biodiesel en vocht een sluipmoordenaar?

Biodiesel en vocht in de brandstof een toekomstige sluipmoordenaar?

7 juli
Nieuw primair brandstoffilter geplaatst. De vakantie kan beginnen. Maandag 9 juli vertrekken we. De plannen zijn “hoppen langs de Belgische kust”. We hopen op beter weer. Het is steeds ZW 4-5-6. We doen het rustig aan. Lekker alles kruisend en sprotief zeilend is ook leuk.

12 juli
Onderweg van St Annaland naar Kats
Zuidwest 4 a 5 kruisend tot de hoek van de Oosterschelde. Daar staabn fikse golven en er is tegenstroom. De motor gaat even bij ter hoogte van de Zeelandbrug. Verder doen we alles zeilend.

Vrijdag 13 juli
Kats onderweg naar Goes, voor Goese Sas.
Shit! Motorstoring. Nauwelijks kracht, enkel laag toerental.
Zeilend terug naar Kats waar we met een motorboot naar de haven zijn getrokken.
Prima haven, erg vriendelijke, bereidwillige en kundige mensen!
Direct ’s middags kregen we een motordeskundige aan boord.
Eerste grof brandstoffilter half gevuld, ook fijn filter half gevuld.
Conclusie, de brandstof kan niet worden aangezogen.
Via een brandstofzuiger alles gechecked, de brandstof zuigbuis is verstopt. Verder alles in orde, ook de brandstoffilters zijn niet verstopt.
Zuigbuis losgemaakt en uit de tank getrokken. Niets mee aan de hand, keurig schoon en geheel open.

Zuigbuis weer gemonteerd, weer geblokkeerde brandstoftoevoer.
Zuigbuis er weer uit genomen. Inspectie via lampje en camera. Er drijft een zwart hoopje in de tank.
Zo goed mogelijk deze troep weggezogen. Er is geen behoorlijke toegang tot deze tank.
Totaal 3,5 uur werk door een vakman.

Zaterdag 14 juli tochtje naar Zierikzee. Niets aan de hand. De motor doet het weer geweldig.

Zondag 15 juli. Tochtje naar Middelburg, althans…. dat was het plan!
Op het Veerse meer valt er weinig te zeilen. Motor staat enige uren bij.
Ter hoogte van Veere is er een hapering, het motortoerental loopt plotseling iets terug. De motor gaat onrustiger lopen. We meren aan in Veere. Via een geleende handpomp proberen we een dieselmonster van de bodem aan te zuigen. Dit kan enkel via de opening van de zuigbuis. Gaatje van 30 mm maximaal!
Het aanzuigen verloopt heel zwaar. Onder in de aangezogen diesel komt wat zwarte troep voor en ook een helder groen goedje. Hoe nu verder?
Het is zondag, er zijn geen winkels open. Afwachten dus maar.

We balen van die tank. We kunnen niets zien en doen. Er is geen inspectieluikje. We hebben altijd keurig afgevuld voor de winter. Vrijwel altijd getankt via losse jerrycans bij de normale gerenommeerde autotankstation. Altijd de zwarte diesel/dop. Dus geen toevoegingen van biodiesel (of toch???).

Maandag 16 juli
De firma Flipper biedt goede hulp. We kopen een 12 liter tank, schroefjes, moertjes en ringetjes, brandstofleiding, slangenklemmen, koperen pijpstukjes en een spanband. De firma Flipper helpt met het boren van een 30 mm gat in de deksel van dit losse vat. We plaatsen de hulptank, zetten de aanzuigbuis over in de hulptank, vullen deze met 10 liter schone diesel, vervangen het primair en secundair brandstoffilter, ontluchten de zaak en starten de motor. Deze loopt weer als een zonnetje.

Woensdag 18 juli arriveren we na een pittig tochtje met veel harde en ruime wind zonder motorproblemen in Noordschans. En wat nu? Met slechts 10 liter in een tankje en 2x 10 liter als reserve gaan we niet hoppen langs de Belgische kust.

Donderdagochtend 19 Juli; 6.00 uur.
Ik bedenk een oplossing voor een inspectieluikje in de tank. Het moet gemaakt worden van 10 mm PVC plaat. Ik teken de diverse onderdelen, een onderflens, een bovenflens en een deksel. Er zijn ook rubberen pakkingen nodig. Ik bedenk dat vierkante flezen voordelen hebben. Je kunt zo diagonaal door het gat in de tank een onderflens plaatsen. Donderdagochtend verzamel ik de materialen en maak de benodigde flenzen en pakkingen. Diezelfde middag boor en zaag ik een gat in de dieseltank en monteer de flenzen. Je ziet duidelijk zwarte troep drijven. Ik zuig de laatste 30 liter verontreinigde diesel vanuit de tank in grote hulpvaten. Ik heb geen toegang toto het voorste compartiment. De laatste 10 liter diesel breng ik behoorlijk in beweging via een draadeind met een plaat eraan (karnen). Zo hoop ik de rommel uit het voorste compartiment weg te spoelen naar het achterste compartiment. Nadat de tank leeg is reinig ik de bodem en wanden zo goed mogelijk en dweil de laatste resten weg met absorberende doeken.

Vrijdag 20 juli
Ik zal de tank vullen met verse diesel. Ook zal ik er een anti-algenmiddel aan toevoegen. De zuigbuis wil ik voorzien van een stukje RVS gaas of i.d. zodat rommel de toegang minder gemakkelijk kan afdichten. Hopelijk kunnen we vrijdagmiddag weer aan boord en onze vakantie vervolgen. We hebben nog 2 weken.











blindflens.pdf (12.7 KB)

Pech zit in een klein slangetje.
Zelf gebruik ik al jaren Grotamar71, bij iedere tankbeurt ongeacht waar voeg ik via een plastic injectiespuitje een kleine hoeveelheid toe.
Voordat ik in het najaar de bijna lege tank afvul onderwerp ik hem aan een visuele inspectie en ik ben gelukkig nog nooit een vervuiling tegen gekomen.
Het lijkt duur spul, € 40 voor 500 ml maar je doet er jaren mee en het voorkomt een hoop ergernis.
Volgens de beschrijving van Gratomar71 kun je het ook als een soort “killing middel” gebruiken om van de ergste smurrie in je tank af te komen.

Dat ziet er weer uit als een knap stukje vakwerk!

Voor geïnteresseerden: hierbij een artikel (met test) over brandstofadditieven in PBO.

M.vr.gr.
Frank

D34 #113
diesel_bug_pbo_test1.pdf (549 KB)

Hallo,

Ik voeg 1 maal per jaar en ook als ik bijvul Startron toe. Al 5 jaar zonder problemen. Het is misschien gewoon geluk natuurlijk. Ik heb ook nog nooit een druppel water gehad bij controle van filter.

Groeten,

We hebben uiteindelijk een schitterende vakantie gehad. We zijn tot aan Boulogne sur Mer gekomen. Op de heenweg was er geen wind en veel zon. Er is totaal 70 liter diesel gebruikt. Er is op aanraden van de vovo monteur van Noordschans het middel Forté aan toegevoegd. De motor loopt weer als een zonnetje en het vertrouwen is weer geheel terug.

De aap komt uit de mouw. Combinatieproblemen … het lek is boven water.

Ook dit jaar waren er weer problemen met een haperende motor.
Vorig jaar is de hele tankinhoud vervangen, alles is doorgeblazen en schoongemaakt, alle filters zijn vervangen, en additief is steeds braaf toegevoegd. etc. Het primair diedelfilter had ik laten zitten, het was pas van eind juli 2012. Het secundair filter is wel vervangen. Uiteraard heb ik het inspectieluikje van de tank geopend. Het geheel was eigenlijk nagenoeg schoon. Waarom dan toch problemen. Het primair filter is vervangen en … het probleem was over. Het zat me niet lekker.

In Oostende heb ik een monteur aan boord gehad. Hij heeft alles gecontroleerd en doorgezogen en geblazen. Een klein beetje rommel (boor of zaagresten?). Alles leek verder goed. Toen toch nog maar eens geblazen met de afsluiter op de dieseltank dicht en ja hoor … ssssttt. De knelkoppeling van het primair filter was een beetje lek.

Conclusies:
Zodra het primair filter maar een beetje vervuilde begon de motor lucht aan te zuigen.
Vorig jaar zal de biodieseltroep ook wel geen goed gedaan hebben. Alles bij elkaar dus een combinatiefoutje. Dat moet er al van begin af aan in gezeten hebben.

Nou dat hebben we dan ook maar weer gehad hoop ik.