Bij onze DF30C vinden wij de (boord)lichten onlogisch geplaatst. Sterker nog, wij hadden een woordenwisseling met Jachtwerf Muiden over het al dan niet legaal zijn van de manier waarop de boordlichten bij ons zijn gepositioneerd. Aangezien de koop toen al gesloten was viel er weinig meer te verhalen. Ook het napluizen van almanak etc. geeft reden tot twijfel. Ik ben dan ook benieuwd of deze manier van plaatsen van de verlichting ook bij andere DF30C’s zo is uitgevoerd. Wat wij hebben is:
Toplicht/ankerlicht: rondschijnend wit
Toplicht/3-kleur
halverwege de mast, onder de zaling een naar voren schijnend; rood/groen
“This is it”. Geen wit heklicht bij de spiegel noch rood/groen (boordlichten) op de preekstoel.
Bij nazoeken zie ik dat officieel een motorboot een rondschijnend wit licht + ruim er onder (>1 m) een groen/rood licht mag voeren. Indien je een zeilboot, op de motor en zonder zeil, beschouwt als een motorboot … dan zou dit dus mogen.
Ik denk eraan de verlichting te veranderen naar een heklicht en boorlichten op de preekstoel doch ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Reacties zijn welkom.mariposa39059,9128356481
Piet,
Volgens mij moet je sowieso aan dek een rood en groen licht, een stoomlicht en een heklicht hebben. Inderdaad als je op de motor vaart, moet je deze ontsteken (in het donker natuurlijk). Al zeilend kan dit ook, maar als energie besparende maatregel kan je dan een driekleuren toplicht voeren. Mits je kleiner bent dan 7 meter, dacht ik, is alleen wit rondschijnend licht voldoende, maar dat ben je niet, dus…
Kijk even na in je vaarbewijs boek.
Ciao,
Wel een leuke discussie, die verlichting.
Ik heb standaard op mijn 34p een 360 rondschijnend toplicht, op de preekstoel het rode en groene licht en achterop het heklicht. Op de nieuwe schepen die nu binnenkomen zijn deze vervangen door hele kleine LED lichtjes. Heel mooi! Stuk kleiner dan die toeters die ik erop heb. Ik vraag me af of ze evenveel licht geven maar ze gebruiken zeker veel minder stroom.
Omdat ik aan de 24 uurs mee wilde gaan doen (uiteindelijk door omstandigheden niet van gekomen) heb ik een driekleuren toplicht laten plaatsen. Dit was een vereiste van de 24 uurs. Wel raar omdat volgens mij de standaard verlichting wel legaal afdoende is. Wat ik wel opmerk is dat de genua regelmatig voor een van de twee preekstoellichten zit. Ander aspect is dat als het mistig is dat juist een licht bovenin de mast tegen een lichte achtergrond slecht te zien is. Ik kan in ieder geval nu schakelen tussen gewone boordlichten of 3 keuren. Volgens mij mag ik ze niet beide tegelijk aanhebben.
Gr
Nick
Nick,
Inderdaad, zo heb ik het ook. Boordlichten aan dek en driekleur met ankerlicht bovenop de mast. Een nette schakelaar ertussen en je kan kiezen. Die kleine nieuwe lichtjes krijg ik ook, of ze volgens de kwalificaties functioneren weet ik niet. Dat zien we vanzelf.
Ciao,
Hoi, bedankt voor de reactie. Het ging mij meer om de locatie van de verlichting doch nu we het toch hebben over die nieuwe LED-verlichting dan kan ik melden dat deze een keurmerk moeten hebben en vaak in meerdere sterkten verkrijgbaar zijn (uitgedrukt in 1 NM, 2 NM en 3 NM = Nautic Miles). Het keurmerk is bijvoorbeeld conform het “bureau Veritas”, een bekende certificeringsinstantie voor de zeevaart. Er zijn echter meerdere instanties. Een voorbeeld van zo’n LED-bulb & navigation leverancier/fabrikaat is Mantague www.boot.de (20 - 28-1-2007) om daar eens te snuffelen!
Wat betreft de locatie van de boordverlichting.
Ja het klopt, vrijwel alle zeiljachten (in NL?) hebben een driekleur of rondschijnend in de masttop en op de preekstoel en bij de spiegel resp. boordlichten en heklicht.
In de mast voer je ('s nachts) zeilend de 3-kleuren.
Op de motor (zonder zeilen) voer je de verlichting op preekstoel (rood/groen) en spiegel (wit). Alles volgens het boekje.
Mijn vraag is:
Wat op mijn DF30C blijkbaar standaard is … hebben anderen ook de door mij beschreven uitvoering ook en zo ja … is dit op die manier in NL toegestaan? mariposa39049,775474537
Hoi Piet,
Die lopolight zijn duur inderdaad, ze zeggen wel dat ze lang mee gaan. Volgens mij is in het blad Zeilen of Waterkampioen eens een test geweest van LED-lichten. Vergeet het stoomlicht op de motor niet!
Bij mijn aanschaf van toendertijd mijn Dufour 36 Classic heb ik nauwkeurig de folder met uitrusting door gelezen. In de folder stond toen bijv een 3-kleurentoplicht. Bij aankomst in Nederland was deze niet geinstalleerd en is toen door Rob de Groot alsnog geplaatst. Dus vooraf bij de koop goed kijken en anders bedingen dat de boot volgens Nederlandse regels wordt afgeleverd. Dus kijk in die inventarislijst, daar staat wat er op geinstalleerd wordt.
Ciao,
Piet,
Op onze D30 (1998) zat een driekleurentoplicht en daarnaast halverwege de mast een rood/groen met een dikke meter daarboven een wit stoomlicht. Achterop het schip zat ook nog een heklicht.
Gr Raymond
Voor de volledigheid en nachtzeilers mijn mening:
Denk naast een 3 kleur in de top van de mast ook aan ankerlicht (wit rondschijnend), boeg- hek en stoomlichten voor varen op de motor en inderdaad je mag ze niet gelijktijdig voeren. Bij zeilen in donker (wat ik vrij veel doe) adviseer ik ALTIJD een driekleur in de top van de mast om de volgende redenen:
in golven is je boeg en heklicht bijna niet te zien
boeglichten geven een oogverblindende reflectie in je voorzeil
minder belangrijk is maar 1 ipv 3 lampjes, minder stroomverbruik
In de 24 uurs is een driekleur inderdaad verplicht gesteld vanuit veiligheids/zichtbaarheids perspectief. Aanvaringen in het verleden zijn hier aanleiding geweest om wedstrijd regelement te laten afwijken van BPR.
Ik heb nu zelf 1 schakelaar voor de 3 kleur en 1 schakelaar voor motor verlichting (boeg, hek ,stoom). Daarnaast nog 1 voor ankerlicht en 1 voor een deklicht, dit laatste ook een aanrader voor dekwerkzaamheden in een donkere nacht. Tip: controleer alle aansluitingen bij oplevering, bij klopte er niks van, zo werkte het kompaslicht bijv. alleen bij ontsteken van boeg- en heklichten en zo had ik nog wat onlogische (franse?) schakelingen.
Groet, Menno
Menno,
Ik zal de schakeling in de gaten houden, hoewel ik denk dat Messink hier goed op zal letten, want zij moeten voor mij ook een driekleur met ankerlicht en een stoom-, deklicht combinatie installeren.
Ciao,
Hallo Piet,
Wij hebben ook een D30 Classic (model 1997). Toen wij die (tweedehands) kochten was er alleen een driekleurentoplicht en een stoomlicht. Meer niet. Wij waren daar niet tevreden over. Ik heb toen door Noordschans 2 boordlichten op de preekstoel en een licht op de achterkant laten bijplaatsen. Het toplicht heb ik vervangen door een driekleurentoplicht met daarbovenop nog een rondschijnend wit licht. Op het schakelpaneel bij de kaartentafel was e.e.a. goed te schakelen. De bedrading is namelijk al voorbereid. Overigens heeft Noordschans die werkzaamheden (met name het lassen van plaatjes op de preekstoel voor bevestiging van de lichten) keurig uitgevoerd. Was niet heel goedkoop, maar was het wel waard. Als je eens wilt kijken, wij liggen aan dezelfde steiger als jij (maar we staan nu wel op de wal). Overigens zijn nieuwere D30 Cl’s wel standaard voorzien van boordlichten op de preekstoel.
Dag Comte (jammer dat ik je niet bij je voornaam kan noemen = de scheepsnaam Comte?):
Badankt voor de reactie. Leuk te lezen dat we aan dezelfde steiger liggen. Lekker een keer bijpraten!
Vraag die open blijft, zijn de regels in Frankrijk anders? Weet Dufour niet dat als ze naar NL exporteren ze aan NL regels moeten voldoen. Of is het gespeelde onkundigheid op basis van het behalen van een commercieel voordeel? We zullen er denk ik nooit achter komen.
Intussen denk ik dat ik net zo lang zoek tot ik LED-vervanginslampen vindt met een BAY15d aansluiting voor de reeds aangelegde navigatiearmaturen. Ik heb er al diverse gevonden en in het buitenland kosten die minder dan 10 dollar. IN NL is nog niet zo veel keus en kosten die lampen zo 'n 40 euro. Ik weet zeker dat de prijzen snel zullen zakken. Kijk maar naar de autompbielindustrie. Kijk ook eens bij www.ledforever.com
Voor de nog te plaatsen boordlichten en heklicht biedt Exalto www.hellamarine.com
De marineshow www.boot.de gaat wellicht nog meer info opleveren.
Hallo,
Leuke discussie om te volgen. Onze 30 Classic (van 1999) is ook afgeleverd met driekleuren toplicht, rondschijnend toplicht en “stoomlicht” roodgroen op de mast. Ik heb zelf een heklicht geplaatst, als je 's nachts door Amsterdam gaat wil je de achterliggers op afstand houden. Ik heb bij www.conrad.nl het volgende lampje gevonden. Helpt dit bij de speurtocht? Als dit de goede is, zijn ze een stuk goedkoper. Conrad rekent geen verzendkosten, alleen een minium order bedrag van 20 euro. Lijkt me geen probleem, ze hebben genoeg leuke dingen.
Peter
Dag Peter,
Bedankt voor de tip. Ik heb zodoende deze lamp bij Conrad besteld doch ik vraag me wel af of de lichtsterkte in alle richtingen voldoende is. Het zal blijken. Het is in ieder gaval de mooite waard alternatieven uit te proberen om daarmee stroom te besparen.
Beste allemaal,
Onderstaand een stukje uit het cursusboek klein vaarbewijs 1 en 2 van de ANWB-
Een klein zeilschip varend op de motor moet dezelfde boordlichten voeren als kleine motorschepen.
Onder kleine motorschepen staat beschreven:
Ook is het mogelijk top- en heklicht in een rondom schijnend wit licht te combineren, dat dan ook minimaal 1 meter hoger dan de boordlichten moet zitten. (zie ook fig 4.17)
Er staat hier niet omschreven hoe hoog de boorlichten moeten zitten, dus ik zou niet weten waarom de standaard boordlichten van de D30 niet voldoen.
Sterker nog, ik vind de oplossing van de D30 juist goed vooral als op groot water in hoge golven gevaren word.
Ja, je hebt gelijk. Op zee, en zeker bij ruw weer, zal het op deze manier voeren van navigatieverlichting eerder/beter zichtbaar zijn. Ik denk hooguit dat het wat ongebruikelijk is en het “lichtbeeld als zodanig” niet door iedereen direct herkent wordt.
Misschien zal ik dan nog eens als extra mogelijkheid boordlichten op de preekstoel en het heklicht als extra plaatsen. Mocht er een lampje defect zijn, dan is de armatuur gemakkelijker bereikbaar.
Aan de andere kant zijn de armaturen bij de preekstoel en de spiegel wat kwetsbaarder. Ik heb er bij zeilvrienden al verschillende zien sneuvelen.
Allen,
voor de volledigheid : Dufour 30 voldoet aan de reglementen als je op zee vaart - volgens de “Internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee” - voorschrift 25 : “Op een zeilvaartuig met een lengte van minder dan 20 meter mogen de lichten, voorgeschreven onder a) (d.i zijlichten & heklicht) van dit voorschrift, worden gecombineerd in ??n lantaarn, gevoerd aan of nabij de top van de mast, waar deze het best kan worden gezien.” m.a.w. een tricolor.
Het Belgische Kustreglement neemt deze bepaling over.
De voordelen zijn duidelijk (zie verder in de discussie).
Halfweg de mast staat het stoomlicht voor als je op motor vaart.
Zie ook Reeds Nautical Almanac.
Johan
In de laatste zeilen is men niet alleen critisch over het bereik van LED’s (nautic miles) doch met name ook over de juiste hoek waarin de verlichting schijnt. Logisch is dat want waar je met een gloeilampje een geconcentreerde lichtbron hebt wordt dit met de LED-lamp opgelost door heel veel LED’s te gebruiken. Die LED’s zijn dus geografisch niet meer allemaal in het exacte midden gesitueerd met als resultaat een minder scherpe stralingshoek. Al met al veel discussie over de LED’s. Hoofdmotiviatie om LED’s te gebruiken zijn: stroomverbruik en levensduur in relatie tot vervanging/bereikbaarheid.
Dus potenti?le LED-locaties zijn het ankerlicht (in rust) en 3-kleuren licht (zeilend). Een ankerlicht is prima door een LED-lamp te vervangen. Het 3-kleurenlicht; ja dat wordt even oppassen en kwaliteit speelt hier meer een rol. De buidel moet open. Liever meteen een geheel nieuwe armatuur met vaste aansluitingen.
De overige navigatieverlichting voer je tijdens het moteren. Dan is er generatorstroom genoeg en volstaat de ingeburgerde gloeilamp. Met de navigatieverlichting op de preekstoel en de spiegel zijn de armaturen prima bereikbaar voor het vervangen van een lamp. Het zijn overigens ook nog eens kwetsbare plaatsen en menigeen heeft al eens een glas of armatuur, wegens een onbedoelde actie, moeten vervangen. Dus geen goede locaties voor peperdure LED’s, lopolights etc.
De locaties van de DF30C naviagaitieverlichting ga ik veranderen naar de autentieke spiegel en preekstoel locatie. Officieel mag het zoals dufour dit leverde doch niemand verwacht het witte licht boven in het topje van de mast hetgeen op open water en nabij een haven risico met zich meebrengt.
Het broeden over een vraagstuk, ja dat duurt soms even!mariposa39241,9763078704
Heren,
Wilde graag nog iets toevoegen aan de discussie, ik vaar zeer veel met diverse koopvaardijschepen in de kustwateren van de westerschelde en veel s’nachts. Schepen die rustig 18 knopen lopen. Bij een windracht 5, zeker uit NW, staat er zo 1,5 meter zeegang met als gevolg, preekstoelverlichting is nauwlijks te zien en radarbeelden worden ook minder. Ben zelf dus groot voorstander van de driekleur in de mast. Realiseer je ook dat met een zichtbaarheid van 1 mijl, dat een schip wat 18 knopen door het water loopt met een kleine 3 en 1/2 minuut bij je is. Hoop dat dit nog iets toevoegt aan de discussie. Succes met de keuzes en tot op het water.
xander vd steen
“Buenaventura”
Hele goede reactie. Eigenlijk onzin dus dat kleinere jachten een boordverlichting moeten voeren die slechts 1NauticMile zicht hebben en grotere jachten 2NM. Juist die kleinere schepen zijn voor de koopvaardij moeilijk te zien.
Ik hoop niet in de omstangigheid te komen te moeten motoren, zonder zeilen, bij een WK5. Onder zeil is het driekleur toplicht aan.