Bevestigen stuurautomaat

Hallo allemaal,
Afgelopen Hiswa onze Dufour 30 verwend met een stuurautomaat, de Simrad TP 10. Hoe bevestig je de automaat aan het schip, een gaatje in de kuipbank van de bakskist en daar het koperen busje inlijmenen zo ja met welke lijm? Of zijn er betere oplossingen die ik nog niet bedacht heb?
Jan Willem
 
 

Hallo Jan Willem,
Volgens mij verwen je hier de schipper mee Ook ik heb deze winter een stuurautomaat aangeschaft, een TP22. Ik heb al even zitten puzzelen, maar ben er nog niet uit. Doordat de zitbank nogal achterover helt, komt de automaat te schuin te staan om goed te kunnen koppelen aan de helmstok. Ik denk er aan om om een hardhouten blok(je) te maken waarin het “busje” geplaats kan worden. Ik zit dan alleen nog met de bevestigen van dit blokje. Je moet volgens mij zo’n 10 centimeter omhoog. Ook ik hou mij aanbevolen voor tips.
Peter

Op onze ‘30’ is de bevestiging door een werf ingebouwd. Het busje zit gewoon in de bank. Het helmhout wordt hoger afgesteld. De zwarte verloopbeugel wordt onder de hemlstok geplaatst.
Nadeel; het helmhout komt nu schuin omhoog te staan.
 
mvg
Johanjohan38476,9353935185

Hallo allemaal,

Ik denk
dat ik een oplossing heb. Ik ga hulpstuk TP10 gebruiken, een beugel die
montage op een verticaal vlak mogelijk maakt. Die bevestig ik ca 8 cm
achter de achterste rechtopgaande rand van het deksel van de bakskistop
het vlakke deel van de kuiprand. Daarmee omzeil ik drie nadelen van de
montage op het vlakke deel van de deksel van de bakskist. In de eerste
plaats hoef ik niet over de hogere rand, in de tweede plaats hoef ik
niet in de sandwich te boren en lijmen, dat kan vervelend inwateren en
gaan werken, in de derde plaats breng ik de reactiekracht van de
automaat rechtstreeks over op en vast gedeelte van de romp. Nadelen
zijn er overigens ook, je hebt bij nietgebruik en ding aan de kuiprand
zitten, en het hulpstuk is tamelijk kostbaar: ? 79,- Vanmiddag
regelen… Groet, Jan Willem


Hallo,
Wij zijn sinds bijna drie jaar in het gelukkige bezit van een 30 classic, gebruikt aangeschaft, daarbij zat toen en navico (is nu Simrad) voorloper van de TP10. Deze is bevestigd door het koperen busje te monteren in de bakskistdeksel boven de gasbun in het zitgedeelte. Daar is de deksel zover als ik zien niet van sandwich. Verder zit onder de helmstok een standaard beugel zodat de automaat netjes recht hangt en goed de helmstok kan bewegen. Het stopcontact zit netjes weggewerkt naast het insrumenten paneel van de motor, enigszins onder de overhang van de deksel. Mij lijkt dit veruit de meest optimale plaats om het apparaat te monteren. Je hoeft geen hobbels op je kuip te creeren, het is toch je werkplek en de plaats waar je rustig wilt zitten als je stilligt. Overigens is onze automaat inmiddels kapot. Navraag bij een leverancier leert dat deze te oud is om gerepareerd te worden. Toch maar even navragen bij Simrad zelf. In ieder geval overweeg ik nu om de 2000 van Rymarine aan te schaffen omdat ik na toch wel regelmatig gebruik gemerkt heb dat de TP10 van Simrad net aan de lichte kant is en daardoor misschien bovenmatig slijt.
Groet, Xander boot Xenos.

Hallo,
Ik heb de constructie nu voor elkaar. Ik heb een roestvrij staal plaatje genomen met daaraann M16 moer gelast. Dit plaatje monteer je aan de onderkant van de deksel van de bakskist. Je boor dan t.h.v. de moer een gat van 16 mm. Aan de bovenzijde draai je dan een bout met een borgmoer. In de bout zit een gat voor de pen van de stuurautomaat. Ik heb een paar foto’s geplaatst op de site “ourdreamdufor” groups.msn.com/ourdreamdufour/odette.msnw De stuurautomaat staat nu perfect horizontaal en stevig. Bout er uit en je hebt nergens meer last van.
Peter

Dufour vaarders,
Ik ben ook van plan een stuurautomaat te plaatsen. De oplossing vlg bijgaande foto lijkt mij een goede oplossing, mee eens?
Groet Hans
 

2006-09-19_212858_466056.jpg

Hallo Hans,
Ziet er niet slecht uit. Ik heb het als volgt opgelost, een RVS plaatje onder de bakskist deksel met een moer er aan vast. Vervolgens een bout met een gat erin voor de stuurautomaat. (Ik heb een handige zwager). Op deze manier staat de automaat goed horizontaal en verder geen hulpstukken nodig.
PeterOdette38979,9290856481
2006-09-19_221620_DSC01359-resize.jpg

Hallo,
Ook wij hebben een Autohelm 1000 stuurautomaat. Ik lees in diverse berichten dat het koperen busje in de bakskist wordt gemonteerd (boren en lijmen). Wij hebben het busje in de bank aan bakboordzijde gemonteerd. Het voordeel is dat je nu de bakskist kunt openen zonder de stuurautomaat eerst te verwijderen. De consequentie is wel dat je de besturing moet ompolen, zodat deze averechts qua richting reageert.  

Piet - mariposamariposa39031,3119907407
2006-11-10_072906_stuurautomaat.jpg

Hallo Dufourvaarders,

Zoals op de foto hierboven te zien is hebben wij de stuurautomaat aan bakboordzijde gemonteerd. De werf heeft dit voor ons gedaan bij aankoop van onze DF30C in 2006. Nu hebben wij met de autohelm 1000 automaat matige ervaringen. Hij stuurt, zelfs met licht weer zeilend, niet fel genoeg hetgeen een wat zwalkerige koers oplevert. Loopt ook regelmatig uit koers. Het automatisch 90 graden overstag gaan is al helemaal niet mogelijk. 

Ik was al van plan een andere stuurautomaat te gaan aanschaffen toen ik gisteren (via de oude handleiding) ontdekte dat er aan de onderzijde een schroefje zit dat eruit gedraaid kan worden en toegang geeft voor een piepklein schroevendraaiertje waarmee je een intelling geheel tegen de klok tot de eindstand moet verdraaien. Dat had de werf niet zo opgelost. Die hebben de poten van de motor v.d. stuurautomaat omgepoold (Zwart op rood en rood op zwart).

We vonden de aansluitdraden erg lang. 5 a 10 meter tweelingsnoer 2x 0,5 mm[size=9]2[/size]. Wetende dat een stuurautomaat best wat stroom gebruikt lijkt mij dit ook niet ideaal.

Wie heeft hier ervaring mee?

Wie heeft ook een Autohelm 1000 en kan mij iets vertellen over de prestaties. Behoren die beter te zijn?

Is het instel potentiometertje dat bereikbaar is via het schroevendraaiertje tevens de gain potmeter? 

Heeft iemand nog de originele handleiding? 
   

Wij hebben destijds bewust gekozen voor de ST2000 in plaats van de ST1000. De ST (Autohelm) 1000 is wat licht voor de Dufour 30. Volgens de handleiding voor schepen tot ca. 3000 kg. Montage bij ons is ook in de bank aan bakboord. De automaat werkt goed. Het gedoe met de draadjes en zo snap ik niet helemaal. De stuurautomaat is om te programmeren voor gebruik aan bakboord. Handleidingen, ook van oudere apparaten zijn te downloaden bij Raymarine. raymarine.com/raymarine/Defa … ?site=1&SE CTion=3&Page=657&Parent=166
Succes.

Piet,
voor een Dufour 30 heb je echt wel een ST2000 nodig, volgens een leverancier is dat zelfs al krap. ST1000 is tot 3.000 kg en ST4000 tot 4.500 kg. Een Dufour 30 is onbeladen 3640 kg en vol beladen 4680 kg. Een ST4000 is tot 6.500 kg.
De bedrading naar een ST2000 moet volgens de instructies 1,5 mm2 zijn tot 2,5 meter en 2,5 voor max 4 meter.
Bakboord montage is via software instelbaar, het lijkt me onmogelijk dat je de polen omwisselt, er zit namelijk heel wat elektronica in zo’n toestel, dat bij ompoling gewoon niet zou werken.
JohanRiJo39189,9893287037

Johan,
De ST2000+ is gekocht, geplaatst en geprogrammeerd.
De bedrading is vernieuwd met een grotere aderdoorsnede.
De ST1000 is via markplaats verkocht.
Deze nieuwe stuurautomaat lijkt het bij allerlei weertypen goed te doen. Heel handig. Zelf sturen blijft echter ook nog groter genot.

Hoi,
Onze D30 is ook voorzien van de ST2000+. Die werkt prima en kan de boot goed aan. Dus daar zul je nog het nodige plezier aan hebben. Maar zelf sturen doen wij toch een stuk vaker.
Groet,
Ewald

Dag Ewald,

Heb je het volgende al aangesloten op en ervaring opgedaan in de praktijk met:

  • de SeaTalk van de ST40 windset (de gele draad) met de SeaTalk ingang van de ST2000+ 
  • de NMEA van de gps met de NMEA van de ST2000+
Ik wil in ieder geval het bijsturen op basis van windrichting via de SeaTalk gaan uitproberen. Allereerst zal ik er echter voor moeten zorgen dat de windmeter correct aanwijst. Deze is niet juist geplaatst en staat soms in de luwte van de navigatieverlichting en wijst dan de gekste windrichting/snelheid aan.

Heb jij of een ander forumlid al ervaringen opgedaan met de combinatie windmeter en stuurautomaat?     mariposa39231,6499652778

Piet,
Helaas geen ervaring opgedaan met de aansluitingen die jij noemt.
Mijn windmeter geeft redelijke waarden, maar ik merk wel verschil tussen voor de windse metingen en aandewindse metingen. Deze laatste vallen hoger uit.

Dag Piet,
Mijn ervaring is dat het met een stabiele wind en niet te wild water redelijk goed gaat. Als de wind wat draait of de boot veel beweegt heb ik al snel de neiging het zelf over te nemen. De windmeter reageert al iets vertraagd, en de automaat is ook minder snel dan de eigen hand.
De koppeling met de GPS bevalt uitstekend. Met wat langere trajecten op zee of weinig uitdagend zeilweer een echte uitkomst.
groet,
John.