Bilge

Kan iemand mij vertellen hoe de bilge precies loopt bij een Dufour 2800? Ik ben aan het rondkijken naar een aantal tweede hands 2800s en kom er niet helemaal uit.

Als ik het luik direct achter de maststeun (in de salon) open staat daar wat water. Bij het aanzetten van de bilgepomp zakt dit niveau. Ik kan echter niet vinden hoe eventueel water vanaf de motor daar komt. Ik heb altijd begrepen dat de bilge het verzamelpunt is van al het water dat niet per se thuis hoort op een schip, maar hoe kan het er naar toe stromen?

Er loopt een gootje vanaf de machineruimte onder de schil en onder de planken van de “salon” door tot in het putje net achte de mast.
Bij mij is bij het weghalen van de 2de houten plaat achter de mast ( 4 vijzen losdraaien en plaat omhoog tillen ) dit gootje te zien.
Onder de 3de houten plaat zie je alleen nog maar de binnenschil, het gootje zit onder die schil en je komt er niet bij.
Vervelend wat ik wou dit eens grondig schoonmaken. maar dat lukt dus niet.
Ik heb nog geen foto’s van die toestand, misschien dat ik volgende week aan boord ga en dan foto’s maak.
In de machineruimte zie je dit gootje bij mij als een buisvormige uitstulping met 2 gaatjes links en rechts tegen het voorste schot van de machineruimte net achter de plaat waar de trap op gemonteerd zit.

Enkele foto’s die hopelijk het wat duidelijker maken.

SM_mach_bildge_1.jpg
SM_mach_bildge_2.jpg
Foto’s van de machineruimte bildge, de koker in het midden daar loopt het bildge water door dat van de ruimte achter de machineruimte komt.
De 2 gaten in die koker zijn voor het water van de machineruimte zelf.

SM_kombuis_bildge_1.jpg
Dit is de bildge onder de 3de plaat in de kajuit dus de plaat net voor de machineruimte.
De afvoer vanuit de machineruimte gebeurd door de goot in het midden waar je hier geen toegang tot hebt.
SM_kombuis_bildge_2.jpg
Buiten 2 kleine gaatjes vooraan die het water uit dit bildgecompartiment toelaten weg te vloeien.

SM_kajuit_2_bildge.jpg
Dit is de bildge onder de 2de plaat in de kajuit.
Hier zie je de leiding van de lenspomp doorlopen, het bildgewater kan daar omheen lopen.

De eigenlijke bildge ken je, dus daar heb ik geen foto’s van genomen.
Het is behoorlijk vuil op de foto’s, maar ik ben dan ook nog volop aan het werk, en heb de foto’s genomen voordat ik de boel heb schoongemaakt.

Bedankt! Stuk duidelijker voor mij nu.