Binnenkort bezitter van Dufour 1800

Hallo,
Ik ben Peter en we hebben de afgelopen week een voorlopig koopcontract getekend voor een prachtige Dufour 1800 uit 1980. Zij zag er werkelijk schitterend uit. Het bootje was keurig onderhouden. A.s. zaterdag laten we een aankoopkeuring doen. Ik hoop oprecht dat het zonder problemen verloopt.
Ik ben al meer dan 30 jaar zeiler maar al die tijd als zeilmaat van deze of gene. (met alle respect!)Na zaterdag dus een eigen boot. Ik hoop dat jullie me na de aankoop met raad en daad zullen bijstaan.
Een eerste vraag is: Als de boot buiten op een bok in de winterstalling staat is dan een groot dekzeil aan te raden? Wat zijn de voordelen of evt. nadelen?

Groet,

Peter

Hoi Peter of Pietje Bel,
Alvast gefeliciteerd, laten we dus maar hopen, dat het goed komt. Maar pas op. Als er grote reparaties zijn, gewoon niet doen. Er liggen zat mooie bootjes te koop, dus heel selectief wezen of gewoon de prijs voor de kosten van reparatie omlaag.
Op dit forum staan volgens mij items over een dektent. ikzelf heb ook een goedkoop en goed tentje geplaatst op deze site. even met de zoek functie kijken.

Ciao en succes, wij horen wel van het goede nieuws

Hoi,
Zaterdag 31 okt. vindt de keuring plaats. We zitten ons nu af te vragen wat als na een jaar blijkt dat het dek rot is of er alsnog osmose vat op het schip heeft gekregen, wat dan?
Wat zijn de kosten van een refit van het dek en of van een osmosebehandeling. Om hoeveel geld gaat dat ongeveer? We hebben geen idee!
Wat kun je doen om osmose en verotting van het dek te voorkomen? Winterkleed?

Kortom een hoop vragen.

Groet,

Peter & Anne-Marie

Hoi Peter,

Het beste advies: nu goed laten controleren.
Osmose is een kostbare grap om naderhand te laten verhelpen. Kost enkele duizenden euro’s voor een 1800. Voor een 2800 was de offerte rond de 8500,=. Dus ga maar na…
Bij een rot dek wordt het heel lastig. Als het balsa is gaan rotten, is er weinig meer aan te doen. Er komt dan veel polyesterwerk aan te kijken en de vraag is of het helemaal weer goed wordt. Maar gelukkig lees/hoor ik er niet veel over.
Kijk goed naar de bevestigingen van het beslag en naar doorbuigingen. Zeker bij de mastvoet.
Is de motor nog een originele inbouw?
Let ook goed op de aanhechtingen van het want en zeker daar waar het staaldraad overgaat in de spanners. Vermoedelijk zit er nog het originele want op en dat is dus nu 30 jaar oud. Bij roestvorming: onderhandelen over de prijs. Maar de taxateur zal vast op bovenstaande gaan letten.

Gelukkig is Dufour een merk dat zijn boten goed bouwt.

Groet en succes,

Loet

Piet,

Bij de ANWB Waterkampioen, kan je volgens mij een checklist krijgen voor een keuring. Bel ze snel op en mogelijk kunnen zij de lijst mailen of zo. Dan heb je de lijst in ieder geval voor zaterdag.
Diegene die keurt. Is hij/zij door jou ingehuurd?
In Zeilen heeft eens een artikel gestaan over keuringen. Daar word je niet blij van. In hun clausules staan allerlei mitsen en maren, zodat jij hen nooit aansprakelijk kunt stellen. Zit er zelf met je neus boven op, en vertrouw je bepaalde schades niet, de boot gewoon niet kopen. Er ligt genoeg te koop en je krijgt spijt voor dat je het weet.
Neem ook de tijd om eventueel te beslissen nadat je de keuring hebt gelezen en gezien. Vraag een second opion bijvoorbeeld bij een reparatie -werf.

Onthoud bij consultance, keurmeester, e.d. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Dus wie deze persoon betaalt, krijgt een rapport of iets dergelijks die degene, die betaalt, bevalt.

Succes,

Hoi,

En hoe is de keuring verlopen?
Ben je de trotse bezitter van een Dufour 1800?

Groet,

Loet

Hallo allemaal,
Dank voor jullie tips en belangstelling. We vinden dit erg leuk en hechten waarde aan jullie opinie. Het schip hing gisteren in de lift toen we in Noordschans arriveerden. Na een korte introductie van de (beëdigde expert) John Robbe hebben we het onderwaterschip bekeken. Zoals hij inmiddels had aangekondigd in zijn introductie zou de Dufour zeer waarschijnlijk osmose hebben. Dat bleek bij de inspectie ook uit te komen. Niet veel maar zeg maar 15% van het oppervlak was aangetast (blaasjes). De rest van de romp hield, zo bleek uit de meting, vocht vast en het is dus een kwestie van tijd voor hier de bekende blaasjes ontstaan.
Daarna het schip te water gelaten en is het bootje werkelijk van voren naar achteren minitieus geïnspecteerd. Bij alle afwijkingen en kritische kanttekeningen werden we uitvoerig geïnformeerd over de implicaties. Werkelijk een vakman deze heer Robbe uit Willemstad.
Er zat een orginele Volvo Penta MD50II in wat volgens dhr. Robbe nog een èchte scheepsmotor is. Tijdens de proefvaart bleek het ding ook goed te werken. Het dek is tevens goed bekeken en is in zeer goede staat. Ook de kritische plekken lieten geen afwijkingen zien. Het bootje is prima onderhouden en is de laatste jaren met liefde behandeld. Ook de zeilen waren in zeer redelijke conditie.
Het hele osmoseverhaal heeft ons erg aan het twijfelen gebracht. Al is me verzekerd dat de boot door osmose niet lek kan raken en je er prima mee kunt varen, de waarde van de boot is nagenoeg tot nul gedaald.
We hebben gisteren via internet een offerte voor een behandeling van de osmose gedaan. Ik ben zeer benieuwd.

Hoi Peter,
Dit is het lot van een 2de hands boot kopen. Als er iets naar voren komt, afwegen wat te doen.
Besef wel dat een osmose behandeling voor een dergelijk ‘oud’ en klein jacht niet rendabel is. Je haalt het er niet uit als je de boot over een paar jaar weer wilt verkopen. Zeg nou niet dat je de boot eeuwig wilt houden. Kijk maar om je heen, bijna iederen die nu een grotere boot heeft, is klein begonnen. Zeker als men steeds meer gebruik gaat maken van de boot, kinderen komen, verder weg wilt, op zee wilt, etc.
Besef ook dat de osmose alleen maar erger wordt als je er niets aan doet, dus als jij de boot wilt verkopen over een paar jaar, niemand een osmose boot wil hebben.
Ondanks dat de motor nog goed is, is hij net zo oud als de boot. Gewoon oud dus, veel draaiuren en je kan er op wachten dat de motor bij zware belasting een keer een dure reparatie nodig heeft.

Osmose en een heel oude motor, maar goed onderhouden, de klassieke instinkers. Wat is dan goed onderhouden? Regelmatig wassen doen we allemaal? is de boot al een keer professioneel gespoten?

Dus mijn advies is: NIET KOPEN.

Ciao,

Beste Peter,

Inmiddels heb ik net mijn 10e gebruikte schip gekocht (die ik overigens voor het eerst heb laten keuren door een expert).

Ik heb 2 maal een schip gekocht met osmose waarvan o.a. een Dufour 35 van eind 70-er jaren. Dit schip had na 3 jaar in Nederland en 7 jaar aan de Midellandse zee zomer en winter in het water gelegen. Het gekke was dat na het wegkrabben van 10 jaar dikke antifoulinglagen en een winter op de kant de blaasjes weg waren. Ik heb daarna 4 jaar met het schip gevaren (s’ winters op de kant) en bij verkoop werd door de “expert” van koper geen osmose vastgesteld en waren er ook geen blaasjes te zien. (Het was echt osmose want toen ik de blaasjes doorprikte bij aankoop kwam er een heldere naar azijn ruikende vloeistof uit)

Het 2e schip was een Banjer en die heb ik helemaal laten strippen (gelcoat eraf) daarna drogen, reparatie met glasmat/polyester op 1 zeer slechte plek en vervolgens maandelijks de vochtigheid meten tot de romp droog genoeg was voor een nieuw onderwatersysteem (epoxy teer mocht toen nog net). Na ca 4 jaar verkocht en onderwaterschip zag er prima uit.

Wat de motor aangaat kan je maar beperkt zien hoe de conditie werkelijk is. Je kan de buitenkant bekijken (roest) je kan de rubberen dempers zien (die verouderen na verloop van tijd en dienen als dat zo is vervangen te worden). Een uren teller zegt soms weinig (was die er van het begin, was die altijd aangesloten?) Verder kan je vaststellen hoe de motor start als hij koud is, rookt de motor (koud/warm)? Zoja, welke kleur heeft de rook blauw/zwart. Blauwe rook verraad olielekkage. Verder hoe gedraagt de motor zich onder vollast? Een compressiemeting en controlle van de injectoren is mogelijk. Overigens is het zo dat de motor het meeste slijt van kort gebruik en door te snel (motor nog koud) te veel vermogen te vragen. Dit kan je achteraf moeilijk controleren.

Moraal van het verhaal: Osmose is te herstellen en een motor kan altijd gereviseerd of vervangen worden en daar hoort een prijsplaatje bij. Ik zou informeren bij meerdere werven wat een osmose behandeling kost (prijzen kunnen nl. sterk varieren) en wat een motor revisie/vervanging kost. Als de prijs van de boot dusdanig is dat met kosten voor een osmose behandeling en zeg halve prijs van de revisie het nog steeds een aantrekkelijke deal is dan zou je kopen kunnen overwegen. Als je zelf er aan wil werken kan je de osmose behandeling (deels) zelf ter hand nemen wat je aanzienlijk geld besparen zal. Er is best veel te koop en als je goed en actief zoekt zal je merken dat het een kopersmarkt is en prijzen stukken lager liggen dan pakweg 1,5 jaar geleden.

Een heel andere overweging kan zijn beter een schip gekocht waarvan je weet dat het osmose heeft en waarbij ook de prijs er naar is, dan er een zonder kopen en na 1-2-3 jaar vaststellen dat je nu wel osmose hebt terwijl je daar bij de koopprijs geen rekening mee hield. (dit is mij overkomen met een Friendschip 28 die toen ik hem na 3 jaar verkocht net 5 jaar oud was)

Ik ben het met Hans van Gent eens dat je goed de rekensom moet maken waarbij je ook moet proberen in te schatten wat je na zeg 3 tot 4 jaar bij verkoop voor het schip nog terug krijgt.

Wijsheid gewenst met je beslissing.

Hans S.

Hallo allemaal.
Osmose …, daar schijnt nog steeds geen eenduidige oplossing voor te zijn.
Toevallig kwam ik een site tegen waar wat ervaringen en ideeen om er zelf wat aan te doen.
Link is: schram.nl/watersportwijzer/docs/ … osmose.htm.
Doe je voordeel hiermee.
suc6 en vooral veel wijsheid.

Allemaal erg mooie tips over complete osmose behandelingen e.d en revisies van motoren.

Beseffen jullie wel om wat voor aankoopprijs het hier gaat?

Bij een bootje van 30 jaar oud zijn altijd wel licht osmose verschijnselen aanwezig.
Vaak zelfs ook nog in een slecht aangebrachte laag Primocon of Gelshield.

Er zijn heel wat prutsers die dit er maar opsmeren en zo oude lagen antifouling en dus ook vocht insluiten.

Niet moeilijk gaan doen met offertes voor een osmosebehandeling, maar gewoon het onderwaterschip helemaal kaal
halen, ook een stuk van de Gelcoat weghalen, goed schuren en daarna weer 6 tot 7 lagen Gelshield opbrengen
en je bootje is weer beter als nieuw!

Dit hoeft geen kapitalen te kosten, alleen een hoop tijd.

Ook de motor zou ik nooit reviseren, vaar er eerst gewoon eens een tijdje mee en kijk dan of dat je wat anders kunt
vinden, als dit echt nodig zou zijn.

Al de kosten die je nu zou gaan willen maken zijn hoger als de aanschaf prijs van de boot en je haalt ze er nooit meer uit.

Wij hebben zelf al 2 Dufours gekocht uit 83 waar de romp ook relatief vochtig van was (ook gekeurd door John)
en hier geen enkel probleem mee gehad.

Wat betreft de romp, ik hoop juist voor je dat deze nog nooit geschilderd of gespoten is, dan kan je hem nl polijsten
en ook dan lijkt alles weer als nieuw.

Kortom laat je niet gek maken met verhalen over Osmose en slechte motoren en geniet gewoon van je bootje.

Met vriendelijke groet,

Bas deKoningh

Hoi Bas,

Ik vind dat jij wel heel makkelijk praat over grote reparaties, die je mogelijk van te voren kan voorkomen. Kost geen kapitalen, vind ik relatief. Alle euro’s die je moet betalen voor iets wat je had kunnen voorkomen, vind ik te veel. 6 a 7 lagen 2 componenten epoxy kost gewoon veel geld. Maar doorvaren tot de motor daadwerkelijk kapot gaat, kost ook veel geld en om de onzekerheid maar niet te vergeten als je elke keer met de moed der wanhoop met een windje 6 ZW de haven in moet gaan en bang bent dat je motor afslaat. Ook voor je mede bemanning, meestal je vrouw ook geen geruststellende gedachte. Maar uiteraard moet je alles in proporties zien.
Als jij gelshield of epoxy aan wil brengen moet je toch ook zorgen dat de boot droog is. Een natte boot heeft bijna een jaar nodig om goed te drogen, want alles wat je er op smeert, als de boot niet goed droog is, is zonde en ben je net zo’n prutser als jij in je bericht schrijft.
Dus vermijd grote kosten aan een relatief oude en kleine boot waar je de kosten niet meer van uit haalt. Bereken dan eerst wat het je allemaal gaat kosten, spaar dat bedrag in de komende jaren bij elkaar en koop dan een betere en mogelijk duurdere boot. Zorgen om osmose, motor en andere dure dingen, vergallen je zeilplezier.

Succes,

Heb je trouwens al een beslissing genomen, Peter?

Ciao,

Beste Peter,

Bij deze nogmaals mijn standpunt, laat je niet gek en bang maken door de berichten over Osmose en kapotte motoren, een keuring door een expert verteld je alles over je boot.

Hans, is er eigenlijk wel een onderwerp waar jij niets vanaf weet?
Overal heb je wel een mening over en denk je wel iets vanaf te weten.

Je praat alsof je al tientallen oude Dufours hebt opgeknapt en noemt mij een prutser?
Als je gewoon je boot kaal haalt en heel de winter buiten laat drogen door de wind,
Dan is je boot in het voorjaar droog genoeg om verder te behandelen.

Ik denk dat je door dit soort reacties te plaatsen mensen alleen maar bang maakt en hiermee hun kans wegneemt om voor weinig geld wel plezier te hebben van het varen!

Absolute onzin wat je nu weer over een motor verteld, bang makende verhalen over windkracht 6 tot 7 en dat het maar weer een gok is of dat je motor het doet, heb je zelf wel ervaring met oudere Dufours?

Je laat je boot gewoon keuren door een expert en die verteld je exact wat de status is van je motor, en als het dan zo slecht blijkt te zijn kan je de motor alsnog vervangen

Zoals je het nu doet overkomen, lijkt het wel of elk oud schip waardeloos is en dat alleen nieuwe schepen goed zijn.

Maar als ik het me goed kan herinneren, dan was dat bij jou nieuwe Dufour 36 destijds ook niet het geval?

Nog even ten slotte een feit, de kwaliteit van de oude Dufours is nog steeds zeer goed!
En als je een oud Dufourtje gewoon netjes opknapt, kan je zonder al te veel kosten te maken nog jarenlang zonder zorgen plezier hebben.

Peter, mocht je een advies over je onderwaterschip willen hebben, vraag het dan aan John Robbe, hij heeft voor ons al 2 schepen gekeurd en waarschijnlijk zal hij ook de keuring voor jullie hebben verzorgd.

Succes in ieder geval met je nieuwe boot en veel plezier ermee.

Met vriendelijke groet,

Bas

Hoi Bas en Peter,

Mede door het feit dat ik flinke problemen heb gehad met onze vorige Dufour, weet ik heel veel van allerlei reparaties. Samen met John Robbe, Guido Beekman, diverse reparatie-bedrijven ben ik toen bezig geweest. E.e.a. heeft toen geresulteerd in een nieuwe Dufour 34PP na goede en constructieve afspraken met de werf.
Ook omdat dit niet onze eerste zeilboot is, weet ik vrij veel van allerlei onderwerpen af. Mede door het feit dat ik een zeevaartkundige opleiding heb, waar ook een technisch deel bij zit, heb ik wat kennis van het één en ander. Mede door mijn interesse in bootjes weet ik, net zoals jij, wat van bootjes. En, deze kennis gebruik ik graag om andere mensen te adviseren.

Ik kijk mogelijk wat objectiever, kostenbewust naar het geheel dan jij, maar oké, jij je zin.

En wat prutser betreft, ik gebruik de woorden die jij zelf gebruikt in je bericht en bedoel dezelfde personen daarmee, dus…

Peter nogmaals succes, doe met beide argumenten je voordeel en laat ze ook door je partner lezen!

Ciao,

De enige die we niet meer horen is de bezitter cq toekomstige bezitter van de Dufour 1800.
En daar zijn al die wijze woorden aan gericht!

Vrg Zoute Zoen

Hallo Peter,

Ben benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen. Ook ik heb een Dufour 1800 gekocht in Noordschans genaamd Idefix, dat was in december 2006. Bijna zelfde verhaal, de boot werd uitgebreid gekeurd door John Robbe en ook op mijn mijn schip werd (beginnende) Osmose geconstateerd. De motor op mijn schip was is 2003 volledig gereviseerd, dus met de motor heb ik een ander verhaal.
Met de constatering van de Osmose heb ik in de onderhandeling een redelijk bedrag van de verkoopprijs afgekregen, ca de helft van wat een (strip) behandeling zou kosten. Bij mij ging het om kleine blaasjes van ca. 5 mm doorsnede. Op advies van Robbe heb ik later het onderwaterschip kaal gehaald en de blaasjes opengeboord en uitgespoeld met water. Wintertje laten drogen en de gelcoat weer opgevuld met epoxy. Daarna 7 lagen Primocon aangebracht en het hele schip weer in de antifouling. Ze kan er weer een tijd tegen

Osmose is, zoals je al kon lezen in de reacties voornamelijk een commercieel verhaal en is te verhelpen als je aan de slag kunt. Zinken zal de boot niet doen. Mijn advies is als je genoeg van de prijs af kunt krijgen en het ziet zitten de osmose aan te pakken: doen. Een 1800 is een prima bootje, ik heb er al vele mooie Ijsselmeer, Noordzee en Waddenzee tochten mee gemaakt.

Succes met je besluit, als je dat al niet genomen hebt.

Grt, Michiel

Zoute zoen is right!

Peter, feedback graag!

Grt, Michiel

Hoi,
Ik ben al enkele weken niet op het forum geweest. Wat een commotie! We hebben hem gekocht en inderdaad hebben we goed kunnen onderhandelen over de prijs. We zijn er erg gelukkig mee. Vorige week heb ik samen met een vriend de osmoseblaasjes doorgeprikt en schoongespoeld. In het voorjaar doen we de rest.
De motor heeft inmiddels een beurt gehad. Ik ben ook te weten gekomen dat de vorige eigenaar er nauwelijks mee gezeild heeft en het schip gebruikt heeft als motorschip (mast eraf etc.). Toch maakt de motor een fitte indruk en kun je met de slinger ervaren dat er behoorlijk wat compressie op zit.
Momenteel ligt het hout uit de kuip thuis. De vorige eigenaar heeft hier een soort beits-verf overheen gezet. Ik ga dat proberen te laten weghalen middels “logen”. Daar zoek ik nog een adresje voor.
Nogmaals de expertise van John Robbe vond ik uitstekend en betrouwbaar. Ik heb zijn advies gevolgd en ben daar nog steeds erg blij mee.

Groet,

Peter

Peter,
Ik weet niet waar je woont.
In het verleden, bij mijn eerste kajuitzeilboot een dufour 2800, heb ik de gebeitste banken laten logen bij Blankhout, op de Asterweg in Amsterdam Noord (020-6324367).
Kwamen er prachtig blank uit.
Was wel 26 jaar geleden, maar ze bestaan nog steeds.
groeten,
Benno

Benno,
Dank voor de Tip maar ik woon te ver in het zuiden des lands. Ik ga op zoek ergens in Brabant of Vlaanderen.

Houdoe,

Peter