Buiskap verkleuren stiksels

Dag Forumleden

We hebben een nieuwe buiskap besteld, Marine blauw.
We begrijpen van de zeilmaker dat het verkleuren van het blauwe stiksel tot bijna wit een onoverkomelijk euvel is. Dat is jammer want dat steekt wel erg af bij het donkerblauw van het buiskapdoek. Dat vinden we nu juist niet mooi bij de oude buiskap, en zeker niet nadat er reparaties zijn gedaan (stiksel over stiksel).

Welke ervaringen hebben jullie met het verkleuren van de stiksels op de buiskap?
Zijn er ervaringen met stiksels die blauw blijven?
Na hoeveel jaren ga je de verkleuring zien?

Jullie reactie wordt erg gewaardeerd.

Dag Piet, onze stiksels waren wit. Twee jaar terug ging een aantal stiksels los. De buiskap was toen 11 seizoenen oud. De zeilmaker vertelde me dat het gebruikte garen verteerd was en dat de kap opnieuw geslikt moest worden. Hij daarvoor een betere kwaliteit garen te gebruiken. Dit jaar zie ik dat op één plekje de stof begint in te scheuren. Ik denk dat dat toch het begin van het einde van de buiskap is. De stof kan het nieuwe garen kennelijk niet meer aan door verzwakking, mogelijk door de voortdurende spanning waaronder het doek staat, en de inwerking van UV. Ik kijk het dit seizoen nog even aan, maar houd er rekening dat de keuze voor een verjaarscadeau dit jaar snel gemaakt is… De zeilmaker noemde overigens 6 à 7 seizoenen voor een buiskap als een normale levensduur. Aan het einde van dit seizoen is de onze dertien seizoenen meegegaan. Dan is het kwalitatief gezien een goede buiskap geweest die de firma Schokker uit Volendam heeft geleverd…

Bij mij hetzelfde euvel, na 6 jaar begonnen wat stiksels los te laten. De zeilmaker vertelde hetzelfde: garen heeft meer last van invloed van de zon en uv. Dus tegen voor een paar tientjes opnieuw laten stikken. De verwachting is dat over 5 jaar het helemaal over is. dan heb ik hem 11 jaar. De vorige had ik ook ongeveer zolang. Garen in de kleur van de buiskap raadde de zeilmaker niet aan. Het blauwe garen schijnt sneller te slijten.
Groet,
Loet