bijna ontmast

Afeglopen maandag heeel veel geluk gehad, we voeren hoog aan de wind ,en bij het overstag gaan en het aanhalen van de fok brak de voorstag los, grote knal, rolfok aan stuurboord in het waterslepend.
Mast kwam gedeeltelijk los van de mastvoet en ik verwachte het ergste nl dat de mast mee zou komen, Snel de moter gestart, alle vallen los ,fok losgerukt uit het profiel en de fokkeschoot als een speer aan de punt van de boot bevestigd om de voorstag ahw te vervangen.Vraag niet hoe het kan maar tot nu toe snapt nog nieman hoe die mast is blijven staan, de verstaging staat immers achter de mast , en de voorstag was foetsie, op dat moment rustig gebleven maar achteraf toch realiserend hoe fout dit had kunnen aflopen.
WAT ENORM TEGENVIEL WAS DE HULP DIE IK WEL VERWACHTE , MAAR NIET KREEG, IK SNAP OOK WEL DAT NIEMAND IETS KAN DOEN OP DAT MOMENT MAAR VOOR HETZELFDE GELD WAS DE MAST ALSNOG OMGEKIEPERD EN DAN HAD HET TOCH HANDIG GEWEEST ALS IEMAND IN DE BUURT WAS GEWEEST OM IETS TE DOEN.
dus al die vriendelijke zwaai partijdjes op het water, onzin
richard2 pax

Zoooo dat is wel schrikken zeg!! Moet er niet aan denken dat me zoiets gebeurd! Heb je verder geen schade? Hoe kon het voorstag breken en waar is deze gebroken?
 

rolfok was niet goed bevestigd, moet als een u over een pal met daar doorheen een pen met gaatje en een splitpen.
De U was echter voor de pal geplaatst waardoor al de kracht op de splitpen terecht kwam.Deze vond het nu toevallig tijd om te breken dus kon de boel vrij naar achtger vallen.
Zeer domme actie en niet goed opgelet.Kost me een nieuwe buiskap waarschijnlijk en verder geen schade,…
richard2,…pax
 

Heftig verhaal… Ben je direct voor de wind gaan varen? Dat zou mijn eerste instict zijn bij het verliezen van de voorstag…
Ben het met je eens dat met op het water steeds minder respect voor elkaar opbrengt. Zie ook andere posts op dit forum. Heel slecht zeemanschap dat men niet een beetje in de buurt blijft voor als het echt fout zou gaan…
Bij deze excuses voor mijn medewatersporters