Boegplaat komt los van dek

Hallo,

Als gevolg van de krachten van de voorstag komt de boegplaat los van het dek. het dek is langzaam aan het vervormen. Dit is goed te zien als je recht voor de boeg staat en naar de plaat kijkt. Normaal gesproken zit deze vlak op het dek, echter bij mij is deze na jaren enigszins los gekomen.
Zijn er meerdere eigenaren die hier last van hebben, en wat hebben zij als reparatie uitgevoerd?
Alle suggesties zijn welkom, ik heb al meerdere Dufour GL’s met dit probleem gezien (325 en 365, bij de grotere versies is er een ander beslag en komt dit probleem niet voor).

Groet,
Loet

Hi Loet,

Bij onze 325 uit 2009 zie ik inderdaad ook ruimte ontstaan op de boegplaat. Het is echter nog niet zo ver als bij jullie. Ben ook benieuwd hoe dit hersteld kan worden.
Mijn gevoel zegt dat er een RVS contra plaat in de ankerbak tegen het dek moet worden geplaatst maar kan niet inschatten wat dat betekent voor de krachten die dan op het polyester van het dek komen.
Heeft Noordschans er al naar gekeken ?

Groet,
Alphons

Hi Alphons,

Er zit vanuit de fabriek al een contraplaat onderdeks, maar naar mijn mening te klein. Ik heb met Noordschans overleg. Volgens anderen is de oplossing een grotere contraplaat en mogelijk nog een spanner onderdeks, bevestigd aan de boeg. Ik zal de voortgang hier rapporteren.

Dufour Frankrijk geeft in ieder geval geen reactie… Erg jammer, want ik stel hen niet aansprakelijk, vraag alleen om een technisch advies. Terwijl ik al meerdere modellen gezien heb met dit probleem.

Groet,
Loet

Inmiddels heeft Noordschans een oplossing bedacht. Ze gaan deze binnenkort aanbrengen. Het wordt een grotere en stevigere contraplaat met extra bouten door het dek. Ik denk een goede oplossing. Hopelijk trekt het dek weer recht en is er uiteindelijk niets te zien da alleen twee extra bouten. Mocht er nieuws zijn, zal ik dat hier melden.

Loet

Inmiddels keurig opgelost door Noordschans. Je ziet er niets van, een dikke contraplaat onderdeks, met mooi gelaste dwarsverbindingen. Im ga er vanuit dat het probleem nu is verholpen.

Dufour 375 van 2011 hier met hetzelfde probleem: verbogen putting, de voorste bout is omhoog gekomen zodat er een ruimte is onder de putting vooraan. De achterste bout is OK. Volgens de werf (Westdiep in Nieuwpoort) geen probleem: hoeft niets aan te gebeuren???

Hallo Marteko,

Ik denk dat het bij de 375 anders is gemonteerd, de beschrijving van hetgeen jij afgeeft is anders dan bij de 325 en 365.

Groet,
Loet

Hallo,

Ik ben zeer teleurgesteld in de response van Dufour. Zowel vanuit Frankrijk als uit Nederland krijg ik, ondanks diverse herhaalde mails en belletjes, geen enkele reactie.
Inmiddels heb ik wat rondgekeken en meerdere 325 en 365 boten gezien met hetzelfde probleem. Sommige in mindere mate, maar allen hebben het. Ik beschouw het dus inmiddels als een constructiefout.
Het kan niet anders dan dat Dufour hier van af weet, want ik ben dus niet de enige.

Ik loop er dan ook over na te denken om het wat steviger te gaan spelen, mogelijk gaat dat beter als we gezamelijk optrekken. Zal dat effect hebben?

Groet,
Loet

Dag Loet,

Je hebt gelijk: bij de 375 is het niet de plaat op zich die vast zit, maar wel de putting, dus de hoefijzervormige halve ring waar het voorstag op aangrijpt, die verder uitloopt in 2 bouten met schroefdraad. Je zou kunnen zeggen dat de putting vast zit geschroefd. Bij mij zijn de moeren nog vast, dus de putting zit nog goed, maar eigenaardig genoeg is de plaat vooraan naar boven gebogen. De voorste scepter die eraan vast zit vertoont geen schade. De werf spreekt van een “slag”, niet zeker wat ze bedoelen. Ik ga alles gewoon zo laten aangezien er geen gevaar is, enkel de ruimte eronder wat opspuiten met sikaflex.

Ik heb de oude contraplaat vervangen voor een rvs 316 plaat van 8 mm dik. De nieuwe contraplaat is naar de boeg toe ook iets groter gemaakt. Als ik me goed herinner met 4 cm verlengd.
Zie hier wat foto’s van de oude plaat. Ik ben blij dat ik hem vervangen heb want de oude plaat stelt niks voor!:smirk:! Ook is de oude plaat behoorlijk krom getrokken door alle krachten die erop komen!

afbeelding|375x500



1 like

Hi Petra,

Heb je toevallig ook foto’s van hoe het nu geworden is ?
Hoe moeilijk of makkelijk was het demonteren van de oude plaat aan de binnenkant in de ankerblad ?

Ik hoor graag van je

Groet,
Alphons

Het is goed te doen en wij hebben de volgende stappen gedaan

  • van te voren de bouten inspuiten met w40
  • opmeten verstaging
  • Los zetten van de verstaging. De mast hebben we gefixeerd met lijnen op de boegkikkers.
  • de plaat losgedraaid, dat ging bij ons heel gemakkelijk, je moet wel een staafsleutel 20 hebben om bij de achterste bout van de fokverstaging te kunnen komen!
  • tijdelijke metalen plaatjes gemaakt om deze nadat de plaat is verwijderd te gebruiken om deze dan als extra steun te gebruiken zolang de plaat eruit is.
  • Schroder jachtwerf in Heiningen heeft voor ons de oude plaat opgemeten en aan de voorkant richting boeg met 4 cm verlengd en besteld van rvs 316 en 8 mm dik. Duurt circa 3 weken!
  • de nieuwe plaat gemonteerd en alvorens we die monteerden ingesmeerd met vinyliester met vulmiddel. Dit vult de oneffenheden op en geeft extra dikte aan de boeg.
  • na drie dagen de verstaging verder aangespannen en na circa 8 dagen verder aangespannen. Dan is het vinyliesther goed uitgehard.

Al met al is deze klus goed te doen, mits je iemand in je omgeving hebt die goed weet hoe je de verstaging moet losdraaien en weer aanspannen. Wellicht ben je dat zelf! Hieronder een foto van de nieuwe situatie. Er zit nog circa 2 mm speling op maar dat komt ook deels omdat de boeg rond loopt.

1 like

Hier een foto van hoe het bij mij is opgelost, net zoals bij Petra: dikkere plaat en deze ook verlengd. Daarom 2 extra bouten helemaal vooraan bij de boeg.

1 like

Ik zie dat je een boegbescherming hebt laten maken vanwege het anker. Waar heb je die laten maken? Of heb je er gegevens van?

Groet,
Loet

Hoi Loet, die boegbescherming zat er bij mij al op. Wrs. Heeft de vorige eigenaar dit in Nieuwpoort laten doen! Ik kan er wel wat foto’s van maken voor je?

Hoi, nee hoor. Dank je voor het aanbod. Ik vraag het wel een bedrijf hier in de buurt.
Wil je nog meer aanpassen?
Zelf heb ik nog een BMS aangebracht en een digitale sensor op de koelkast om het stroomverbruik te verminderen. De accucapaciteit is wat mager en er is geen ruimte voor grotere accu’s.
Groet,
Loet

1 like

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving en de foto.
De speling is bij mij nog beperkt maar ik houd het in de gaten en weet wat me nu te doen staat.

Groet,
Alphons