Boiler lek (doorgeroest)

Onze Dufour 36 Classic is van 1999.
Dit jaar vond ik roestwater in de bilge, en sloeg de waterpomp regelmatig aan.
Na mijn speurtocht bleek de originele Quick-boiler doorgeroest en dus lek te zijn.
Dit type was van geemailleerd plaatstaal en heb ik nu vervangen door een RVS-type van hetzelfde merk.
Ook nog naar andere merken (o.a. Isotherm) gekeken maar die pastte niet lekker onder de navigatie kruk.
Overigens viel het nog niet mee om alle 4 de koppelingen ( 2 x motor en warm & koud water-aansluiting)
100% dicht te krijgen, als de de boel via de motor of electra opwarmt.
Zijn er meer forum leden die al boiler-problemen hebben gehad?

Hoi Martin,

leuk klusje hé,ik had vorig jaar hetzelfde.
Bij mij liep er maar een klein beetje water eruit, maar kon het niet zien, het gaatje zat aan de achterkant van de boiler. Nu heb ik gekozen voor de Isotherm die paste goed in de dufour 38 onder de bank.
Ik heb nu ook een slangetje aan het overdrukventiel gemaakt en daaronder een opvangfles gezet om het water op te vangen.

Medard, waarom voor een ander merk gekozen? gunstiger prijs ? of betere ervaringen ermee.
Het onderwerp boiler spreekt me aan omdat ik wrsch eed de Quick boiler moet demonteren. Het warmte element of de termostaat zijn/is defect.De onderdelen zijn leverbaar bij de importeur behalve de anode…! Wordt kennelijk ook nietmeer gemonteerd op de nieuwe modellen!? De plaats waar Dufour zijn boiler plaatst is een ervaring ivm veel andere schepen…bv Elan. Daar kun je beter een nieuwe boot kopen. groeten DBN

beste DBN,

Deze paste toen, is smaller en langer kwam mooier met de ruimte uit.
bij jos boone vertelde ze dat hij beter was, 10 jaar garantie helemaal rvs en had hem snel nodig voor vakantie.
Ik heb van de oude boiler het hele binnenwerk nog liggen met element en thermostaat etc, had nieuwe thermostaat 6mnd voor de lek vervangen en kon hem moeilijk wegdoen. Hij ligt bij mij in de garage niets te doen, als je wilt mag je hem hebben.

Hallo Medard. RVS, dat is een goed argument!! Bedankt voor het aanbod vwb het binnenwerk,maar die onderdelen heb ik al nieuw aangeschaft. Mocht het onverhoopt tot aanschaf van een nieuwe boiler komen dan weet ik wel welk merk.
Groeten DBN

Hallo Medard. Ik las de briefwisseling nog eens door, en realiseerde me dat ik wel een nieuwe thermostaat heb en een element maar geen anode , die je zo ruimhartig aanbiedt. Als je hem nog hebt wil ik he toch wel hebben!!
Zoja, wordt het dan halen of sturen? Ikzelf woon in Gorinchem. Ben benieuwd. Groetjes DBN