Boegschroef

Beste Zeilers,
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een boegschroef en wel in het bijzonder het plaatsen en eventuele impact op zeileigenschappen. Het blijft toch nog steeds een uitdaging om in kleine havens/boxen te manouvreren met de Dufour met helmstok; iets wat ik trouwens van meerdere Dufour schippers heb gehoord.
Thanks!
Robert

Robert,



Als je het hebt over een Dufour met helmstok, dan zal dat toch 1 van de
Classic line zijn neem ik aan (30 of 32??). Hoe dan ook, met onze eigen
32C absoluut geen problemen met manouvreren in krappe ruimtes.
Uiteraard met erg veel zeilwind wordt het een iets grotere uitdaging,
maar dat zijn weersomstandigheden dat een boegschroef naar mijn mening
toch niet goed werkt.



Moet wel zeggen dat sinds wij een klapschroef hebben, de boot een stuk
prettiger vaart, zowel onder zeil als op de motor. Manouvreren is
daarmee ook eenvoudiger geworden, de schroef (3 blads) “pakt” meteen.
Ik zou het in ieder geval op “oefenen” houden, een stuk eenvoudiger dan
het plaatsen van een boegschroef (en minder impact)



Succes,

Rene.

Beagle38510,6274421296

Robert,
Ik ben het met Rene eens, belangrijk is om te manouvreren de motor achteruit te laten slaan in de richting waar je naartoe wilt. Dus bochtje naar bakboord: met een kleine vaart vooruit insturen naar bakboord en vervolgens de motor in zijn achteruit. Hij zal direct draaien (tenminste, dat is mijn ervaring). Windkracht 6 in de haven is overigens natuurlijk nooit fijn
Richard

OK. Thanks!
We hebben 32CL trouwens; de indirecte besturing van de boot tijdens het manouvreren viel een aantal zeer ervaren zeilers ook op;
Naast blijven oefenen   zal ik toch ook nog eens nader info inwinnen omtrent de 3 blads klapschroef. Wellicht is dat een oplossing… 
Robert

Robert,



Wat bedoel je eigenlijk met “indirecte besturing”? Je hebt toch geen 32C met stuurwiel?



Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de manoevreerbaarheid van de
32C, waarschijnlijk omdat ik hiervoor “waaibakkies” zoals Compromis,
Jeanneau en Bavaria gewend was…



Het eerste jaar met de standaardschroef gevaren en sinds dit seizoen
hebben wij dus de Volvo 3 blads klapsschroef gemonteerd (laten doen…).
Buiten de standaard voordelen, helpt deze zeker bij het manoevreren
omdat de schroef meteen “pakt” wij het in z’n werk zetten van de motor
(zowel voor- als achteruit).



Boegschroef lijkt mij overbodig bij een 32C.



Groet,

Rene.


Ik heb geen ervaring met de 32, maar ik heb wel eens een 36 met een boegschroef in Zierikzee gezien en de eigenaar gesproken. Hij vertelde mij dat Noordschans deze (overigens naar tevredenheid) had ingebouwd. De reden voor hem was dat hij met een bemanning voer die niet goed uit de voeten kon (zijn vrouw was slecht ter been ofzo)Ikzelf ben zeer tevreden over de manouvreerbaarheid van de 36. In vergelijking met mijn vorige schip, een lange S-spant 33 voets klassieker,  stuurt de 36 als een auto. Ik parkeer tot 6 BF achteruit de box in. Daarbover hou ik het simpel !!!
TIP
Vaar je box ruim voorbij, zet 'm zachtjes achteruit zodat je stapvoets achteruit vaart, je voelt dat door de vaart het roer de richting bepaalt (en niet de schroefwerking). Met een niet al te ruime bocht vaar je nu achteruit de box in.