bimini

385’ers, ik overweeg een bimini te laten plaatsen (door vd werf). deze gaf aan dat plaatsing het gebruik (in ruststand) van de genualieren bemoeilijkt nu deze ver naar achteren staan en de buizen van de bimini dan er erg dicht bij komen (en dan zou je een kleinere lierhandel moeten gebruiken; met een genua van 43 m2 word ik daar niet erg blij van…). Hij had er al twee geplaatst op een 385. Graag kom ik in contact met die eigenaren om even te horen of en hoe groot het probleem nu eigenlijk is. Vd werf is de komende dagen niet bereikbaar dus vandaar even deze manier.

wat is een bimini?
ik wil een kleinere fok bestellen high aspect
kan ik die wel bedienen  met mijn rails waar mijn schoot doorloopt?
of moet een extra rails (laten)plaatsen omdat mijn katrol niet ver genoeg naar voren kan?

Erik,

als de werf geen passende bimini kan aanbieden, dan kunnen lokale  buiskapspecialisten dat zeker wel.

Toussaint (tousain? niet zeker van de spelling) in Belgie heeft alvast een goede reputatie.

Het is mijn ervaring met de werf dat ze standaard zaken redelijk uitvoeren, maar vraag geen creatieve samenwerking; dat zit er niet in.
Mijn voorbeeld : ik had gevraagd om de standaard instrumenten niet te monteren … zelfs dat gaat niet.

Luc

Jan

(met het risico 2 discussies door elkaar te haspelen)

Een kleiner fok gaat zeker volgens mij. Het enige nadeel is dat je de schoten ‘binnendoor’ zult moeten laten lopen als je scherp aan de wind wil.

Ikzelf heb gekozen voor een 2de voorstag (mast is hiervoor voorzien).
Voordeel is dat je de grote fok kan laten zitten (oprollen), en een kleinere leuverfok afzonderlijk voeren.

Luc

jan, je vervuilt mn posting …:slight_smile:
een bimini is een zonnedak/hemel; ik ga 4 maanden de hort op met ons schip dus heb wel wat behoefte aan afdekking als afgelopen zomer maatgevend wordt voor dit jaar.
Luc, met vd werf bedoel ik Van de Werf uit Made, zeilmaker en maker van buiskappen etc. Specialistische oplossingen kan hij wel bieden maar dan wordt het wel een forse constructie en dat wil ik niet. Vandaar mijn vraag hoe de normale oplossing (1 buis zeg maar) bevalt.
 

Erik.
Ik denk dat je zo’n kap niet zo gauw bij het zeilen gebruikt, maar meer dat je op de moter vaart of voor anker ligt.
Kies voor een stevige optie, als je toch zeilt dan vangt die kap ook de nodige wind en moet hij wel tegen een stootje kunnen.
Verder, maak een reisverslag voor de smachtende thuisblijver, zoals ik.

Hoi Dufourvaarders,
In 2001 waren wij te gast op een 48 voeter zeiljacht in de Cycladen (Griekenland). De bimini werd overdag zelden gebruikt. Er is gewoonweg te veel wind. Maar op de ankerplek was het een noodzaak. Je werd er levend gebakken. Enkele foto’s tonen de constructie en het nut ervan. Misschien brengt deze constructiewijze met frame je op idee?n.
 
   

Wat is het leven toch leuk (zo nu en dan).

MVG mariposa39161,2425
2007-03-20_003348_bimini-03.jpg
2007-03-20_003408_bimini-02.jpg

wel, ik heb net een fraaie rvs mast voor de radar laten maken, dus een bimini moet niet al te opzichtig worden qua frame, zijstangen, steunen etc. Dus gewoon in rust achteroverleunend tegen de achterstagen, dat kan ik visueel nog net aan.

enfin, ding is geplaatst, blijft visueel niet je van het (categorie: buiskap) maar genualieren zijn gelukkig gespaard gebleven. Ik zal jullie nog van een foto voorzien: zie ook posting zweden…