussen de achterstagen en voila, caravan! gelukkig heb ik daar geen foto van…

Hans van Gent schreef over beugels aan de zijkant, ik kan ze helaas niet op de foto zien.

Zijbeugels wil ik ook graag, heb alleen nog geen idee hoe je deze moet monteren. Loopt er een pijp van de achterbeugel over de kap heen?
En waar komt hij dan aan de voorzijde aan vast?

Ik ben benieuwd…

Groet Hans Jagtenberg




Erik, ik zal je helpen.Hierbij een foto van dat snelle schip (vlaggeschip van Hans van Gent) de Borias. Kijk met zoveel zeil en buiskap kan ik hem niet volgen. Maar hij heeft wel een mooi boegbeeld.

2006-05-29_130150_vlaggeschip3.jpg

Maar dit bedoel Hans echt met zijn beugels en zo.
Dus een ruime beugel aan de achterzijde en kleine aan de zijkant.
Jaaa… ik heb een aardig fotoalbum van de Borias.
Dus dat rooie pak is Hans

2006-05-29_133249_borrias_koud_he.jpg

Hans (mooie naam trouwens),
Hierbij 2 foto’s van de beugels aan de zijkant. In je buiskap lopen 2 beugels. Een lange vanaf de kajuitdak schuin naar achteren en daarop, halverwege een kleine beugel naar voren. In de ‘V’, op een bepaalde afstand zijn de handgrepen horizontaal, geplaatst. Er is een gat geboord door de 2 beugels, in de hangreep is een prop geplaatst met schroefdraad. Door nu een bout van binnenuit van de buiskap door de 2 beugels te steken in de prop met schroefdraad van de handgreep, draai je de handgreep netjes tegen de buiskap aan. Door de handgreep netjes aan de ronding van de beugel aan te passen en een versterkingen rond het gat in het doek van de buiskap te maken, past alles netjes. Het bevalt prima, je hebt geen lose overgang meer vanuit je kuip naar voren. Verder heb ik nog een losse beugel over de gehele breedte van de buiskap, die als grijp beugel kan dienen in de kuip. Ideaal zeker als je in de kuip staat met slecht weer. Hij is los van de buiskap, omdat, als je valt en je grijpt de beugel, je buiskap niet ontzet wordt (met alle gevolgen van scheuren e.d. van dien), maar alleen de beugel verbuigd.
Het waren geen goedkope aanpassingen, ongeveer ? 300,-, maar het is het geld zeker waard. Kijk maar eens hoe vaak je steunt, leunt of moet steunen op je buiskap. Hij wordt er vies van, hij verbuigd of scheurt zelfs. Anne Schipper, zeilmaker uit Oud Beijerland heeft dit voor me gemaakt. Perfecte zeilmaker en niet overdreven duur.
Ciao,

Leo heeft betere foto’s dan ikzelf. Succes.
Mooi h??

En, ja… over dat boegbeeld ben ik het met Leo wel eens!

Buis kappen, ik ben het met Martinique zijn stelling eens een buiskap moet functioneel zijn. Ik kan de lierhandel , 
rondraaien, droog zitten. En in de stromende regen wachtend voor de sluis in Antwerpen , probeer bovenstaande maar eens met de gemiddelde buiskap. Op deze manier hou je wel vrienden.
 
Ruud

Natuurlijk, met zo’n biertje hou je wel vrienden onder je buiskap