Binnelager uit schroefaslager verwijderen

Beste dufour vaarders,is er iemand die mij kan vertellen hoe je de binnenlager (rubber)uit het watergesmeerde schroefaslager verwijderd en vervangt?Het gaat hier om een dufour 29 uit 1979.
Verder overweeg ik eenflexibele koppeling te plaatsen en het motorruim opnieuw van geluidswerend materiaal te voorzien (de motor is uit het “hok”.)
 
 

Hallo Rob,



Volgens mij zal dat bij jouw boot niet veel anders zijn dan bij mijn
29-er van 1980. Dan is er helemaal geen binnenlager. Wat je in de bilge
ziet is de manchet (slang) waaraan de gland (bronzen afdichting)
gemonteerd zit. Die wordt gewoon door de as gericht, maar draagt niet
(als het goed is!). Als de boel te veel lekt moet je de pakkingdrukker
(wartel, denk aan borgschroefje!) aandraaien, of als de vetkoorden
versleten zijn, deze vervangen. Dat stelt niet veel voor.

Zit er helemaal naast te kletsen, of heb ik je kunnen troosten?



Groet,



Ruiter

Beste Ruiter,heb inmiddels iemand gevonden die de klus doet.
Achterin de schroefastunnel zit wel degelijk een rubber lager,deze moet er echter uitgesneden of gefreesd worden.Later fotografeer ik het spul wel.(aanschouwend onderwijs…).
Groet,
Rob

Rob, Ik ben ginteresseerd in foto’s, misschien is er een mpg, van de verwijderingsprocedure.
Van de winter ga ik de schroefaslager ook vervangen.

Het vervangen van het watergesmeerd lager in mijn Dufour 29 bleek een eitje! Zagen of eruit kloppen ‘van binnen uit’ was niet nodig. Ging niet eens! Hoe dan wel? As eruit. Vervolgens neem je de dop van de sleutelset die nog net door de schroefaskoker past. Daardoorheen steek je een draadeind die je borgt met een moer. De dop met draadeind trek je ‘naar buiten’ zodat deze tegen het lager komt te liggen. Tegen het uiteinde van de schroefaskoker heb je een ‘overmaatse’ cilinder gezet (met grotere diameter dan het lager). Die cilinder maak je zelf door b.v. een stuk van een stellingbuis uit te zagen, net iets langer dan het lager. Het draadeind loopt ook daardoor heen en door een ring, waarmee je de cilinder hebt afgesloten. Na de ring komt uiteraard een bout, die je aandraait (zie afbeelding). Klaar is kees.lagereruit.GIF