biodiesel en vocht een sluipmoordenaar?

De aap komt uit de mouw. Combinatieproblemen … het lek is boven water.

Ook dit jaar waren er weer problemen met een haperende motor.
Vorig jaar is de hele tankinhoud vervangen, alles is doorgeblazen en schoongemaakt, alle filters zijn vervangen, en additief is steeds braaf toegevoegd. etc. Het primair diedelfilter had ik laten zitten, het was pas van eind juli 2012. Het secundair filter is wel vervangen. Uiteraard heb ik het inspectieluikje van de tank geopend. Het geheel was eigenlijk nagenoeg schoon. Waarom dan toch problemen. Het primair filter is vervangen en … het probleem was over. Het zat me niet lekker.

In Oostende heb ik een monteur aan boord gehad. Hij heeft alles gecontroleerd en doorgezogen en geblazen. Een klein beetje rommel (boor of zaagresten?). Alles leek verder goed. Toen toch nog maar eens geblazen met de afsluiter op de dieseltank dicht en ja hoor … ssssttt. De knelkoppeling van het primair filter was een beetje lek.

Conclusies:
Zodra het primair filter maar een beetje vervuilde begon de motor lucht aan te zuigen.
Vorig jaar zal de biodieseltroep ook wel geen goed gedaan hebben. Alles bij elkaar dus een combinatiefoutje. Dat moet er al van begin af aan in gezeten hebben.

Nou dat hebben we dan ook maar weer gehad hoop ik.