Boom

 
betreft : spinakker-. gennaker-; genua boom
Een boom kan voor menig zeil gezet worden…enkel ik heb geen boom. En nu mijn vragen dus…ik zeil met genua en gennaker en denk er sterk aan een boom aan te schaffen. Spijtig genoeg zie ik door de bomen het bos niet meer. Zijn er hier 34"ers met ervaring . Welke lengte (min j-maat) is optimaal(en om te bomen en om te bergen), welk materiaal?, diktes? telescopisch? welke producent?etc…
Alle info is meer dan welkom !!
 
 

Vele vragen, vele antwoorden…
Wat wil je? een spiboom voor wedstrijden, mooiste ivm gewicht en handling is carbon, de lengte zou ik even na moeten meten is van belang ivm met handicap. Een (extra) lange boom levert een zwaardere handicap op. Aluminium gaat ook nog wel bij een 34, heb ik ook, maar is natuurlijk zwaarder en dus lastiger te handelen.
Wil je 'm ook voor gennaker gebruiken dan kan dit, zorg wel voor het goede beslag, onder aan de mast (of een rail op de mast tot onder, heb ik gedaan) en op het dek om hem omlaag te houden.
Dikte kan een zeilmaker/tuigerij je vertellen, is in verhouding met de lengte en materiaal keuze.
Telescopisch voor een spi en genua: niet sterk genoeg.
Opbergen: ik heb een beugeltje in de zeereling aan en scepter gemonteerd en een oog/haak vooraan de preekstoel, ligt hij in als ik 'm niet gebruik. Bij wedstrijden ligt hij gewoon over het voordek, vast onderaan de mast en omlaag gehouden door de neerhouder.
Meer weten, laat maar horen.
Groet, Menno

En nog een antwoordt…
Je kan nadenken over carbon, plus beslag via carbonmasts.com/    in Hellevoetsluis. Ik ben er goed geholpen. Plus twee plaatjes op
manaslu.nl/zeilwereldgennaker.html
Succes,
Guy van hoek
 
 
 

Hoi, hoi,
Ik voer mijn genaker (niet in wedstrijden of zo) op het boegbeslag. Ik heb de neerhouder van de spinakerboom doorgetrokken naar een blok dat ik op het puntje van het boegbeslag heb geplaatst. Zo kan ik het voorlijk van de genaker vanuit de kuip vieren een aantrekken. De leischoot gaat voor de voorstag langs. Bij overstag/gijpen gaan, moet je snel doorhalen en letten op de wind. Vaak is even met de hand helpen nodig of raadzaam. Ik heb een slurf over de genaker, waardoor het zetten en strijken relatief makkelijk is.
Ik heb ook het blok boven in de mast wat hoger laten zetten, omdat mijn voorlijk van de genaker, dat ik nog had, langer was, dan de lengte van de 34PP (zie foto)
Ik heb vanuit Dufour een standaard spi-boom. Tevens heb ik nog een telescopische boom, die ik alleen met lichtweer gebruik, omdat deze niet sterk genoeg is voor hardere wind. Dit is nog een overblijvertje van mijn vorige boten. Zeker met licht weer gebruik ik deze veel. Relatief makkelijk te handelen en op maat te maken.
Dit jaar heb ik het zeil niet veel gebruikt. als je meer foto’s wilt, geef ff een e-mailtje en ik stuur e.e.a. naar je op.
Ciao,