Biodiesel en vocht in de brandstof een toekomstige sluipmoordenaar?
7 juli
Nieuw primair brandstoffilter geplaatst. De vakantie kan beginnen. Maandag 9 juli vertrekken we. De plannen zijn “hoppen langs de Belgische kust”. We hopen op beter weer. Het is steeds ZW 4-5-6. We doen het rustig aan. Lekker alles kruisend en sprotief zeilend is ook leuk.
12 juli
Onderweg van St Annaland naar Kats
Zuidwest 4 a 5 kruisend tot de hoek van de Oosterschelde. Daar staabn fikse golven en er is tegenstroom. De motor gaat even bij ter hoogte van de Zeelandbrug. Verder doen we alles zeilend.
Vrijdag 13 juli
Kats onderweg naar Goes, voor Goese Sas.
Shit! Motorstoring. Nauwelijks kracht, enkel laag toerental.
Zeilend terug naar Kats waar we met een motorboot naar de haven zijn getrokken.
Prima haven, erg vriendelijke, bereidwillige en kundige mensen!
Direct ’s middags kregen we een motordeskundige aan boord.
Eerste grof brandstoffilter half gevuld, ook fijn filter half gevuld.
Conclusie, de brandstof kan niet worden aangezogen.
Via een brandstofzuiger alles gechecked, de brandstof zuigbuis is verstopt. Verder alles in orde, ook de brandstoffilters zijn niet verstopt.
Zuigbuis losgemaakt en uit de tank getrokken. Niets mee aan de hand, keurig schoon en geheel open.
Zuigbuis weer gemonteerd, weer geblokkeerde brandstoftoevoer.
Zuigbuis er weer uit genomen. Inspectie via lampje en camera. Er drijft een zwart hoopje in de tank.
Zo goed mogelijk deze troep weggezogen. Er is geen behoorlijke toegang tot deze tank.
Totaal 3,5 uur werk door een vakman.
Zaterdag 14 juli tochtje naar Zierikzee. Niets aan de hand. De motor doet het weer geweldig.
Zondag 15 juli. Tochtje naar Middelburg, althans…. dat was het plan!
Op het Veerse meer valt er weinig te zeilen. Motor staat enige uren bij.
Ter hoogte van Veere is er een hapering, het motortoerental loopt plotseling iets terug. De motor gaat onrustiger lopen. We meren aan in Veere. Via een geleende handpomp proberen we een dieselmonster van de bodem aan te zuigen. Dit kan enkel via de opening van de zuigbuis. Gaatje van 30 mm maximaal!
Het aanzuigen verloopt heel zwaar. Onder in de aangezogen diesel komt wat zwarte troep voor en ook een helder groen goedje. Hoe nu verder?
Het is zondag, er zijn geen winkels open. Afwachten dus maar.
We balen van die tank. We kunnen niets zien en doen. Er is geen inspectieluikje. We hebben altijd keurig afgevuld voor de winter. Vrijwel altijd getankt via losse jerrycans bij de normale gerenommeerde autotankstation. Altijd de zwarte diesel/dop. Dus geen toevoegingen van biodiesel (of toch???).
Maandag 16 juli
De firma Flipper biedt goede hulp. We kopen een 12 liter tank, schroefjes, moertjes en ringetjes, brandstofleiding, slangenklemmen, koperen pijpstukjes en een spanband. De firma Flipper helpt met het boren van een 30 mm gat in de deksel van dit losse vat. We plaatsen de hulptank, zetten de aanzuigbuis over in de hulptank, vullen deze met 10 liter schone diesel, vervangen het primair en secundair brandstoffilter, ontluchten de zaak en starten de motor. Deze loopt weer als een zonnetje.
Woensdag 18 juli arriveren we na een pittig tochtje met veel harde en ruime wind zonder motorproblemen in Noordschans. En wat nu? Met slechts 10 liter in een tankje en 2x 10 liter als reserve gaan we niet hoppen langs de Belgische kust.
Donderdagochtend 19 Juli; 6.00 uur.
Ik bedenk een oplossing voor een inspectieluikje in de tank. Het moet gemaakt worden van 10 mm PVC plaat. Ik teken de diverse onderdelen, een onderflens, een bovenflens en een deksel. Er zijn ook rubberen pakkingen nodig. Ik bedenk dat vierkante flezen voordelen hebben. Je kunt zo diagonaal door het gat in de tank een onderflens plaatsen. Donderdagochtend verzamel ik de materialen en maak de benodigde flenzen en pakkingen. Diezelfde middag boor en zaag ik een gat in de dieseltank en monteer de flenzen. Je ziet duidelijk zwarte troep drijven. Ik zuig de laatste 30 liter verontreinigde diesel vanuit de tank in grote hulpvaten. Ik heb geen toegang toto het voorste compartiment. De laatste 10 liter diesel breng ik behoorlijk in beweging via een draadeind met een plaat eraan (karnen). Zo hoop ik de rommel uit het voorste compartiment weg te spoelen naar het achterste compartiment. Nadat de tank leeg is reinig ik de bodem en wanden zo goed mogelijk en dweil de laatste resten weg met absorberende doeken.
Vrijdag 20 juli
Ik zal de tank vullen met verse diesel. Ook zal ik er een anti-algenmiddel aan toevoegen. De zuigbuis wil ik voorzien van een stukje RVS gaas of i.d. zodat rommel de toegang minder gemakkelijk kan afdichten. Hopelijk kunnen we vrijdagmiddag weer aan boord en onze vakantie vervolgen. We hebben nog 2 weken.
blindflens.pdf (12.7 KB)