Bevestigen extra beslag

Hallo allemaal,
Ik ben van plan om wat extra beslag op onze Dufour 30 Cl te monteren. Het gaat dan met name om een valstopper links van de kajuitingang (voor de lier, tegenover de valstopper rechts) en een geleideblok linksachter de mast (tegenover het blok rechtsachter de mast).
In de eigenaarshandleiding lees ik dat op plaatsen waar beslag zit/komt het balsahout is vervangen door watervast multiplex. Maar in dezelfde handleiding lees ik ook dat het plafond in de kajuit eruit moet, en dat een contraplaat/-moer o.i.d. moet worden gemonteerd. Dat lijkt mij welhaast ondoenlijk en ga ik dus ook niet doen!
Ik heb de stopper van de Solent (fok) verwijderd en gekeken wat eronder zat. De “schroef” bleek een bout te zijn die aangrijpt in een moer of in een metalen plaat waarin een gat is getapt. Ik kan dat niet zo goed zien. Heeft iemand van jullie ervaring met het monteren van extra beslag. Zit er inderdaad een (metalen) contraplaat of voldoende stevig multiplex. En anders, hoe hebben jullie het aangepakt?
Alvast weer hartelijk dank voor de reacties!
Groeten, L?on Stok (van de ‘Milliemil’ (voorheen heette onze boot Le Comte))

Nu ken ik de 30 niet, maar lijkt mij niet veel anders dan onze 32C. Ook
wij hebben extra lier/valstoppers en organiser laten plaatsen, dat dit
niet standaard is vond ik so-wie-so vreemd. Anyway, in principe zou de
mal ervoor uitgelegd moeten zijn, dat is het belangrijkste. Tevens is
het zo dat je aan de binnenzijde bij de bevestiging moet kunnen, wat
bij ons inhoud verwijderen van een afdekplaatje.



Als lokatie eenmaal bekent is (en je weet zeker dat de mal er geschikt
voor is) dan is het een kwestie van boren, goed kitten en afmonteren
met een drukplaat aan de binnenzijde. Dit is een simpel RVS plaatje van
een paar mm dik, waarop uiteindelijk een veerring en moer kom te zitten.



Succes,

Rene.

Hallo Rene,
Bedankt voor jouw reactie. Probleem bij de 30 is dat er geen afdekplaatjes in de kajuit zitten die je kunt verwijderen ter plaatse van het beslag…
Ik zal nog eens heel goed gaan zoeken, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat ik daar overheen heb gekeken.
Groeten, L?on.

Leon,



Het is zo lang geleden dat ik in een 30 ben geweest, ik zou het echt
niet meer weten. Voordeel is wel dat je een bestaande situatie wilt
gaan “spiegelen” , dus een voorbeeld is reeds voorhanden.



Tevens is het zo dat de orginele folder van Dufour voorzien is met
foto’s waarop de 2e lier staat. Verder ook nog foto’s op de botenbank
gezien die dit hebben, dus de boot moet er geschikt voor zijn.



Succes, Rene.

Leon,
ik vermoed dat je 30CL van 98 is?  In de eerste types heeft de werf niets voorzien voor bijkomende lijnen naar de kuip.  In de volgende versies  wel.
Wij zaten met hetzelfde probleem en hebben voor de keerblokken achter de mast geen oplossing  gevonden.  Zelfs niet na rechtstreeks contact met de werf.
Er is inderdaad geen versteviging of contraplaat voorzien.  Achter de mast is ook geen uitsparing in de anti-slip voorzien.  De afstand tussen de 2 schalen van de bovenbouw is er +/- 5cm, maar je kan er binnen nergens tussen.
Voor de stoppers kan je in het dak van de slaapkamer een inspectieluikje (12 of 16 cm diam) plaatsen.  Dan kun je een contraplaat monteren waar je nog bijkan indien nodig.  Vanuit het salon is het inspectieluikje niet te zien, want de overhang van de deuropening komt ervoor.
Enige oplossing die ik zie is een klein gaatje van enkele cm, net groot genoeg om een alu of rvs-plaatje door te schuiven (met draad ingetrokken).  Nadien best afdekken met een wit plaatje, zoals de werf dit doet bij de aanhechting van de spi-neerhouder in de voorkajuit.  Waarschijnlijk de beste van de slechte oplossingen?
Veel succes ermee.
Peter

Dag Leon,
Wij hebben onze DF30C nog maar sinds zomer 2006. Het bouwjaar is 2001. Vandaar mijn late reactie op jouw vraag. Wij vonden dat het gewenst was i.p.v. de standaard 1 stopper aan bakboord, deze uit te breiden naar 3 stoppers aan bakboord (identiek aan stuurboord - ook 3).
De werf in Muiden heeft dit voor ons keurig uitgevoerd. “Er is voldoende sterkte en materiaal aangebracht voor deze optie”: werd ons verzekerd. We hebben intussen met veel genoegen gebruik gamaakt van deze extra voorziening.