Broodje lood

Beste forumleden,
Op mijn Dufour 30 zijn in de bakskist een aantal comfortverhogende zaken ingebouwd: een 30 liter boiler, een 40 liter vuilwatertank en een extra accu specifiek voor de motor. Hierdoor ligt de boot een beetje scheef naar stuurboord.
Nu zit er aan de bakboord kant in de achterhut achter de accubak een extra bak (onder het bed) wat volgens mij geschikt zou zijn om wat compensatieballast neer te leggen.
Heeft iemand ervaring met ballast ter compensatie. Als ik in de haven kijk waar mijn boot ligt, zie ik meerdere boten wat op “??n oor liggen”, het komt dus vaker voor. Het is niet echt een groot probleem, maar zou mooi zijn om op te lossen.
Tevens heb ik geen idee hoeveel kg ik zou moeten compenseren.
Iemand een idee en/of ervaringen?
Groet, Jeroen

Hallo Jeroen,
Jammer dat de boot wat naar kant helt. Wij hebben ook een boiler in bakskist en de boot helt niet. Dus het zal wel door accu en vuilwatertank komen (als is vol is natuurlijk). Misschien kan je de accu verplaatsen naar het holle achtersteven (zie ook eerdere post van Mariposa - die had hetzelfde probleem).
Hoe bevalt de vuilwatertank? en heb je nu nog genoeg ruimte in de bakskist? Ben wel benieuwd, want binnen niet al te lange tijd zal ik ook eentje moeten gaan monteren. Ik zat zelf ook nog te denken aan tank in het achtersteven.
Groet,
Ewald

Jeroen,

Ik vindt het zonde om ballast mee te nemen om daarmee andere “gewichte zaken” uit te loden. Inderdaad, ik heb plannen de service-accu in de bakskist te gaan verhuizen richting de bakboordzijde van/in de spiegel en daarmee “de zaak recht te trekken”.
Vooralsnog hebben we zeilend en varend vrijwel geen erg in de zware accu in de bakskist. We hebben onze watertanks nu vol en de voorraad sappen en blikjes allemaal aan de bakboordszijde opgeborgen. Dus misschien dat dit ook al weer een verschil uitmaakt.     

Jeroen,
Ik ben met Piet eens, onnodige ballast is zonde. Wij hadden een reddingsvlot mee (in een tas), die hebben we in de holle achtersteven gestouwd. (natuurlijk met verwacht slecht weer aan dek gehaald…)
Groeten,
Richard

Ewald,
De vuilwatertank bevalt, deze zat er al bij aankoop in. Ik heb 2 foto’s bijgevoegd, de groene tank naast de dieseltank is de vuilwatertank (40 liter). De boiler zit in het achtersteven. Ik was trouwens de kachel vergeten, die zit ook nog in de bakskist.
Groet, Jeroen