Bilge van Dufour 40Performance

In de bilge van mij Dufour 40 Performance zit een klein gat waardoor je de bovenzijde van de loden kiel kan zien (zie foto’s). Door dit kleine gat komt soms wat water omhoog. Niet veel. Een bekertje in een paar dagen.

Mijn vragen:

1. heeft dit gat een functie of is het een productiefout?
  2. Kan ik het gat straffeloos dichtkitten met TEC 7 (kit die ook onder water hecht?

Met vriendelijke groet,
Berdjan Klatter

Lijkt op een fout, daar hoort, volgens mij, geen gat en al zit er een gat, daar mag een water van buiten naar binnen komen, de kiel moet volledig dicht zijn tav buitenwater. De vraag is of het water via de kiel het in gaatje komt of van binnen. Wij hebben op de D34 (vergelijkbaar), op advies van de werf de kiel opnieuw laten plaatsen en verstevigen. Geen spijt van. Zijn europa door gevaren en verder, nooit een druppel water gehad.

Beste Icetool,

We zijn inmiddels een jaar verder en ik ben ook een jaar wijzer geworden. Het gaatje in de bilgeput blijkt een “breatherhole” te heten en heeft een functie (ontsanppen van lucht) bij het plaatsen van de kiel. Ik heb deze winter de kiel er afgehaald, alles opgezuiverd en met nieuwe kit teruggeplaatst. Tevens zwaardere contrapalaten laten maken. Kiel is nu weer goed dicht.

Groet, Berdjan Klatter

En verder blijft het schip het goed doen?

Gr. Pim

Hoi Pim,

Ja heerlijk. Groot plezier.

Komende zomer naar Stockholm en omgeving. Met jullie alles goed?

Groet,

Berdjan