bijgeluid motor

Sinds kort varen we in de ‘30’. Wat ons opvalt is het irritante bijgeluid van de 20 PK motor tussen de 1800 en 2200 toeren. Inderdaad; het meest gebruikte toerengebied.
Eerder kreeg ik de suggestie de schroef aan te passen. Navraag bij de dealer gaf geen enthousiast instemmend ordeel. Zijn er meer die de bladen van de schroef hebben aangepast? Andere suggesties?
Johan
 

Hallo Johan,
Over wat soort bijgeluid gaat het precies? Staat bijvoorbeeld je        v-naar wel vodoende op spanning?
Xander

Hallo Johan,
Volgens mij doel je op het “zingen” van de schroef. Dit trad bij mij ook op bij dit toerental. Ik heb in twee winters (lukt alleen als hij op de kant staat) de rand van de schroef platter gemaakt. Als de schroef een scherp blad heeft gaat hij zingen. Door het blad rondom “botter” te vijlen, verdwijnt het zingen.
Succes, Peter

Bedankt voor te tips!
Contact met Volvo Penta leverde op dat ik de schroef kon opsturen om een anti-cavitatierandje aan te laten brengen. Het ‘botter’ vijlen van de schroef werkte echter prima!
 
mvg
Johanjohan38476,9279050926

Ook wij hebben een jengelend bijgeluid.
[size=9]Als lid van de Bredase Opera zou ik het geen zingen willen noemen want als ik mij op de repetitieavond net zo zou manifesteren als onze volvo Penta 2020 / saildrive dan lag ik er al met 1 avond uit.[/size]

Ik maakte mij vorig jaar echt zorgen. We hadden de DF30C toen net twee maanden en constateerden, na flink motoren, enigszins schuimende olie in de saildrive.

Deze winter heb ik de motor extra goed onderhouden. Alle olie, filters, koelvloeistof etc. vervangen. Ook de Volvo Monteur heeft een kijkje genomen. Zowel met draaiende motor (met schip in het water) als de saildrive olie gechecked (met schip op de kant). Geen probleem, niets aan de hand. Ook de hydraulische olie was watervrij.
Volgens de handleiding moet iedere 5 a 6 jaar de saildrive pakking worden vervangen. Ook dat vond de Volvo Penta monteur overdreven. De schroef zag er nog prima uit. Geen beschadigingen. Zonde om aan te vijlen vond de monteur want je vijlt de beschermende laag op de schroef eraf/los. Die ziet er nog zo mooi uit.
Een telefoontje naar het hoofdservicepunt van Volvo Penta leverde min of meer dezelfde reacties op.

Het resultaat … :

  • bij het motoren probeer ik het gejank te negeren
  • of zet het toerentaal buiten het gebied en vaar dan te langzaam of te snel.
Met andere woorden het blijft irritant en ik blijf het horen. Ik wil geen motorgejank/schroefgejengel horen maar het geluid van de motor zelf. Als je dat geluid eenmaal goed kent, dan herken je direct "mankementen".

Enkele DF30C bezitters om mij heen reageren laconieker … ooo… dat doen ze allemaal.

Toch de pakking vervangen …toch de schroef botter vijlen … wachten tot dit najaar?   

Graag hoor ik jullie ervaringen!!
mariposa39231,6707060185