Bevestiging achterspiegel

dit jaar voor het eerst onderhoud aan onze Dufour 35 Classic. Vorig jaar mei in ons bezit gekomen en dus begonnen met wat achterstallig onderhoud. Als eerste begonnen met het rubber te vervangen op de ahcterspiegel. Dit rubber was op verschillende plekken beschadigd, en ook het polyester eronder moet worden gerepareerd. Wat mij opviel nadat ik het rubber had verwijderd er om de 40 cm gaatjes zitten. Deze zijn door en door en ik vraag mij af waar deze voor dienen, Ikzelf denk dat hier schroeven in hebben gezeten. Het feit dat deze nu niet meer aanwezig zijn baart mij zorgen. Wie weet waar deze gaatjes voor dienen? Ik heb een foto bijgevoegd.

Alvast bedankt voor de reacties
Foto0056.jpg

Uit mijn hoofd is dit deel van de romp en het dek van onze Dufour Classic 30 van binnen uit aan elkaar gelamineerd. Dat is vooraan bij de ankerbak ook gebeurd. Omdat de 35 qua ontwerp uit dezelfde serie is ga ik er vanuit dat de constructie ook ruwweg vergelijkbaar is. Je ziet het ook bij Jeanneau en Beneteau. Ik denk dat ze dit hebben gedaan nadat de rest van de romp/dek verbinding met grijze lijm is gelijmd. Ik kan me voorstellen dat om beide delen precies op elkaar te houden tijdens het aan elkaar lamineren het handig is om deze twee delen met een paar boutjes moertjes tijdelijk aan elkaar te zetten, en de boutjes na het lamineren geen functie meer hebben en dus verwijderd kunnen worden. Dan kan die handige rubber strip ook mooi strak zitten zonder dat hij over de onvermijdelijke hobbels zou moeten worden geperst, met de onvermijdelijke spanning die dan op dat profiel zou komen te staan.
Het is maar een idee…
Succes met je 35 Classic.
Jan Willem

Jan Willem,

bedankt, ik had al de hoop dat het zoiets dergelijks zou zijn. Ik kruip binnenkort achter de spiegel om dit te checken. Daarna maak ik de gaatjes dicht en ga op zoek naar een nieuw rubber zodat alles er weer netjes uit ziet.

Groet Rinus

Eindelijk gelukt om een passend rubber te vinden. Bij stootranden.nl uit Sneek besteld en een dag later in huis. Resultaat mag er wel zijn vind ik. Voor anderen is het wel belangrijk om eerst het rubber te vinden en te bestellen alvorens het origineel te verwijderen :frowning: . Drie dagen voor de tewaterlating zit hij er nu op.
Foto0084.jpg

Rinus,

ik heb tussen de stootrand en de achterspiegel(op het laagste punt) een gaatje geboord. Er bleef steeds wat water tussen de rand en de achterspiegel staan waardoor de stootrand snel groenig en vies werd. Nu loopt het water mooi via dat gaatje weg en blijft de rand en het polyester ervoor mooi schoon.

Bedankt voor de informatie.
Ik heb op de site westersnautic gekeken. Welke stootrand typenummer/bestelnummer is de juiste?
Bij voorbaat bedankt voor de feedback!
MVG
Piet

Piet,

ik heb de PVC 2010W gebruikt. Let wel op, het is een ander dan het origineel. Hij kan officieel over een rand van 15mm heen, terwijl de rand iets breder is. Je moet dus even meten of dit past bij jou. Zelf heb ik gevraagd om een proefstukje wat ik gebruikt heb om te passen.

Groet Rinus