boegschroef

Op mijn nog niet geleverde nieuwe Dufour 385 zou ik graag een boegschroef laten installeren. Jachthaven Noordschans deelt mee, dat dit voor dit type schip technisch moeilijk is. Ik kan me bijna niet voorstellen, dat een boegschroef niet zou kunnen.
Heeft iemand ervaring met een boegschroef op de 385?

Probleem is dat voor, achter de ankerbak (en voorin de voorhut) een watertank zit ingebouwd. Ik zou dan ook niet weten waar dat ding moet anders dan door een kleinere watertank in te bouwen.
Overigens: de 385 draait erg makkelijk om zn kiel en wieleffect is nihil (met een klapschroef), dus heb zelf (anders dan met een centurion 41 die alle kanten op zwabberde) nooit de behoefte gehad aan een boegschroef. Achteruit (in)varen en manoevreren, scheelt een hoop gedoe, want de kont trekt altijd lichtere kop mee. 

ik denk ook niet dat je een boegschroef nodig heb
ik heb de 385 nu een half jaar en nog niet het gevoel gehad dat ik een boegschroef miste
ik heb daarvoor alleen ervaring met een 27 er  kimkieler gehad
voel je je niet zeker met de 385 om te manoevreren doe dan een cursus manoevreren  het is een stuk goedkoper,beter voor je boot , en je heb er veel meer aan

Met de praktijkervaring, dat de boegschroef niet gemist word, ben ik blij. Hoewel ik met manouvreren in de haven, zowel vooruit als achteruit in principe geen problemen heb, is een extra curus zeker aan te bevelen. Waar ik bang voor ben, is dat ik een schip van 7 ton bij zwaar weer in de haven niet van lagerwal af kan houden, gelet op de sterk afnemende krachten van mijn ledematen.

Bedankt voor je reactie. Ik had geen flauw idee van de aanwezigheid van een watertank op de bedoelde plaats. Ook ben ik blij met je commentaar op het al of niet nodig zijn van een boegschroef. Het lijkt mij het beste de situatie gewoon maar eens aan te zien. Als het nodig blijkt te zijn, kan ik altijd nog een oplossing zoeken. Dus voorlopig zet ik een boegschroef uit mijn hoofd. Met een 39 Pk motor en een driebladsklapschroef is er vermoedelijk helemaal geen sprake van manoevreerproblemen. Nogmaals, dank voor je opmerkingen.

het is zoals Jan Brunt zei; het volgen van een cursus maneuvreren kan behoorlijk helpen; ik heb behoorlijk op dat vlak opgestoken bij De Zeezeilers van Marken. 

Hans (mooie naam trouwens!),
Als je op den duur toch een boegschroef wil, kan je ook altijd eens ergens anders navraag doen. Iemand die creatiever is en een oplossing vindt voor je watertank.
Mogelijk dat je bijvoorbeeld eens bij Hans Bouwens van Moverbo (www.moverbo.nl) of zelfs Messink Yachting (Robin van Egmond, de nieuwe Dufour dealer in noord Nederland) kan vragen.
Succes,

Dag Hans, hier antwoordt andere Hans. Jawel, een mooie naam. Mijn eerste doopnaam is een andere. Begint ook met een H., de rest blijft geheim. Ik ben nog niet zolang te gast op deze site. Maar ik had al snel door dat jij de Godfather van dit forum moest zijn. Leuke hobby. Uit mijn andere reacties heb je gelezen, dat ik met de ervaringen van andere 385-schippers eerst maar eens moet kijken hoe een en ander bevalt. Daarna kan ik altijd nog zien of een boegschroef mogelijke problemen de wereld uit helpt. Ook jij, mijn hartelijke dank voor je reactie.
Ik zal de site geinteresseerd blijven volgen en zodra het aan de orde is, mijn bijdragen toevoegen met als doelstelling profiteren van elkaars ervaringen en inzichten.
Mvg,
Hans

Hoi Hans,
Ik ben niet de Godfather van dit forum. Ik kom er alleen veel en graag. Riesmo is de godfather.
En, ik heb geen familie, voorzover ik weet in Utrecht. Het zal wel ver terug gaan. Zo ver ik kan zien ook van de RIJKE tak van de familie.
Succes met je schip, wat is / wordt je vaargebied?
Ciao,

Zo, Zo, jij bent actief. Dan ben ik wel een heel luie recreant. Veel plezier volgende week. Ik houd het maar op een weekje vakantie met de familie in de herfstvakantie.
Ciao,