brandgevaar

tot mijn grote schrik rook ik een brandlucht een paar uur nadat ik had aangelegd en de walstroom had aangesloten
wat bleek de accu was aan het koken en hokkie waar die accu s inzitten loei heet geworden
wal stroom er afgehaald en andere acculader er opgezet
boot is 4 jaar oud
mijn leer moment is acculader staat vanaf nu altijd uit alleen met lege accuus gaat ie aan en blijf ik er bij en als ik de boot afstap stroom er af(dat dee ik eigenlijk altijd al)

Dat is wel erg schrikken !
Toch lijkt mij dit bijna onmogelijk bij een correcte installatie. Indien er overal zekeringen tussen zitten dan hadden die dit voorval moeten voorkomen. Het had in ieder geval slechter kunnen aflopen !!

Ik heb hetzelfde ervaren maar het probleem zit hem in de accus, hoogst waarschijnlijk was er ook een sterke geur, de accus zijn eigelijk niet geschikt als boordaccu omdat ze regelmatig vrij diep ontladen worden , meet maar eens even je batt. lader na en je merkt waarschijnlijk dat er niets aan de hand is, door deze accus te gebruiken kunnen ze de prijs van een nieuw schip omlaag brengen, ik heb ook na 4 jaar goede gel accus gekocht kost een beetje meer maar gaat dan ook dubbel zo lang mee.

Groet Willy.

Ik ben toch wel nieuwsgierig om welke acculader het gaat en om welke accu’s. Apparte accu’s voor apparatuur en starten ? Is er een diodebrug of i.d. gebruikt o de accu’s te scheiden? Wat is de ingestelde accuspanning? Heeft de lader een temperatuursensor om te compenseren voor de lagere eindspanning bij hogere temperatuur?

Er zijn laders met grote aansluitingen voor de dikke draden waarmee de accu geladen wordt en kleine aansluitingen voor de zogenaamde sense-draden. Deze sense-draden worden ook aangesloten op de accu en meten de preciese spanning over de accu tijdens het laden. Zodoende wordt het spanningsverlies over de dikke aders, ten gevolge van een hoge laadstroom, gecompenseerd.

Voorbeeld:
de dikke aders hebben een weerstand van 0,1 ohm
er loopt een laadstroom van 20 ampère.
Het spanningsverlies over de dikke aders is dan (0,1 ohm x 20 A =2 volt).
Als de lader op 13,7 volt is ingesteld, dan is er uiteindelijk maar 11,7 volt beschikbaar over de accu.
De sense draden meten nu een spanning over de accu van slechts 11,7 volt en regelen de lader net zo lang omhoog tot er over de accu 13,7 volt staat. Uit de lader komt dan in werkelijkheid (in dit voorbeeld) 15,7 volt. Dit is een prima methode en er wordt voor van alles gecompenseerd, ook voordiodebruggen etc.

Echter, als je vergeet om de sense-draden aan te sluiten, of als er een slechte verbinding van zo’n sense-draad is, dan wordt de lader zo hoog mogelijk opgeregeld. Tja … en dan is het natuurlijk grote ellende, dan zal de accu overladen worden en gaan koken.

Laat eens weten wat er zoal aan apparatuur aan boord is en hoe het aangesloten is?

Groetjes

Piet

bedankt voor de reakties
ik ga verder informeren en als ik wat wijzer ben geworden wat de oorzaak betreft dan gooi ik het op de site

de accu lader is waarschijnlijk de boosdoender geweest
het is een franse lader een christic waar volgens zeggen wel vaker problemen mee zijn(geweest)er is een andere acculader ingekomen
verder heb ik er nu agm accu s er in en hou ik volt meter constand in de gaten

Hier ook? Zie: youtube.com/watch?v=iiClgwDr … re=related

Hopelijk is de schade enigszins meegevallen…

Léon Stok