Beschadigen houtwerk binnen

Beste Dufourvaarders,
Binnen in onze Dufour 30 Classic zitten wat beschadigingen op het houtwerk, krassen en butsen die door de jaren heen ontstaan zijn. Heeft ??n van jullie ervaring met het wegwerken met een mooi eindresultaat. Het verniswerk lijkt een matte vernis te zijn. Kneedbaar hout is vrijwel altijd nog zichtbaar en heeft een net andere kleur. Tips zijn welkom.
Groet, Jeroen

Jeroen,
Probeer eens een meubelstift. Dat is een soort dikke viltstift die gebruikt wordt om houtbeschadigingen bij te kleuren. Bij ons op de boot hebben we ook wel eens een krasje of butsje en met die stift zie je er haast niets meer van. Je hebt de stift voor allerlei houtsoorten.
Bij meubelzaken e.d. zullen ze die stiften wel hebben.
Bijwerken met vernis geeft geen mooi resultaat, door lichtval zie je het altijd zitten.
Ciao,

Hans,
Bedankt voor de tip, ik ga het proberen.
Groet, Jeroen

Heeft iemand nog een tip hoe het houtwerk binnen te onderhouden?
Is er een speciale was oid?

In de Waterkampioen van afgelopen vrijdag stond een tip, pagina 148: Parket-polish!

in de waterkampioen 12/13 heb ik iets gelezen over een zogehten parket-polish ik heb het nog niet geprobeerd… maar het lijkt me een goed advies.
als je er meer van wil weten wil ik het stukje wel even inscannen en opsturen.
en ik hoor natuurlijk of het het gewenste effect heeft gehad.
 

okay dat was gelijk met hans van gent… maar goed het kwam uit het juiste hart
veel succes
 

Allereerst, een krasje of putje in het houtwerk geeft aan dat de boot gebruikt is, en zo hoort het ook. Een boot die na 6 jaar er nog hagelnieuw uitziet, dat klopt niet.
Toch volgen hier nog wat tips, zie ook hierboven, maar deze zijn ook leuk uit de oude doos.
[size=5]Wist u dat:
[/size]

Zemen: Zemen blijven soepel als u ze na gebruik wast in zout water en naspoelt met lauw water met een beetje glycerine. Harde zemen worden weer zacht door ze een nachtje ingezeept te laten liggen en ze vervolgens in verdunde ammoniak te wassen. Niet in de zon laten drogen. Stofzuigen: Bind aan de mond van de stofzuiger een zaklantaarn. U kunt dan zien of de stof weg is in donkere hoeken en gaten en onder de bedden. Rubberstrip: Wrijf de rubbers van koelkast vriezer maar ook van je deklichten geregeld in met talkpoeder, ze blijven langer goed. Ook kan je hiermee goed je roestvaststaal aan boord mee poetsen Kaarsen: Leg kaarsen in zoutwater en ze druipen niet. Houtwerk: Gebruik voor het schoonhouden van geverfd hout nooit zeep. Neem water met een scheut azijn of ammonia. Aardappelwater is ook goed. Laat hiervoor een dozijn geschilde aardappelen een uurtje in water staan. Werk een hardhouten trap af met een mengsel van oxaanolie en terpentine, het hout blijft mat en wordt niet glad. Haal de vlekken er met een nat lapje af. Maak gevernist hout schoon met fijne, droge witkalk. Inwrijven met een wollen lap, afnemen met water en nawrijven met een zeem. Verwijder vlekken in gebeitst hout met een doekje met terpentijn. Daarna behandelen met was. Zo kan je wel een boek schrijven met meer van deze raadgevingen??.

Hallo,
Ik heb ook al enkele krasjes bijgewerkt. Het beste resultaat wordt bereikt met parketlak (bv histor) in zijdeglans. Lichtjes schuren, afnemen met terpetine en vervolgens met kwast of grote oppervlaktes met de rol.

Parketlak is na het drogen harder dan gewone lakken en blijft dus langer mooi.

Peter

Heeft iemand al parket polish gebruikt ?
Mijn houtwerk binnen lijkt erg droog - ben benieuwd of iemand het al heeft uitgeprobeerd - en zo ja - welke parket polish?

Leo,

Leg kaarsen in zoutwater en ze druipen niet ???
Dat snapt iedereen, dat kaarsen niet druipen als ze in (zout) water liggen. Het gaat erom of ze druipen als ze droog zijn en branden.
Ik hoop dat je tegen een geintje kunt ?

Piet,
Deze (on)zin komt uit Grootmoeders Grote keukenboek, gekocht op een rommelmarkt jaren geleden. en jij heeft het weer gelezen op een web pagina van mij. Leuk.
deze is ook leuk: Als je kaas onder een kaasstolp bewaart, leg er een suikerklontje bij . dit voorkomt het zweten van de kaas. Waarschijnlijk werkt dit ook als je zweetvoeten heeft, wassen met suikersiroop.