Brandstof teveel en te weinig

Nu we toch bezig zijn…

Als de motor draait kan het gebeuren dat er een oliefilmpje op het water ontstaat. Ze gooit er dus ofwel motorolie, ofwel diesel uit, ofwel allebei… Heeft iemand suggesties wat te testen en wat te doen? Het is niet echt heftig, maar het is een pisbakken gezicht en het hoeft niet. Daarbij hou ik van de natuur.

Andere uitdaging: De motor start laat, blijft soms op 1 poot lopen (het is een tweecilinder) en komt beroerd op gang. Filters zijn schoon. Zelf denk ik aan een lekje waardoor ze valse lucht trekt? Graag jullie suggesties.
Als de motor eenmaal op gang is (na een kleine 30 sekonden) draait ze als een grote en heeft ruim voldoende vermogen.

En dan nog eentje:
Motor geeft bij een beetje toeren na enige tijd stoomvorming uit de uitlaat en eigenlijk wel een klein beetje water in verhouding. Ze loopt niet echt heel heet, maar ik vertrouw de temperatuurmeter voor geen meter, dus dat is een slechte raadgever. Impeller is nieuw en wierpotje is schoon.
Suggesties?

Dank jullie wel!
Groeten, Martin

Hoi Martin,

Mogelijke oorzaken van warmlopen motor verder zijn:

  • termostaat, werkt die nog wel goed? Deze kun je er uithalen en in een pannetje water op het vuur zetten om te testen
  • verkalking van koelwatersysteem (schijnt Volvo kwaaltje te zijn), daar zijn speciale ontkalker middeltjes voor te krijgen

Succes ermee!

Henk

Beste Henk,
Dank je wel! Ik ga inderdaad eens naar de thermostaat kijken. Het blok schijnt in 2001 gereviseerd te zijn, nu is dat een groot woord en weet je nog niks…maar goed.
Inderdaad zie je het heet-worden-kwaaltje vaker terug bij de Volvo als je er op gaat zoeken. Heb je nog een idee waar je zo’n middel vandaan kunt halen? Automaterialenzaak of schoonmaakazijn? Enne, kan je ongestraft een tijdje de motor laten lopen zonder de uitlaat te koelen? Dan kan je een circuit maken met zo’n schoonmaakmiddel. (Kan natuurlijk de uitlaat aansluiten op een tuinslang of zo iets…)

Groeten, Martin

Hoi Martin,

Ik heb het ontkalkingsmiddel laatst zien staan bij Kok Watersport in Rotterdam, maar ik denk dat je het bij elke goed gesorteerde watersport winkel kan kopen. Compass24 misschien?

Over het heet worden van de uitlaat: het middel moet in het blok een tijdje zijn werk doen, dus niet nodig om de motor langdurig te laten draaien. De thermostaat kun je vooraf verwijderen, zodat het koelwater/ontkalking oplossing het lange koelcircuit volgt.

Succes,

Henk

Hoi Martin,

Volgens mij hebben de redactie-leden van de Waterkampioen dergelijke gevallen ook al eens beschreven. Probeer eens een e-mail aan hen.
Of consulteer een goede monteur, want dit klinkt heel serieus.

Ciao,

Goed nieuws!
De afgelopen dagen, min of meer ongelukkig ondersteboven in een kast gehangen. Bovenop de brandstofpomp was er een lek van diesel tussen het deksel van de pomp en de wartel (met interne klep en veer) Dit is de aansluiting van de hogedrukleiding naar de verstuivers. Deze zit gemonteerd met een messing/koperen afdichtring en een O-ring. Na voorzichtige demontage bleek er een oude beschadiging te zitten aan de binnenkant van de wartel, precies op de plek waar de messing ring moet afsluiten. Een andere wartel was zo gauw niet te krijgen. Wat te doen? Bij de Fa. DAB uit Hilversum werd ik geholpen door een hoogst aardige heer die als extraatje na een mislukte zoektocht van een half uur voor een wartel, de tip gaf om de nieuwe afdichtring uit te gloeien, zodat het materiaal wat zachter zou worden. Hij heeft het ook nog voor me gedaan.
In de middag het hele zaakje gemonteerd met nieuwe O-ringen EN de zachte messing ring. En zowaar: het zaakje lijkt nu dicht en ik heb geen diesellekkage meer!! Hulde.

Bij de proefvaart ook de temperatuur nog eens in de gaten gehouden. De meter (vorige week gecontroleerd of het werkt: ja!) gaf geen echt hoge waarde aan (bleef zelfs redelijk koud) en ook de stoomvorming was nagenoeg niet aanwezig. Snapt iemand het nog?

Het starten gaat inmiddels ook goed, een filter was niet goed aangedraaid en gaf daar verlies van onderdruk.

We komen er wel…

Groeten, Martin